CBbaby skriver:
Det der med “du skal smage” “du ved ikke om du kan lide det” det forstår jeg ikke.
Jeg kan selv huske, at jeg bare sagde “det kan jeg ikke lide - og smagte faktisk ikke på det, fordi jeg følte tvang. Også kunne det smage nok så godt.
Børn har ikke det rationale, som voksne vil have dem til at have. Nemlig, at det kan være super lækkert i andre sammenhænge osv.
For børn bliver fokussen på måden, det bliver gjort. Altså med “tvang”. Og nøj, det må være grænseoverskridende at skulle smage på ting, fordi ANDRE mener, man skal.
Her er reglerne:
sejt, hvis du smager noget, du synes er anderledes, tør smage ect.
Hvis du smager, så læg det på tallerknen, hvis du ikke bryder dig om det.
Madglæde og samværsgæde før alt andet.
Det vil sige, at vores datter, hvis hun ikke vil have maden, kan sidde og tegne eller lege ved siden af. Men vi deltager ikke. Men så bliver det hyggeligt, selvom hun ikke gider maden.
Der er klart i perioder, at hun ikke gider ex aftensmad. Men så ignorerer vi det og siger “det er fint. Du kan jo sidde og tegne” ... så får hun alligevel lyst til at smage. Måske ikke spise - men hun smager stort set altid noget. Uden tvang.
vi har også et barn, man kan tage med på restaurant, fordi hun sagtens kan sidde 1 time og tegne, lege med små figurer osv og “deltage” i samtalen på trods. Hun er 2år og 6 måneder.
Hvis hun ikke vil have aftensmad, så er det ofte noget med tidspunktet her. Pt spiser hun som en hest til frokost - også får hun frugt kl 15 i dagplejen. Så hun er ikke så sulten.
Lyttede til en fin podcast om, at langt de fleste børn gider smage til frokost, men at de er trætte til aftensmad. Det er nemlig først noget man kan overskue som ret stor.
Eksperterne anbefalede dette:
1. Server nye retter til frokost. - sammen med noget de kan overskue og kender. Eks rugbrød.
2. Brug resterne fra aftensmaden til frokost, hvis du vil sikre dig, at de smager det.
3. Hav grøntstænger parat, så når de er sultne, så er der altid en agurkestav osv.
4. Lad aldrig madsituationen blive en kampplads hver dag . Det kan give ar på sjælen
5. Tro på, at dit barn selv kan styre sin sult. Det fungerer fint, hvis bare du altid tilbyder sunde alternativer
Podcasten ligger stadig på nettet, hvis det er :-)