Tandbørstning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jo problemet er stadig hun ikke gør det længe nok. 30 sekunder er for lidt. Og det synes begge os forældre. Og tandlægen var enig i 30 sekunder var for lidt. 

For får hun lov at gøre det kun 30 sekunder nu så bliver er der hurtigt et problem. Der har ikke altid været problemer med dette, men de sidste måneder. Hun GIDER simpelthen ikke gøre det ordentligt. Og man kan ikke gøre det ordentligt på så kort tid. Hun var til tandlæge for 2 mdr siden hvor de blev renset så det er derfor det så bedre ud den her gang fordi det ikke var såtil længe siden. Men efter et år på den her måde ser det jo ikke godt ud. 

Men jeg giver dig ret i af tænderne skal passes

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Det med at hjælpe hende er lige netop det hun vil Vi skal. Altså at Vi skal gøre det for hende. Og jeg vil simpelthen ikke børste hendes tænder når hun snart er 10 år. Jeg ved godt anbefalingerne siger man.Skal.gøre.det. Men der går min grænse altså. Vi ved hun kan. Også når tandlægen siger det ser fint ud. Det er fordi hun ikke gider at gøre det selv. Det er ikke det eneste der er kamp omkring her hjemme. Men dette er slemt synes jeg. 

Måske du sku prøve at vende den og se det som en positiv ting.

Hun beder om hjælp og tandlægen siger i ska hjælpe hende. Ergo så hjælper i hende.

Du siger dette er en af mange kampe, men det er jo kun en kamp, hvis du gør det til et problem. Brug de 2 minutter, det tager, til at hygge med hende i stedet for, mens du børster hendes tænder.

Syng en sang, mens du gør det, gi et kram, og fortæl hende at det er dejligt at hun beder om hjælp.

Gør det rart, i stedet for til en kamp. Det ska snart nok end, at du overhovedet må hjælpe. Vh Stine 

Anmeld Citér

24. april 2018

frkchili

Anskaf evt en elektrisk tandbørste til hende, hvis hun ikke allerede har én. Den er lidt nemmere at komme grundigt omkring med. 

Har I snakket med hende om, hvorfor det er så vigtigt, at hun børster ordentligt? Gør det klart for hende, hvilke konsekvenser det kan have ikke at børste tænderne grundigt nok. Hvis hun forstår, at der er en grund til, at I kræver at hun skal gøre det grundigere, vil hun forhåbentlig være mere tilbøjelig til at lytte i stedet for bare at føle, at I er "efter" hende 

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Hck skriver:

30 sekunder er jo nok lige i underkanten, men 1 min effektiv tandbørstning er jo helt klart at fortrække frem for 2 min “ slasken rundt i munden “ med tandbørsten. Men tænker også tandlægen har informeret jer om der sidder snavs fra de sidste par dage, for selvom hun fik renset tænder for 2 måneder siden, så vil en tandlæge jo straks kunne se om der sad nyere belægninger af både det ene eller andet, eller om det virkelig ser pænt ud.

Der var allerede kommet tandsten, fordi de ikke bliver børstet ordentligt. Og det viser mig at det ikke er så godt som tandlægen ellers siger. For det burde der vel ikke være kommet hvis de er fjernet for 2 mdr siden. Hvis de blev børstet ordentligt. 

Anmeld Citér

24. april 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Det med at hjælpe hende er lige netop det hun vil Vi skal. Altså at Vi skal gøre det for hende. Og jeg vil simpelthen ikke børste hendes tænder når hun snart er 10 år. Jeg ved godt anbefalingerne siger man.Skal.gøre.det. Men der går min grænse altså. Vi ved hun kan. Også når tandlægen siger det ser fint ud. Det er fordi hun ikke gider at gøre det selv. Det er ikke det eneste der er kamp omkring her hjemme. Men dette er slemt synes jeg. 

Hvorfor børster I ikke bare de tænder efter? Lad hende børste selv i de 30 sek. og så børster I efter?

Må indrømme, at det ikke er en kamp jeg ville tage - barnet børster sine tænder (og godt ifølge tandlægen), hvad går der så af jer, ved at børste efter, så I på den måde undgår eventuelle huller.

Jeg må indrømme, at jeg syntes det er en lidt "doven" holdning fra jer forældre (i mangel af bedre ord). Anbefalingerne siger at det er bedst at hjælpe hende, og barnet vil gerne have hjælp. Så jeg forstår ikke hvorfor I står så skråsikkert på denne kamp. Så hjælp hende da.

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Måske du sku prøve at vende den og se det som en positiv ting.

Hun beder om hjælp og tandlægen siger i ska hjælpe hende. Ergo så hjælper i hende.

Du siger dette er en af mange kampe, men det er jo kun en kamp, hvis du gør det til et problem. Brug de 2 minutter, det tager, til at hygge med hende i stedet for, mens du børster hendes tænder.

Syng en sang, mens du gør det, gi et kram, og fortæl hende at det er dejligt at hun beder om hjælp.

Gør det rart, i stedet for til en kamp. Det ska snart nok end, at du overhovedet må hjælpe. Vh Stine 

Den eneste grund til hun siger vi skal gøre det er fordi hun har hørt tandlægen siger de ANBEFALER man hjælper dem. Jeg fortalte tandlægen vi guidede og fortalte hvordan tandbørsten skal holdes osv. Og det har ikke været et problem før. først for 2 mdr siden hvor hun var ved tandlægen siden hvor tandlægen gav den anbefaling. Indtil da er det gået fint. Så det er rent trods hun ikke gider gøre det selv nu. 

Hun kan sagtens selv, og det har vi jo set før i tiden. 

Min grænse går ved at børste tænder på en snart 10 årig som selv kan. 

Anmeld Citér

24. april 2018

Soonmom

Lad vær med at stå og tage tid på det , når tandlægen har sagt det er fint.

jeg tror heller ikke jeg børste mere end 1 minuts tid og jeg har aldrig haft huller 

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

frkchili skriver:

Anskaf evt en elektrisk tandbørste til hende, hvis hun ikke allerede har én. Den er lidt nemmere at komme grundigt omkring med. 

Har I snakket med hende om, hvorfor det er så vigtigt, at hun børster ordentligt? Gør det klart for hende, hvilke konsekvenser det kan have ikke at børste tænderne grundigt nok. Hvis hun forstår, at der er en grund til, at I kræver at hun skal gøre det grundigere, vil hun forhåbentlig være mere tilbøjelig til at lytte i stedet for bare at føle, at I er "efter" hende 

Vi har fortalt hvad konsekvens det kan have hvis man ikke børster tænder. Hendes far var ikke god til det og hun kan jo se på hans tænder de ikke er pæne. Og vi har vist billeder og fortalt at de tænder der kommer efter dem hun taber de kommer altsår ikke igen hvis de skal fjernes pga misligehold. Så vi prøver med mange snakke og fortælle hvad der kan ske. Og at det er træls at være så ung og ens tænder så ikke bliver holdt.

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Lad vær med at stå og tage tid på det , når tandlægen har sagt det er fint.

jeg tror heller ikke jeg børste mere end 1 minuts tid og jeg har aldrig haft huller 

Men 30sek, 1 min hvor man ikke kommer ind bagved er ikke godt nok. 

For der sidder belægninger på de bagerste tænder. Derfor mener vi ikke det er godt nok. Det er rent trods hun ikke gider. 

Rent ud sagt siger hun "Jeg gider ikke gøre det". 

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Hvorfor børster I ikke bare de tænder efter? Lad hende børste selv i de 30 sek. og så børster I efter?

Må indrømme, at det ikke er en kamp jeg ville tage - barnet børster sine tænder (og godt ifølge tandlægen), hvad går der så af jer, ved at børste efter, så I på den måde undgår eventuelle huller.

Jeg må indrømme, at jeg syntes det er en lidt "doven" holdning fra jer forældre (i mangel af bedre ord). Anbefalingerne siger at det er bedst at hjælpe hende, og barnet vil gerne have hjælp. Så jeg forstår ikke hvorfor I står så skråsikkert på denne kamp. Så hjælp hende da.

Hun vil kun have hjælp for at hun ikke skal bruge tiden på det selv. Der er stadig belægninger på de bagerste tænder selvom tandlægen siger de andre tænder ser pæne ud. Og der var også stadig tandsten. 

Det siger bare mig der ikke bliver gjort godt nok. for efter 2 mdr hvis hun gør som vi siger, burde der ikke komme belægninger. Hun har flere gange fået lavet huller, men hun vil hellere have dem repareret end at børste dem som vi siger hun skal. 

Rent ud sagt, siger hun "Jeg gider ikke gøre det"

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.