Er der normalt for en skole ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. maj 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mine går i folkeskole og hos os er alt overnatning noget vi forældre bakker op omkring. Fx er hun på vej på lejrtur nu og det er forældre der er med hele tiden og overnatter hos ungerne. Vores samtaler ligger fra 15 - 20 og man skal være hurtig for at få tid kl 15 - efter 17 er mange forældre jo igen i problemer fordi der er mindre søskende der skal være en forældre hos. Jeg ved ikke om folkeskolen er bedre hvis det er de eneste ting I ikke er tilfredse med. I min søns klasse er de 29 elever, i min datters 28. 

Vi har haft rigtig mange “små” diskussioner med hendes klasselærer, omkring ting vi f.eks. Synes er lidt ligegyldigt at gøre til problemer. Men det har ikke været nok til vi har overvejet at skifte skole. Det gør vi nu fordi hverken min mand eller jeg kan tillade os at tage mere fri fra vores job, pga. Skolen. 

Jeg har næsten det der svare til en fridag om måneden pga skoen (dog to gange hun har været syg.) og min mand har tilsvarende. Det altså voldsomt for meget hvis du spørger mig. 

De skriver altid i deres mails til forældre “at så må i lave legeaftaler eller få bedsteforældre til at hente.” 

Det svært for os uden bedsteforældre, og at de andre forældre på skoen/i klassen er så heldige at bedsteforældre kan hente hjælper ikke os.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Vores datter går på privatskole. Men vi overvejer kraftigt at tage hende ud og vælge alm folkeskole. 

Vi har idag fået mail på intra om at lærene i klassen (0kl) har arrangeret en overnatnings “dag” torsdag til fredag. Hvilket jo er en super ide... bortset fra de så har valgt at fjerne den almindelige skoledag om fredagen, og skrevet at alle 0,klasse børn skal hentes senest 8.00. (Der er så heller ikke mulighed for SFO for 0 klasse da lærerne mener de skal hjem.) 

De slutter dog mailen af med “til de der har problemer med pasning må i jo forsøge at få lavet lejeaftaler med andre fra klassen.” 

Men har andre folk ikke normalt arbejde ? 

Ydermere har de valgt at forældre samtalerne skal lille i tidsrummet 8-13.00  det endnu en dag vi skal hives fra job. Jeg troede seriøst man lagde forældre samtaler senere på dagen ? 

Men nu er vi første gangs forældre til barn i skole. Så mit spørgsmål lyder nu, er det helt normalt at set sådan her i skoler ? 

Vi er slet ikke interesseret i at det skal være et stort problem, men vores økonomiske situation gør det bare så svært at tage fri. Same vi ingen familie har at hive i ved f.eks, sygdom (så allerede der er en af os tvunget til tage fri). 

Nu har vi oplevet rigtig mange gange på denne skole hvor vi nød til at tage fri. 

Det er svært at sige, hvad der er “normalt” for skoler, både folkeskoler og private, da vi som lærere har vidt forskellige rammer afhængigt af evt. aftaler lokalt. Jeg har selv arbejdet og været mor til tre børn på friskole - er nu i folkeskolen på 18. år - og i den verden er der ofte særlige traditioner og rutiner. Det blev nu for os som forældre ridset meget klart op fra start, hvad skolen forventede af os - fx arbejdslørdage, deltagelse i fem forældremøder årligt m.v. “Jeres” skole har måske ikke formidlet dette så tydeligt, og det er selvfølgelig et problem, hvis kommunikationen halter. 

Mht. samtaler, så har mange skoler, både folke- og private, indført, at de foregår i dagtimerne siden 2013, hvor arbejdstidsreglerne blev ændret ved lov. Lærerne skulle jo normaliseres og arbejdstiden ligge fra 8-17 undtagen i helt særlige tilfælde. At tage fri fra job for at deltage i samtale må herefter sidestilles med at gå til læge eller tandlæge, hvilket de fleste jo accepterer. Men det er vidt forskelligt fra kommune til kommune og skole til skole, hvordan det foregår. Lige netop den del - samtalerne - kan jeg godt forsvare skolens praksis med. 

Noget andet er de øvrige arrangementer, du nævner. Her ville jeg nok forvente, at skolen stillede med et alternativ. På mine børns skole arrangerede de det, så der blev lavet en plan med forældre, som stillede op og var i SFO’en/skolen på sådanne dage. At overlade det til forældrene at finde ud af selv, er lige lovligt let, synes jeg. 

Det kræver mere aktiv deltagelse at være forældre til børn på mange privatskoler. Det er en del af “pakken”. Men det bør man have været fuldt informeret om fra start. Var det mig, ville jeg tale med lederen om, at det kom bag på mig og besværliggjorde mit arbejdsliv med alle disse særlige dage. Og så ville jeg gøre op med mig selv, om mit barn trivedes, og om jeg havde tillid til, pædagogikken og fagligheden og ånden på skolen opvejede besværet. For i den sidste ende, så er det vel det primære og væsentligste, at man på trods af praktisk besvær ser sit barn have sin skolegang i de bedste rammer. Hvis man mangler tillid til, at skolen “leverer varen” på dét område, bliver det ti lange år. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Carina:-)

Mine går på friskole - og der er der også overnatning torsdag til fredag.

Men rollingerne skal bare være i sfo dagen efter.

Skolesamtaler er fra 14 til aften et sted - 

Så nej det er ikke normalt det du beskriver- 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Ena

Anonym skriver:

Vores datter går på privatskole. Men vi overvejer kraftigt at tage hende ud og vælge alm folkeskole. 

Vi har idag fået mail på intra om at lærene i klassen (0kl) har arrangeret en overnatnings “dag” torsdag til fredag. Hvilket jo er en super ide... bortset fra de så har valgt at fjerne den almindelige skoledag om fredagen, og skrevet at alle 0,klasse børn skal hentes senest 8.00. (Der er så heller ikke mulighed for SFO for 0 klasse da lærerne mener de skal hjem.) 

De slutter dog mailen af med “til de der har problemer med pasning må i jo forsøge at få lavet lejeaftaler med andre fra klassen.” 

Ydermere har de valgt at forældre samtalerne skal lille i tidsrummet 8-13.00  det endnu en dag vi skal hives fra job. Jeg troede seriøst man lagde forældre samtaler senere på dagen ? 

Men nu er vi første gangs forældre til barn i skole. Så mit spørgsmål lyder nu, er det helt normalt at set sådan her i skoler ? 

Vi er slet ikke interesseret i at det skal være et stort problem, men vores økonomiske situation gør det bare så svært at tage fri. Same vi ingen familie har at hive i ved f.eks, sygdom (så allerede der er en af os tvunget til tage fri). 

Nu har vi oplevet rigtig mange gange på denne skole hvor vi nød til at tage fri. 

Jeg ved ikke om det er normalt, men det er ret uhensigtsmæssigt. Mine børn går på en friskole, som jo også er privatskole, og efter overnatninger er der altid pasning som normalt, selvom der ikke er undervisning som normalt. Og skole-hjem samtaler ligger altid om eftermiddagen.

Er det ikke noget I kan tage op på skolen? Måske ikke noget, der ændrer noget i år, men så fremadrettet. Som forælder på mine børns skole, er forælderindblanding velkomment og de imødekommer altid den form for ønsker/behov, når der er mulighed for det. Og det er jo ikke en kæmpe udfordring for skolen at omorganisere de to områder for næste skoleår. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Ena

Anonym skriver:

Jeg ville gerne gøre indsigelse, men sidst vi ikke var helt enige med skolen fik vi lederen i telefonen hvor hun spurgte meget vredt “om vi bare skal afslutte samarbejdet nu! Da vi jo tydeligvis er meget uenige.” Må indrømme jeg er lidt chokeret over hvor dårligt samarbejdet er og der er kun envejs kummunikation derude. 

Ved så ikke om det er forældrerådet vi skal forsøge at få fat i. Har som nævnt tidligere ikke prøvet at have barn i skole før, så er ret grøn på området. 

I forhold til forældresamtalerne, så troede jeg også det var mere normen at de lå fra f.eks. 15-20kl. Vi arbejder henholdvis 30 min og en time fra skolen, så for os er det jo ikke “kun” at tage fri lige til mødet for at tage tilbage igen. 

Tager os selv i at gå og diskutere hele tiden hvem der skal tage fri næste gang...

Inden jeg svarede, havde jeg kun læst dit startindlæg. Nu har jeg så læst resten af dine indlæg, og tænker om I måske skulle kigge jer selv efter i sømmene og undersøge, om I er lidt for utilfredse med lidt for meget, så denne skole ikke er det rigtige sted for jer.

Selvom forælderinvolvering og medbestemmelse er en del af den frie grundskole, er der selvsagt grænser for, hvad man kan bestemme og man må stadig være indstillet på at tilpasse sig de rammer, der er. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Anonym trådstarter

Ena skriver:

Inden jeg svarede, havde jeg kun læst dit startindlæg. Nu har jeg så læst resten af dine indlæg, og tænker om I måske skulle kigge jer selv efter i sømmene og undersøge, om I er lidt for utilfredse med lidt for meget, så denne skole ikke er det rigtige sted for jer.

Selvom forælderinvolvering og medbestemmelse er en del af den frie grundskole, er der selvsagt grænser for, hvad man kan bestemme og man må stadig være indstillet på at tilpasse sig de rammer, der er. 

Tak for dit svar. Vi har virkelig prøvet at være imødekommende, men skolen har pt haft rigtig meget udskiftning af personale og bestyrtelse. Hvilet har resulteret i at rigtig mange er kede af skolen nu, desværre. 

Synes vi har været meget large omkring skolen, men nu det bare rigtig mange fridage de beder os om at tage, (mange af dem på kortere tid) som vi ikke var informerer om fra start. 

(Jeg indrømmer gerne jeg selv er meget kritisk over for skoen, da jeg ikke selv har gode erfaringer med skoler. Men har heldigvis en meget large mand som jeg lytter til.  Men han er også nået til det punkt hvor det for meget med fridage taget ud af det blå. Hvilket er grunden til jeg skriver her, for at hører om det normal skoleadfærd eller om det netop er os der er for "negativt stillet" ).

Anmeld Citér

3. maj 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Vores datter går i almindelig folkeskole i 2. klasse.

Hun har ikke været på overnatning med klassen i skoleregi. Dog har klassen selv arrangeret overnatning i telte i en skov fra fredag til lørdag.

Ang. skolehjemsamtaler tager de 15 min og man kan booke tider i tidsrummet 13-17 og jeg mener de ligger over 3 dage. Hvis det slet ikke er muligt en af de dage plejer de, at være søde til, at man kan få en tid som passer ind. Der er skolehjemsamtaler 2 gange om året.

Vores søn går 3. klasse i gruppeordning på en almindelig folkeskole.

Han har flere gange været på overnatning fra mandag til onsdag. Han har været hjemme omkring kl. 12-14 og der har man hentet dem når de kom hjem.

Ang. skolehjemsamtalerne ligger de i tidsrummet kl. 11-14 og man har ikke mulighed for, at lave tiden om. Dette gør, at vi enten må arbejde hjemme, afspadsere eller holde fri. Stærkt utilfredsstillende, da der er skolehjemsamtaler 4 gange om året.

Anmeld Citér

3. maj 2018

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Vores datter går i almindelig folkeskole i 2. klasse.

Hun har ikke været på overnatning med klassen i skoleregi. Dog har klassen selv arrangeret overnatning i telte i en skov fra fredag til lørdag.

Ang. skolehjemsamtaler tager de 15 min og man kan booke tider i tidsrummet 13-17 og jeg mener de ligger over 3 dage. Hvis det slet ikke er muligt en af de dage plejer de, at være søde til, at man kan få en tid som passer ind. Der er skolehjemsamtaler 2 gange om året.

Vores søn går 3. klasse i gruppeordning på en almindelig folkeskole.

Han har flere gange været på overnatning fra mandag til onsdag. Han har været hjemme omkring kl. 12-14 og der har man hentet dem når de kom hjem.

Ang. skolehjemsamtalerne ligger de i tidsrummet kl. 11-14 og man har ikke mulighed for, at lave tiden om. Dette gør, at vi enten må arbejde hjemme, afspadsere eller holde fri. Stærkt utilfredsstillende, da der er skolehjemsamtaler 4 gange om året.

Ja kan se i også ender ud i mange dage fra job. Det bare så frustrerende, kan jo huske da man selv var barn og det altid lå om aftenen.

Ville også synes det var mere okay med om ikke andet en halv dag i skole eller sfo, efter overnatning, så kan enten hendes far eller jeg tage en halv arbejdsdag. Men det stadigvæk kringlet for os at få til at gå op. Det mest det med at se heller ikke engang kan komme i SFO den dag. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Fredag til lørdag er da også eg supert tidspunkt, forstår slet ikke man kan finde på at ligge det fre torsdag til fredag. 

Hvis vi havde kunne få en tid mellem 16-20 ville det simpelthen være super, så ville vi ikke være nødsaget til at tage fri for kun 20-30 min samtale (båden manden og jeg arbejder med henholdvis 45min igen 1 times kørsel fra skolen.) 

Er det også en privatskole i går på ? Eller alm folkeskole ? 

Som sagt er det forældre der står for overnatninger på skolen, og har derfor ik noget med lærene at gøre.

Jeg må sige at jeg syntes det er meget rimeligt, at samtalerne ligger indenfor skoletiden. Det er jo regeringen som har pålagt lærene deres arbejdstider i 2013, og self ska lærene jo ik arbejde over, for at ku holde forældresamtaler. De har jo også ret til at holde fri, til tiden. 

Vi har haft en del problemer med vold i theas klasse, og der har skolen holdt aftenmøder, fra 18-20 for os forældre. Resultatet blev at de drenge, som lavede volden, mod de andre børn, blev sendt hjem. Så deres forældre sku tage fri, for at hente dem osv. Der var en periode, hvor det var 2-3 gange om ugen. Men det var bare sådan det var, og self var det mega upraktisk for de forskellige forældre. Nu i 3 klasse, er det heldigvis blevet bedre. Så den alm folkeskole er altså også meget åben for forældre indflydelse, er min erfaring.

At det er bøvlet for os forældre, er jo sådan det er, også må man bare skiftes, til at tage fri/afspadsere. Det samme gør sig gældende ved syg barn. Der er det også med at dele på midten.

Thea går i en ganske alm folkeskole og Alberte kommer til at gå på den samme, efter sommerferien. Vi er 80 procent tilfredse, det meste af tiden. Vh Stine 

Anmeld Citér

3. maj 2018

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Min den store går på privatskole..

Vi har også overnatning fra torsdag til fredage, men der bliver skrevet at børnene har fri kl 12 og hvis der ikke er mulighed for afhentning, så er SFO åben, men kun for de børn som er tilmeldt... så må forældre til børn, som ikke er tilmeldt finde andre alternativer...

Samtaler er fra 13 til 19, da lærerne jo også skal have fri og almindelig arbejdsdag... så tænker det fair nok, at samtalerne ligger der.. så mange skal man heller ikke ... vi har 2 om året.. i starten og i slutningen af skoleåret...

derudover har vi diverse arrangementer (skolefest, teaterfest, sommerfest osv) og arbejds weekender ( 3 stk om året).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.