Anonym skriver:
Vores datter går på privatskole. Men vi overvejer kraftigt at tage hende ud og vælge alm folkeskole.
Vi har idag fået mail på intra om at lærene i klassen (0kl) har arrangeret en overnatnings “dag” torsdag til fredag. Hvilket jo er en super ide... bortset fra de så har valgt at fjerne den almindelige skoledag om fredagen, og skrevet at alle 0,klasse børn skal hentes senest 8.00. (Der er så heller ikke mulighed for SFO for 0 klasse da lærerne mener de skal hjem.)
De slutter dog mailen af med “til de der har problemer med pasning må i jo forsøge at få lavet lejeaftaler med andre fra klassen.”
Men har andre folk ikke normalt arbejde ?
Ydermere har de valgt at forældre samtalerne skal lille i tidsrummet 8-13.00
det endnu en dag vi skal hives fra job. Jeg troede seriøst man lagde forældre samtaler senere på dagen ?
Men nu er vi første gangs forældre til barn i skole. Så mit spørgsmål lyder nu, er det helt normalt at set sådan her i skoler ?
Vi er slet ikke interesseret i at det skal være et stort problem, men vores økonomiske situation gør det bare så svært at tage fri. Same vi ingen familie har at hive i ved f.eks, sygdom (så allerede der er en af os tvunget til tage fri).
Nu har vi oplevet rigtig mange gange på denne skole hvor vi nød til at tage fri.
Det er svært at sige, hvad der er “normalt” for skoler, både folkeskoler og private, da vi som lærere har vidt forskellige rammer afhængigt af evt. aftaler lokalt. Jeg har selv arbejdet og været mor til tre børn på friskole - er nu i folkeskolen på 18. år - og i den verden er der ofte særlige traditioner og rutiner. Det blev nu for os som forældre ridset meget klart op fra start, hvad skolen forventede af os - fx arbejdslørdage, deltagelse i fem forældremøder årligt m.v. “Jeres” skole har måske ikke formidlet dette så tydeligt, og det er selvfølgelig et problem, hvis kommunikationen halter.
Mht. samtaler, så har mange skoler, både folke- og private, indført, at de foregår i dagtimerne siden 2013, hvor arbejdstidsreglerne blev ændret ved lov. Lærerne skulle jo normaliseres og arbejdstiden ligge fra 8-17 undtagen i helt særlige tilfælde. At tage fri fra job for at deltage i samtale må herefter sidestilles med at gå til læge eller tandlæge, hvilket de fleste jo accepterer. Men det er vidt forskelligt fra kommune til kommune og skole til skole, hvordan det foregår. Lige netop den del - samtalerne - kan jeg godt forsvare skolens praksis med.
Noget andet er de øvrige arrangementer, du nævner. Her ville jeg nok forvente, at skolen stillede med et alternativ. På mine børns skole arrangerede de det, så der blev lavet en plan med forældre, som stillede op og var i SFO’en/skolen på sådanne dage. At overlade det til forældrene at finde ud af selv, er lige lovligt let, synes jeg.
Det kræver mere aktiv deltagelse at være forældre til børn på mange privatskoler. Det er en del af “pakken”. Men det bør man have været fuldt informeret om fra start. Var det mig, ville jeg tale med lederen om, at det kom bag på mig og besværliggjorde mit arbejdsliv med alle disse særlige dage. Og så ville jeg gøre op med mig selv, om mit barn trivedes, og om jeg havde tillid til, pædagogikken og fagligheden og ånden på skolen opvejede besværet. For i den sidste ende, så er det vel det primære og væsentligste, at man på trods af praktisk besvær ser sit barn have sin skolegang i de bedste rammer. Hvis man mangler tillid til, at skolen “leverer varen” på dét område, bliver det ti lange år.