Valg af briller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2018

MegaMegetMor

Mor og meget mere skriver:

Hvad skulle det konkret kunne medføre, at hun lægger billeder op af sin søn? Netop, fordi hun er anonym, kan ingen sammenkoble hendes navn med sønnen og på den måde - i alleryderste konsekvens - regne ud, at det er Susanne fra Svendborgs barn - hvilket jeg i sig selv opfatter som usandsynligt, med mindre hendes brugernavn er meget “afslørende”. På den måde beskytter hendes anonymitet også sønnen. 

Det, som det for mig handler om, er at barnet ikke selv har valgt at blive smidt online til offentlig skue for mange tusinde mennesker. Det er dét, der er humlen for mig. Vores børn får ikke et valg i sådanne situationer - og i med hun vælger at være anonym vil hun jo tydeligvis heller ikke selv "smides til offentlig skue" - det er det, jeg henviser til. Hvorfor træffe et valg for vores børn, som vi ikke selv vil? Jeg nævner det, fordi det er en stigende tendens og jeg synes altid det er rigtig godt lige at reflektere over hvordan vi deler vores børn - især hvis vi faktisk helst ikke en gang vil dele os selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
MegaMegetMor skriver:

Det, som det for mig handler om, er at barnet ikke selv har valgt at blive smidt online til offentlig skue for mange tusinde mennesker. Det er dét, der er humlen for mig. Vores børn får ikke et valg i sådanne situationer - og i med hun vælger at være anonym vil hun jo tydeligvis heller ikke selv "smides til offentlig skue" - det er det, jeg henviser til. Hvorfor træffe et valg for vores børn, som vi ikke selv vil? Jeg nævner det, fordi det er en stigende tendens og jeg synes altid det er rigtig godt lige at reflektere over hvordan vi deler vores børn - især hvis vi faktisk helst ikke en gang vil dele os selv. 

Det her er nu engang et forum hvor rigtig mange lægger billeder af deres børn op, i forbindelse med bl.a. sygdom eller hvis de vil spørge hvilket navn de skal vælge, eller hårklip, eller bare er stolte over lille Ole nu fylder 1 år. Det her er jo ikke anderledes end alle de her andre ting. Hvis det er et emne der betyder meget, ville det måske give mere mening at oprette separat tråd med debat om deling af billeder, identitet, mm.? 

Anmeld Citér

21. april 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MegaMegetMor skriver:

Jeg forstår det bare ikke. Jeg ser fotos af et barn om hvem jeg kun ved, at han snart fylder fem og skal have briller. Jeg har ikke en jordisk chance for - hvis det altså interesserede mig - at finde ud af, hvad han hedder, hvor han bor osv. Hans fremtidige klassekammerater, arbejdsgivere etc. vil aldrig kunne google ham og finde billederne, da de ikke er koblet på hans navn eller noget som helst andet. I alleryderste konsekvens vil hans nabokone eller pædagog ved et tilfælde her og nu - inden for de få dage, nogen overhovedet ser indlægget, inden det ryger langt ned - genkende ham på fotoet og tænke “Hey, det er da Valdemar!”, men det kræver vist mere end almindelig fantasi at forestille sig, de i så fald vil gemme billedet og “bruge det mod ham”. Hvorfor skulle nogen gøre det? 

For mig kunne hun lige så godt have lagt et foto ind af sin hund - “sød, lyshåret 5-årig dreng med briller” er en mængdebetegnelse på linje med “nuttet labradorhvalp” og giver lige så lidt et hint om, hvem han er, og hvor i landet han bor. 

Idet moren er anonym, kan jeg heller ikke - hvis jeg af helt uransagelige årsager skulle ønske det - klikke mig ind på hendes profil og erfare, at “sød, lyshåret 5-årig dreng med briller” bor i Vejle eller Sorø, at han hedder Svend, og at han har en lillebror på 3. Hvilket i sig selv forekommer usandsynligt, at nogen skulle gøre, men det har moren altså under alle omstændigheder sørget for ikke kan ske. 

Hvad er det konkret og gerne realistisk, det skulle kunne skade ham som aldeles anonym at “ligge til skue” her? Mine børn har som små været fotograferet til avisartikler med navns nævnelse - fx, når de har deltaget i sommerferieaktiviteter. Her kan man sikkert stadig finde dem ved en googlesøgning, hvis man altså gider - jeg har altså udsat dem for en langt større potentiel eksponering. Folk kan finde dem og erfare, at de som små deltog i fiskeri ved den lokale sø - jeg har svært ved at få øje på skaden ved det, og den slags artikler findes der millioner af på nettet, uden at jeg har oplevet nogen stille spørgsmålstegn ved, at børn indgår i interviews, som lægges til skue for enhver. 

Det er muligt, jeg overser noget, men det må du så vise mig, så jeg forstår det. Hvordan kan det skade denne helt anonyme dreng? 

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym trådstarter

MegaMegetMor skriver:

Jeg kan bedst lide de første, køn dreng! Jeg ved godt man ikke må kommentere på folks anonymitet. Men jeg synes alligevel her der er anledning til lige at opfordre til lidt omtanke - du er anonym og vil ikke vise frem hvem du er til et stort offentligt forum. Men du vil gerne poste billeder af din søn til mange tusinde fremmede? Det er jo fair nok man vil ligge billeder op af sine børn, men jeg synes det virker lidt bagvendt at man så på samme tid ikke vil "ligge sig selv op" og stå ved sig selv.. Bare lidt tanke til refleksion 

Min tanke bag min annonymitet er netop at jeg ikke kan Googles og derved bliver min søn ikke vist i den sammenhæng. Jeg kan sagtens stå ved hvem jeg er og er sikker på at flere herinde udemærket ved det.

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym trådstarter

Vil en administrator slette billederne i denne tråd, så vores søde brilledame ikke ulovligt er kommet på internettet. Det er en beklagelig fejl uden dybere overvejelser. Jeg har ærligt ikke skænket en tanke at det kunne være et problem.

Anmeld Citér

21. april 2018

MegaMegetMor

Mor og meget mere skriver:

Jeg forstår det bare ikke. Jeg ser fotos af et barn om hvem jeg kun ved, at han snart fylder fem og skal have briller. Jeg har ikke en jordisk chance for - hvis det altså interesserede mig - at finde ud af, hvad han hedder, hvor han bor osv. Hans fremtidige klassekammerater, arbejdsgivere etc. vil aldrig kunne google ham og finde billederne, da de ikke er koblet på hans navn eller noget som helst andet. I alleryderste konsekvens vil hans nabokone eller pædagog ved et tilfælde her og nu - inden for de få dage, nogen overhovedet ser indlægget, inden det ryger langt ned - genkende ham på fotoet og tænke “Hey, det er da Valdemar!”, men det kræver vist mere end almindelig fantasi at forestille sig, de i så fald vil gemme billedet og “bruge det mod ham”. Hvorfor skulle nogen gøre det? 

For mig kunne hun lige så godt have lagt et foto ind af sin hund - “sød, lyshåret 5-årig dreng med briller” er en mængdebetegnelse på linje med “nuttet labradorhvalp” og giver lige så lidt et hint om, hvem han er, og hvor i landet han bor. 

Idet moren er anonym, kan jeg heller ikke - hvis jeg af helt uransagelige årsager skulle ønske det - klikke mig ind på hendes profil og erfare, at “sød, lyshåret 5-årig dreng med briller” bor i Vejle eller Sorø, at han hedder Svend, og at han har en lillebror på 3. Hvilket i sig selv forekommer usandsynligt, at nogen skulle gøre, men det har moren altså under alle omstændigheder sørget for ikke kan ske. 

Hvad er det konkret og gerne realistisk, det skulle kunne skade ham som aldeles anonym at “ligge til skue” her? Mine børn har som små været fotograferet til avisartikler med navns nævnelse - fx, når de har deltaget i sommerferieaktiviteter. Her kan man sikkert stadig finde dem ved en googlesøgning, hvis man altså gider - jeg har altså udsat dem for en langt større potentiel eksponering. Folk kan finde dem og erfare, at de som små deltog i fiskeri ved den lokale sø - jeg har svært ved at få øje på skaden ved det, og den slags artikler findes der millioner af på nettet, uden at jeg har oplevet nogen stille spørgsmålstegn ved, at børn indgår i interviews, som lægges til skue for enhver. 

Det er muligt, jeg overser noget, men det må du så vise mig, så jeg forstår det. Hvordan kan det skade denne helt anonyme dreng? 

Det handler ikke om, at det kan skade - blot at det jo ikke er sikkert, barnet synes det er super. Og i den forbindelse syntes jeg bare, at det var tankevækkende hun selv var anonym. Jeg kender flere børn der er ved at vokse op nu, og som er kede af, at der ligger billeder af dem rundt om på nettet. Og det er da HELT okay, hvis man er uenig i, at det er en problemstilling. Fair - så længe man lige har reflekteret over det. Det var egentlig alt - at jeg studsede over hun selv var anonym, men valgte at vise billeder af barnet som jeg antager ikke selv har kunne sige til eller fra. Jeg ser ovenfor, at der var en tanke med det og hendes anonymt. Og super så - jeg synes bare, at der er god grund til altid at tænke over det, og i den forbindelse synes jeg blot hendes egen anonymitet var pudsig. Den har hun forklaret nu. Og så fjong fjong. Men håber vi alle lige giver det en tanke og en overvejelse, inden vi smider billeder af vores børn på nettet.. 

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym trådstarter

Møghe skriver:

Jeg synes nr. 2 er søde til ham... Og sikke en køn dreng du har. 

Mange tak. Vi påtænker faktisk at købe nr. 2 og så par nr. 3 til hverdag og tumletid. Så bliver han forhåbentlig mega sej til at havd de fine briller på og foretrækker nr. 2

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.