Stoler du på din læge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2018

Miti's mama

Drwhosaidthat skriver:

Som en anden skriver, så har alle fag brodne kar, og selvfølgelig kan man være uheldig med sin læge. I så fald vil jeg foreslå at du skifter. 

Når det er sagt, så tror jeg, at langt de fleste ‘fejl’ Er baseret på for dårlig kommunikation. Når du skriver at du ikke stoler på de danske læger, så læser jeg en mere generel holdning, end at du er utilfreds med din egen læge. Enten har du været helt ekstremt uheldig med alle dine møder med læger, eller også har du en urealistisk forventning til hvad sundhedsvæsnet kan præstere. I så fald tror jeg det vil gavne dig at være lidt mere åben omkring dette næste gang du er til læge. Sig fx “Jeg er utryg når min søn/mand/datter ikke bliver undersøgt yderligere. Vil du ikke forklare mig rationalet bag, så jeg ikke skal gå hjem og bekymre mig” 

Jeg håber, at du finder en læge som du stoler på, så du ikke skal føle dig utryg ved hele den danske lægestand. 

Ja, jeg har haft nogle rigtig kedelige oplevelser. Og det er med praktiserende læger både i Danmark, Frankrig og USA. 

I Danmark og Frankrig blev min evindelige vinterhoste affejet med at 'folk hoster om vinteren'. Først da jeg flyttede igen og fik en læge der hørte efter tjekkede hun, og jeg fik konstateret sæsonbetonet astma. Det nåede jeg at gå rundt med i 10 år.

I USA fik jeg 8 urinvejsbetændelser i streg, og fik besked på at jeg ikke vaskede mig godt nok. Da de endelig testede fandt de ud af at det ikke var den almindelige bakterie de normalt havde med at gøre, og mine 8 gange, faktisk var en lang der skulle behandles med en anden type antibiotika.

Hos børnelægen i USA fik jeg at vide at det var normalt at nyfødte skreg non-stop, og affejet. En sygeplejerske konstaterede luft i maven, og sendte mig til lægen for at få det tjekket. Lægen mente det var normalt. Tilbage i Danmark og næsten 3år! senere, finder jeg selv ud af (tak google) at hun er laktoseintolerant. Hun har altså haft kroniske smerter hele livet, til trods for at vi har haft hende til læge maaange gange.

Jeg er i et større lægehus nu, hvor jeg har en læge jeg stoler på hører efter hvad jeg siger. Det er første gang. Det er helt normalt at have brodne kar, men når man skal banke i bordet for at blive hørt hos 90%, så er det ikke kar mere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2018

Anonymor

Miti's mama skriver:

Ja, jeg har haft nogle rigtig kedelige oplevelser. Og det er med praktiserende læger både i Danmark, Frankrig og USA. 

I Danmark og Frankrig blev min evindelige vinterhoste affejet med at 'folk hoster om vinteren'. Først da jeg flyttede igen og fik en læge der hørte efter tjekkede hun, og jeg fik konstateret sæsonbetonet astma. Det nåede jeg at gå rundt med i 10 år.

I USA fik jeg 8 urinvejsbetændelser i streg, og fik besked på at jeg ikke vaskede mig godt nok. Da de endelig testede fandt de ud af at det ikke var den almindelige bakterie de normalt havde med at gøre, og mine 8 gange, faktisk var en lang der skulle behandles med en anden type antibiotika.

Hos børnelægen i USA fik jeg at vide at det var normalt at nyfødte skreg non-stop, og affejet. En sygeplejerske konstaterede luft i maven, og sendte mig til lægen for at få det tjekket. Lægen mente det var normalt. Tilbage i Danmark og næsten 3år! senere, finder jeg selv ud af (tak google) at hun er laktoseintolerant. Hun har altså haft kroniske smerter hele livet, til trods for at vi har haft hende til læge maaange gange.

Jeg er i et større lægehus nu, hvor jeg har en læge jeg stoler på hører efter hvad jeg siger. Det er første gang. Det er helt normalt at have brodne kar, men når man skal banke i bordet for at blive hørt hos 90%, så er det ikke kar mere.

Så du har været hos 90% af lægerne i Danmark? I 2012 var der cirka 22.000 beskæftigede læger i Danmark. Har du interageret med 19.800 læger? Hvor mange danske læger har du faktisk haft dårlige oplevelser med? 5? 10? 20? Er det fair at sige, at lægerne i Danmark GENERELT er dårlige, hvis man har stiftet bekendtskab med under 0.1% af dem? 

Anmeld Citér

20. marts 2018

Miti's mama

Anonymor skriver:

Så du har været hos 90% af lægerne i Danmark? I 2012 var der cirka 22.000 beskæftigede læger i Danmark. Har du interageret med 19.800 læger? Hvor mange danske læger har du faktisk haft dårlige oplevelser med? 5? 10? 20? Er det fair at sige, at lægerne i Danmark GENERELT er dårlige, hvis man har stiftet bekendtskab med under 0.1% af dem? 

Nej, jeg har ikke været ved 19800 læger, troede du virkelig det? Eller ved du i virkeligheden at jeg mente 90% af de læger jeg selv havde været ved? Come on

Anmeld Citér

20. marts 2018

Anonymor

Miti's mama skriver:

Nej, jeg har ikke været ved 19800 læger, troede du virkelig det? Eller ved du i virkeligheden at jeg mente 90% af de læger jeg selv havde været ved? Come on

Når du skriver, at MAN skal banke i bordet hos 90% opfatter jeg det bestemt som om du tænker netop dét som en generel tendens. Dejligt det ikke er tilfældet. Dog vil jeg spørge. Du skriver, at når 90% af de læger du har mødt har været "dårlige" (kort opsummeret)  så kan det ikke bare handle om brodne kar. Hvad mener du så med den udtalelse? 

Anmeld Citér

20. marts 2018

Miti's mama

Anonymor skriver:

Når du skriver, at MAN skal banke i bordet hos 90% opfatter jeg det bestemt som om du tænker netop dét som en generel tendens. Dejligt det ikke er tilfældet. Dog vil jeg spørge. Du skriver, at når 90% af de læger du har mødt har været "dårlige" (kort opsummeret)  så kan det ikke bare handle om brodne kar. Hvad mener du så med den udtalelse? 

Jeg mener at selv om jeg har flyttet en del omkring, og haft rigtig mange forskellige læger, så har stortset alle været læger der ikke har lyttet, ikke at taget tiden til at undersøge, men blot affejet med "det er nok bare..." "skal vi ikke bare vente og se..", mv, og ofte taget fejl. Jeg ser det lidt som en tendens, og ja, det er muligt at jeg har været ekstremt uheldig bare at have haft læger der ikke lytter. Men chancen for at praktiserende læger generelt er fantastiske og jeg tilfældigvis har haft 12 forskellige læger hvoraf kun en der har lyttet, er bare ikke ret stor.

Men igen, det er muligt, og derfor jeg oprettede denne tråd. Det er muligt det er geografisk, eller måske kan læger bare ikke lide mig? Hvem ved. Men kan se at det er meget spredt herinde, så der er et eller andet. Jeg er ihverfald glad for at der der mange fantastiske læger derude stadigvæk 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.