Tandbørstning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det med at hjælpe hende er lige netop det hun vil Vi skal. Altså at Vi skal gøre det for hende. Og jeg vil simpelthen ikke børste hendes tænder når hun snart er 10 år. Jeg ved godt anbefalingerne siger man.Skal.gøre.det. Men der går min grænse altså. Vi ved hun kan. Også når tandlægen siger det ser fint ud. Det er fordi hun ikke gider at gøre det selv. Det er ikke det eneste der er kamp omkring her hjemme. Men dette er slemt synes jeg. 

Så må i gøre det sammen, så du står der og børster EFTER. 

Ellers må du sige, hvis det ikke bliver gjort, ryger der en ting(tv, tablet)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2018

Soonmom

Anonym skriver:

Fordi tandlægen sagde den anden dag det stadig sad belægning på de bagerste. Vi står heller ikke og tjekker tiden. Vi kan se på tiden at når hun går ud på badeværelset går der Max 2 min så er hun ude igen. Og vi kan høre vandet og hvornår tandbørsten bliver taget og sat og når hun spytter ud. Hun ved godt selv det er for kort tid. Hun siger selv når vi siger det at det er for lidt men vil stadig ikke børste længere tid. 

Så.Nej vi står ikke og kigger. 

Men I overvåger jo så stadig, så du er nød til at gøre op med dig selv om din datter er gammel nok til selv at have ansvaret og dermed også selv bestemmer om hun børster og hvor meget

eller om jeres datter ikke er gammel nok og I derved børster efter.

enten eller. Giver I hende ansvaret er det også hendes ansvar, giver I ikke hende ansvaret børster I selvfølgelig efter

Anmeld Citér

24. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Hun vil kun have hjælp for at hun ikke skal bruge tiden på det selv. Der er stadig belægninger på de bagerste tænder selvom tandlægen siger de andre tænder ser pæne ud. Og der var også stadig tandsten. 

Det siger bare mig der ikke bliver gjort godt nok. for efter 2 mdr hvis hun gør som vi siger, burde der ikke komme belægninger. Hun har flere gange fået lavet huller, men hun vil hellere have dem repareret end at børste dem som vi siger hun skal. 

Rent ud sagt, siger hun "Jeg gider ikke gøre det"

Du modsiger dig selv, når du skriver at hun godt ka selv, for derefter at skrive at hun allerede nu, har fået lavet flere huller i sine tænder!

Hun vil gerne ha hjælp fordi hun tydeligvis ik selv ka. Hun er bare så klog at, at hun gerne vil følge de anbefalinger tandlægen gir. Her er det self jeres opgave og ansvar at hjælpe hende med at få børstet de tænder!!!

Du skiver at det ik er en valgmulighed, at det gider jeg ik! Så igen modsiger du dig selv, ved at sige at fordi hun snart er 10 år, så gider i ik længer at hjælpe med at børste hendes tænde, og passe jeres ansvar.

Ka godt se at det må gi nogle konflikter, når mor og far siger at det gider de ik, for gider ik, er ik en valgmulighed.... Vh Stine 

Anmeld Citér

24. april 2018

heaven

Skal lige forstå det rigtigt.... måske jeg misforstår? 

Men i har en datter på 10, som har fået lavet huller allerede, og i nægter at børste efter/hjælpe ? 

Huller kan vel opstå af forskellige årsag, også arveanlæg osv, det forstår jeg godt - men det er da absolut ingen skam eller besvær at hjælpe hende - hun har allerede huller? Kan godt forstå hun udviser stædighed, det har hun jo ikke for fremmede? 

Jeg synes du bør overveje din Holding, det er synd for hende... jeg tænker ikke du skal børste solo, hun børster først og du børster efter.... hendes sundhed er dit ansvar, sorry.... 

Jeg børster stadig efter på min 10 årige søn, og bliver ved med det indtil tandlægen giver besked om det ikke er nødvendigt mere... min søn er født med 2 brune pletter på 2 tænder. Hvis ikke de passes bliver det til huller, og jeg synes det er mit medansvar at holde god mundhygiejne så det ikke udvikler sig...

Anmeld Citér

24. april 2018

Hck

Profilbillede for Hck
J-star skriver:

Så må i gøre det sammen, så du står der og børster EFTER. 

Ellers må du sige, hvis det ikke bliver gjort, ryger der en ting(tv, tablet)

Hvorfor skal barnet “straffes” for, at mor og far ikke gider at hjælpe med noget så naturligt som at børste sit barns tænder ?. 

Anmeld Citér

24. april 2018

Molka

Okay, jeg prøver lige at opsummere som jeg har forstået det: Pige, 10 år, kan godt børste tænder under instruktion, får det ikke gjort længe/grundigt nok og modsætter sig selv at gøre det. Har allerede haft flere huller. Korrekt?

Jeg forstår slet ikke, at det kan være et dilemma. Hun er jo tydeligvis ikke klar til at håndtere det selv, og det er jeres ansvar som forældre at sørge for, at de bliver børstet ordentligt. Bare fordi der står i diverse vejledninger, at et barn på 10 kan klare det selv, gælder det jo ikke nødvendigvis JERES barn på 10. Brug dog tiden på at hjælpe hende i stedet for at bruge den på konflikter. Min mor børstede mine tænder om aftenen til jeg var 13, fordi jeg havde bøjle. Jeg har ikke mistet evnen til at klare ting selv af den årsag - til gengæld har jeg ingen huller.

Anmeld Citér

25. april 2018

FrkGranger

Anonym skriver:

Hun vil kun have hjælp for at hun ikke skal bruge tiden på det selv. Der er stadig belægninger på de bagerste tænder selvom tandlægen siger de andre tænder ser pæne ud. Og der var også stadig tandsten. 

Det siger bare mig der ikke bliver gjort godt nok. for efter 2 mdr hvis hun gør som vi siger, burde der ikke komme belægninger. Hun har flere gange fået lavet huller, men hun vil hellere have dem repareret end at børste dem som vi siger hun skal. 

Rent ud sagt, siger hun "Jeg gider ikke gøre det"

Hvordan kan du sige hun kan, når nu hu  har haft huller, og fået renset tænder?

Det er da noget, som en 10 årig, ikke burde have haft brug for, hvis de blev børstet ordentligt. (Med mindre man har emalje skader)

Altså jeg ser det som du har 2 vælg.

Lad hende selv, med risiko for huller og belægning (hvilket jeg syntes er omsorgssvigt, når nu i ved hun ikke gør det ordentligt)

Eller

Gør det før eller efter, for at det bliver gjort ordentligt, hvilket tandlægen anbefaler, da børn generelt set, ikke har de motoriske færdigheder før de er ca 12 

Anmeld Citér

25. april 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Hck skriver:

Hvorfor skal barnet “straffes” for, at mor og far ikke gider at hjælpe med noget så naturligt som at børste sit barns tænder ?. 

jeg kan ikke slette oplægget.

Anmeld Citér

25. april 2018

Hck

Profilbillede for Hck
J-star skriver:

jeg kan ikke slette oplægget.

Det behøver du da heller ikke 

Anmeld Citér

25. april 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Det med at hjælpe hende er lige netop det hun vil Vi skal. Altså at Vi skal gøre det for hende. Og jeg vil simpelthen ikke børste hendes tænder når hun snart er 10 år. Jeg ved godt anbefalingerne siger man.Skal.gøre.det. Men der går min grænse altså. Vi ved hun kan. Også når tandlægen siger det ser fint ud. Det er fordi hun ikke gider at gøre det selv. Det er ikke det eneste der er kamp omkring her hjemme. Men dette er slemt synes jeg. 

Se det forstår jeg så slet ikke? Hvorfor i alverden gider I ikke hjælpe jeres datter med at børste tænder - når hun nu selv ønsker det og I ikke er tilfredse med den måde hun gør det på/tiden hun bruger OG når anbefalingerne netop er, at man hjælper?

Det klinger lidt hult at du siger, at emnet tandbørstning betyder noget for jer, men alligevel er det "over din grænse" at følge anbefalingerne???

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.