Inspiration fra anden tråd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Men men hun kan også vælge ikke og give op men lad det starte henholdvis sen 22 og 28 

Hun kan ikke vælge at sige, at strejke skal starte 22. april og lockout 28. april, hvis det er det, du mener.

Hvis hun ikke giver op, kan konflikten ikke starte før hun har udsat den 2x14 dage, og der stadig ikke er kommet en aftale. Strejke og lockout vil nu starte samme dag, da begge dele starter enten 5 dage efter, at hun har givet op eller efter de 2x14 dage er gået (jeg mener ikke, at der lægges 5 dage til hvis konflikten starter som følge af at der ikke er nået et resultat efter, at hun har udsat konflikten de mulige 2x14 dage).

Kommer der en konflikt, vil den derfor komme enten 5 dage efter, at hun giver op eller mandag den 5. maj, hvis der ikke er kommet et resultat efter udskydelse på 2x14 dage.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2018

lineog4

Indtil i morges hvor KLs administrerende direktør fik udtalt sig uheldigt, troede jeg hun lod den gå til de 14 dage hun har givet ekstra - forventede dog ikke hun ville forlænge yderligere. Dvs. Jeg forventede enten et kompromis eller strejke d. 22. Og lockout d. 28. Men lige nu tænker jeg det hele sagtens kan bryde sammen på lørdag når de har forhandlet i staten simpelthen fordi forhandlingsklimaet er koldt som i koldt. 

Men det bryder tidligst sammen lørdag vil jeg tro. Og så skal det lægges 5 dage til før konflikten starter.

Anmeld Citér

11. april 2018

lineog4

Janey skriver:

Hun kan ikke vælge at sige, at strejke skal starte 22. april og lockout 28. april, hvis det er det, du mener.

Hvis hun ikke giver op, kan konflikten ikke starte før hun har udsat den 2x14 dage, og der stadig ikke er kommet en aftale. Strejke og lockout vil nu starte samme dag, da begge dele starter enten 5 dage efter, at hun har givet op eller efter de 2x14 dage er gået (jeg mener ikke, at der lægges 5 dage til hvis konflikten starter som følge af at der ikke er nået et resultat efter, at hun har udsat konflikten de mulige 2x14 dage).

Kommer der en konflikt, vil den derfor komme enten 5 dage efter, at hun giver op eller mandag den 5. maj, hvis der ikke er kommet et resultat efter udskydelse på 2x14 dage.

Ikke helt korrekt, vælger hun ikke at forlænge starter strejken d. 22. Og lockouten d. 28.

Anmeld Citér

11. april 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Janey skriver:

Det er ikke korrekt. Strejke og lockout kan stadig begynde hhv  d. 22 og 28. Hun kan vælge yderligere at udsætte 14 dage - hun har jo allerede udsat ėn af de to gange 14 dage. 

Anmeld Citér

11. april 2018

Anonym trådstarter

Er de stadigvæk i forlisen nu og forhandle ? 

Anmeld Citér

11. april 2018

Janey

Profilbillede for Janey
lineog4 skriver:

Ikke helt korrekt, vælger hun ikke at forlænge starter strejken d. 22. Og lockouten d. 28.

Ok jeg havde læst et sted, at strejke og lockout ville starte samtidig nu, da vi er over den oprindelige dato, hvor de skulle være startet

Anmeld Citér

11. april 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Mor og meget mere skriver:

Det er ikke korrekt. Strejke og lockout kan stadig begynde hhv  d. 22 og 28. Hun kan vælge yderligere at udsætte 14 dage - hun har jo allerede udsat ėn af de to gange 14 dage. 

Jeg er godt klar over, at der kun kan forlænges en gang mere. Med de 2x14 dage jeg skriver tæller jeg de 14 dage med, som hun allerede har forlænget så selvfølgelig 2x14 dage i alt og dermed kun 1x 14 dage mere.

Omkring datoerne har jeg åbenbart læst noget forkert, for jeg havde læst et sted, at strejke og lockout ville starte samtidig nu, da vi er over den oprindelige dato, hvor de skulle være startet

Anmeld Citér

11. april 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Ok jeg havde læst et sted, at strejke og lockout ville starte samtidig nu, da vi er over den oprindelige dato, hvor de skulle være startet

Sakset fra FOAs hjemmeside:

Strejken der skulle begynde onsdag den 4. april og lockouten, der skulle begynde tirsdag den 10. april er udsat i 14 dage. Både strejke og lockoutvarslede skal derfor møde på arbejde som normalt i den periode. Forligsmanden kan udsætte en konflikt, hvis hun mener, at der er udsigt til et resultat. Det har forligsmanden skønnet i dette tilfælde.

Når Forligsmanden udsætter en konflikt, kan den træde i kraft på 5. dagen efter udsættelsens udløb.

Det betyder, at strejken pt. kan starte d. 22. april og lockouten kan starte d. 28. april.

Konflikten kan dog bryde ud tidligere, hvis forligsmanden, inden de to ugers udsættelse er gået, vurderer, at forhandlingsmulighederne er udtømte. Så kan konflikten starte med 5 dages varsel. I dét tilfælde vil strejke og lockout altså træde i kraft den samme dag.

Så begge dele kan øjensynligt ske.

Anmeld Citér

11. april 2018

Janey

Profilbillede for Janey
lineog4 skriver:

Indtil i morges hvor KLs administrerende direktør fik udtalt sig uheldigt, troede jeg hun lod den gå til de 14 dage hun har givet ekstra - forventede dog ikke hun ville forlænge yderligere. Dvs. Jeg forventede enten et kompromis eller strejke d. 22. Og lockout d. 28. Men lige nu tænker jeg det hele sagtens kan bryde sammen på lørdag når de har forhandlet i staten simpelthen fordi forhandlingsklimaet er koldt som i koldt. 

Men det bryder tidligst sammen lørdag vil jeg tro. Og så skal det lægges 5 dage til før konflikten starter.

Jeg læste artiklen her til morgen, men jeg kan godt frygte, at KLs direktør har ret. Jeg kan da også godt frygte for den danske model for den offentlige del af arbejdsmarkedet, hvis parterne ikke begynder at snakke sammen, da det jo så igen formentlig vil blive afgjort af et lovindgreb. Som en der kender alt for lidt til arbejet i den offentlige sektor, så synes jeg ikke, at nogle af forhandlerne fremstår særligt sympatiske i medierne. Det er selvfølgelig også delvist, fordi de intet må sige om forhandlingerne, at det virker til, at de ikke har andet at sige end at svine hinanden, og det kan da ikke bidrage til et ordentligt forhandlingsmiljø.

Kan du henvise til et neutralt sted, hvor jeg kan blive klogere på lægernes arbejdstidsaftale? Det virker som en meget stor knast, så jeg vil gerne blive klogere på noget, jeg intet ved om. Jeg kender kun 3 offentligt ansatte, hvor de 2 er i ældreplejen og 1 er socialrådgiver, så jeg kender alt for lidt til den offentlige sektor.

Jeg kender dog nok til, at jeg i hvert fald aldrig ville arbejde, hvor den ene af dem gør, da arbejdsforholdene er så ringe, at lederen direkte har meldt ud, at han ikke vil overholde ferieloven (de ansatte har fået nægtet 3 ugers sammenhængde sommerferie), og hvis nogen klager til FOA, så vil de næste år få 3 uger sammenhængende, men det vil blive i enten maj eller september, så ingen har turdet klage

Anmeld Citér

11. april 2018

Janey

Profilbillede for Janey
IenFart skriver:

Sakset fra FOAs hjemmeside:

Strejken der skulle begynde onsdag den 4. april og lockouten, der skulle begynde tirsdag den 10. april er udsat i 14 dage. Både strejke og lockoutvarslede skal derfor møde på arbejde som normalt i den periode. Forligsmanden kan udsætte en konflikt, hvis hun mener, at der er udsigt til et resultat. Det har forligsmanden skønnet i dette tilfælde.

Når Forligsmanden udsætter en konflikt, kan den træde i kraft på 5. dagen efter udsættelsens udløb.

Det betyder, at strejken pt. kan starte d. 22. april og lockouten kan starte d. 28. april.

Konflikten kan dog bryde ud tidligere, hvis forligsmanden, inden de to ugers udsættelse er gået, vurderer, at forhandlingsmulighederne er udtømte. Så kan konflikten starte med 5 dages varsel. I dét tilfælde vil strejke og lockout altså træde i kraft den samme dag.

Så begge dele kan øjensynligt ske.

Tak for overblikket. Det var den sidste del jeg havde læst et sted, men det er da svært at holde overblikket over mulighederne og starten på det ene og det andet, når der også er forskel på, om konflikten starter pga. udløbet af udsættelsen eller pga. sammenbrud i forhandlingerne.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.