SK85 skriver:
Hvad har I gjort ift. at få børnene til at spise varieret, og hvordan har det virket??
Mit barn på 2 år og 4 måneder har i et godt stykke tid ikke ville spise særlig varieret eller smage på nye ting.
Det er sikkert er meget normalt, men er bare så træt af det, for hans far og jeg er selv ret kræsne, så blev så glad da han som lille spiste så mange forskellige ting og læskede broccolien i sig. Nu nægter han som oftest at smage på tingene, og han vil helst bare leve af rugbrød med smør, havregrød, pizza, pasta, hvidt brød, frugt, kød og den slags.
Jeg har i en længere periode kørt den metode der hedder at han (når han ikke er super træt eller underskudsagtig) skal smage på ny mad, og så må han spytte det ud, hvis ikke han kan lide det. Det resulterer ofte i en stor konflikt og masser af gråd, hvorefter han tager et lille stykke mad ind i munden uden at smage på det, og spytter det ud igen med det samme.
Samtidig taler jeg med ham om at man ikke ved om man kan lide noget mad før man har smagt det, og at man er nødt til at smage nyt mad for at lære at spise forskellig mad.
Jeg er i tvivl om jeg simpelthen skal gå helt i den anden grøft, og bare lade være med overhovedet at blande mig hans madvaner, og så satse på at lysten til at smage nyt kommer af sig selv...
Jer med ældre børn: Hvad er jeres (ærlige) erfaringer? Hvad gjorde I og hvordan har effekten af det været?
Vores forældre har nemlig begge ladet os kun spise hvad vi havde lyst til, og det har ikke virket så godt for os jo...
Vores barn spiser alt (i perioder og i perioder intet). Det vi har gjort er, at vi aldrig har kommenteret på maden og mængden. Aldrig. Hos os er man ikke kræsen. Man er Madmodig. Og det er altså fedt at være Madmodig. Vi tilskynder og opfordre til at man smager på maden og er det noget nyt, man smager på, så high fiver vi, jubler (ja ja, det ser dumt ud men altså...) og roser. Og så spiser vi videre.
Vi får måltidskasser = varieret mad og smage. Jeg synes "barnemad" er dødssygt. Mere smag, flere farver og dufte fra maden prioriterer vi.
Han tager selv maden.
Når vi er ude, så spiser han det samme som de voksne .Til fødselsdag i søndags var det pesto, humus, oliven, pølse mv. Jeg har ikke specielt mad med til ham. Så han oplever ikke, at mad til ham er 'specielt'.
Hos os er frugt noget, man får om morgenen. Eftermiddag er rugbrød og grønt (gulerødder, agurk, tomat, peberfrugt). Vi spiser kl. 17:30, så ingen når at blive for sultne og sure. Så er det svært at smage på nyt.
Jeg sikrer vi, at der er mindst 2 ting, han kan lide. Nogle gange, som i dag, fik han rugbrød til sin fisk mens vi fik gnocchier. Han kan ikke konsistensen.
Jeg giver mig selv ro i maven på de sunde, mættende og varierende alternativer og jeg sikrer, at han har overskud og lyst til at smage på alt. Jeg accepterer så tilsvarende, at hvis han kun vil spise lidt ensidigt i en periode. I perioder hvis han vitterligt ikke har lyst til at smage, der siger jeg "pyt" og bliver ved med at tilbyde.
Når I selv er kræsne, så kunne en del af løsningen være:
Madplaner fundet på nettet. Omtalte det hele positivt. Accepter at aftensmaden ikke er en kampplads. Sikre at han er sulten (men ikke for sulten) og spis på et tidspunkt, hvor han ikke er træt.
Vores søn er snart 3 år, så mit svar er baseret på det.
Vh.