Det der med kræsenhed...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.425 visninger
24 svar
34 synes godt om
14. marts 2018

SK85

Hvad har I gjort ift. at få børnene til at spise varieret, og hvordan har det virket??

Mit barn på 2 år og 4 måneder har i et godt stykke tid ikke ville spise særlig varieret eller smage på nye ting.

Det er sikkert er meget normalt, men er bare så træt af det, for hans far og jeg er selv ret kræsne, så blev så glad da han som lille spiste så mange forskellige ting og læskede broccolien i sig. Nu nægter han som oftest at smage på tingene, og han vil helst bare leve af rugbrød med smør, havregrød, pizza, pasta, hvidt brød, frugt, kød og den slags.

Jeg har i en længere periode kørt den metode der hedder at han (når han ikke er super træt eller underskudsagtig) skal smage på ny mad, og så må han spytte det ud, hvis ikke han kan lide det. Det resulterer ofte i en stor konflikt og masser af gråd, hvorefter han tager et lille stykke mad ind i munden uden at smage på det, og spytter det ud igen med det samme.

Samtidig taler jeg med ham om at man ikke ved om man kan lide noget mad før man har smagt det, og at man er nødt til at smage nyt mad for at lære at spise forskellig mad.

Jeg er i tvivl om jeg simpelthen skal gå helt i den anden grøft, og bare lade være med overhovedet at blande mig hans madvaner, og så satse på at lysten til at smage nyt kommer af sig selv...

Jer med ældre børn: Hvad er jeres (ærlige) erfaringer? Hvad gjorde I og hvordan har effekten af det været?
Vores forældre har nemlig begge ladet os kun spise hvad vi havde lyst til, og det har ikke virket så godt for os jo...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

serinasmor

SK85 skriver:

Hvad har I gjort ift. at få børnene til at spise varieret, og hvordan har det virket??

Mit barn på 2 år og 4 måneder har i et godt stykke tid ikke ville spise særlig varieret eller smage på nye ting.

Det er sikkert er meget normalt, men er bare så træt af det, for hans far og jeg er selv ret kræsne, så blev så glad da han som lille spiste så mange forskellige ting og læskede broccolien i sig. Nu nægter han som oftest at smage på tingene, og han vil helst bare leve af rugbrød med smør, havregrød, pizza, pasta, hvidt brød, frugt, kød og den slags.

Jeg har i en længere periode kørt den metode der hedder at han (når han ikke er super træt eller underskudsagtig) skal smage på ny mad, og så må han spytte det ud, hvis ikke han kan lide det. Det resulterer ofte i en stor konflikt og masser af gråd, hvorefter han tager et lille stykke mad ind i munden uden at smage på det, og spytter det ud igen med det samme.

Samtidig taler jeg med ham om at man ikke ved om man kan lide noget mad før man har smagt det, og at man er nødt til at smage nyt mad for at lære at spise forskellig mad.

Jeg er i tvivl om jeg simpelthen skal gå helt i den anden grøft, og bare lade være med overhovedet at blande mig hans madvaner, og så satse på at lysten til at smage nyt kommer af sig selv...

Jer med ældre børn: Hvad er jeres (ærlige) erfaringer? Hvad gjorde I og hvordan har effekten af det været?
Vores forældre har nemlig begge ladet os kun spise hvad vi havde lyst til, og det har ikke virket så godt for os jo...

her har vi taget kampene ... 

herhjemme skal alle smage på maden - også de voksne 

man taler ikke grimt om maden, men må gerne sige at det bryder man sig ikke så meget om .. 

og det er min erfaring at kampene kommer i perioder. Så går de over og så kommer de igen.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Lje

SK85 skriver:

Vores barn spiser alt (i perioder og i perioder intet). Det vi har gjort er, at vi aldrig har kommenteret på maden og mængden. Aldrig. Hos os er man ikke kræsen. Man er Madmodig. Og det er altså fedt at være Madmodig. Vi tilskynder og opfordre til at man smager på maden og er det noget nyt, man smager på, så high fiver vi, jubler (ja ja, det ser dumt ud men altså...) og roser. Og så spiser vi videre. 

Vi får måltidskasser = varieret mad og smage. Jeg synes "barnemad" er dødssygt. Mere smag, flere farver og dufte fra maden prioriterer vi. 

Han tager selv maden. 

Når vi er ude, så spiser han det samme som de voksne .Til fødselsdag i søndags var det pesto, humus, oliven, pølse mv. Jeg har ikke specielt mad med til ham. Så han oplever ikke, at mad til ham er 'specielt'.

Hos os er frugt noget, man får om morgenen. Eftermiddag er rugbrød og grønt (gulerødder, agurk, tomat, peberfrugt). Vi spiser kl. 17:30, så ingen når at blive for sultne og sure. Så er det svært at smage på nyt. 

Jeg sikrer vi, at der er mindst 2 ting, han kan lide. Nogle gange, som i dag, fik han rugbrød til sin fisk mens vi fik gnocchier. Han kan ikke konsistensen. 

Jeg giver mig selv ro i maven på de sunde, mættende og varierende alternativer og jeg sikrer, at han har overskud og lyst til at smage på alt. Jeg accepterer så tilsvarende, at hvis han kun vil spise lidt ensidigt i en periode. I perioder hvis han vitterligt ikke har lyst til at smage, der siger jeg "pyt" og bliver ved med at tilbyde. 

Når I selv er kræsne, så kunne en del af løsningen være: 

Madplaner fundet på nettet. Omtalte det hele positivt. Accepter at aftensmaden ikke er en kampplads. Sikre at han er sulten (men ikke for sulten) og spis på et tidspunkt, hvor han ikke er træt. 

Vores søn er snart 3 år, så mit svar er baseret på det.

Vh.

Anmeld Citér

14. marts 2018

SK85

serinasmor skriver:

her har vi taget kampene ... 

herhjemme skal alle smage på maden - også de voksne 

man taler ikke grimt om maden, men må gerne sige at det bryder man sig ikke så meget om .. 

og det er min erfaring at kampene kommer i perioder. Så går de over og så kommer de igen.

Tak for svar. Det er jo også den metode jeg kører. Så jeg er meget nysgerrig, hvad er resultatet så blevet? Vil dine børn så gerne smage mange forskellige ting af sig selv nu (hvis de altså er lidt ældre børn)...?

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

SK85 skriver:

Tak for svar. Det er jo også den metode jeg kører. Så jeg er meget nysgerrig, hvad er resultatet så blevet? Vil dine børn så gerne smage mange forskellige ting af sig selv nu (hvis de altså er lidt ældre børn)...?

Jeg har en på 8 og en på snart 2 

Den yngste smager daglig gladeligt på ALT 

Den ældste smager som regel på det meste uden brok - men engang imellem skal hun lige se om hun kan få lov at lade være. Det kommer som sagt i perioder og nogle gange værre end andre 

Anmeld Citér

14. marts 2018

FruStolpe

Hos os skal ingen tvinges til smage. Det er i min optik slet ikke fremmende og måltider skal være hyggelige. 

3-4-5-6 forskellige ting til måltidet i hver deres skål/fad. Så vælger man der man har lyst til. 

Vores unger spiser godt og varieret og særligt den store smager gerne på nye ting eller på ting hun faktisk ikke kunne lide sidst. For måske har smagsløget ændret sig. 

Det virker for os

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

FruStolpe skriver:

Hos os skal ingen tvinges til smage. Det er i min optik slet ikke fremmende og måltider skal være hyggelige. 

3-4-5-6 forskellige ting til måltidet i hver deres skål/fad. Så vælger man der man har lyst til. 

Vores unger spiser godt og varieret og særligt den store smager gerne på nye ting eller på ting hun faktisk ikke kunne lide sidst. For måske har smagsløget ændret sig. 

Det virker for os

men hvordan finder de ud af at de kan lide det uden at smage ?

Anmeld Citér

14. marts 2018

Pikku Myy

Op til min søns 5 års fødselsdag fortalte vi ham at når man bliver 5 år skal man smage på ny mad. Indtil da havde vi ladet ham bestemme selv, men vi havde en oplevelse af at han var blevet mere konservativ omkring mad, så vi gav fødselsdagen et skud. "5 års-reglen" var mega positiv: Når man bliver 5 får man gaver og kage. Og så skal man begynde at smage på alt mulig mad. Og vi får gæster, der kommer med gaver osv. Vi flettede det ind alle mulige steder. Og så blev han 5 og så var det bare sådan. Fra den ene dag til den anden. Og er det stadig

En anden ting, der har været meget vigtig for mig, er at man ikke snakker negativt om mad. Det er i orden ikke at have lyst til noget eller ikke bryde sig om lige præcis den tilberedning, men hvis der fx bliver sagt jeg kan ikke lide løg kategorisk, har jeg altid italesat at det ikke passer: "Løg giver god smag til så mange dejlige ting, men det er rigtigt at rå løg godt kan være lidt stærkt. Måske skal du prøve rødløg. Det er mildere."

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
SK85 skriver:

Min største er 6..

her smager man på maden inden man dømmer det ude. Men. Selvfølgelig resulterer det ofte i at alt det man på forhånd har sagt man ikke kan lide, også bliver sagt nej tak til efter en prøve bid. Sindsygt irriterende. 

Men! Jeg synes alligevel det hjælper.. længe har den store (flere år) ikke ville spise noget så ligegyldigt og smagsløst som kartofler. Han har smagt og spyttet ud igen og igen - jeg tvinger h ikke til at smage hver eneste gang, men fx når der er forskellige sovse til, at han lige skal prøve om det ikke kan glide ned hvis han dypper i sovsen. Og forklare ham om at man kan ændre smag. Og fortæller hvad jeg ikke selv kunne lide som barn men spiser idag osv osv. Det er self lidt i overkanten for en 2årig  

NÅ MEN, ligeså stille er det vendt til at han faktisk spiser dem hvis jeg lægger nogle få på hans tallerken med en klat sovs ved siden af som han godt kan lide. 

Han har også vænnet sig til at jeg altså ikke lader være med at putte peberfrugt i kødsovsen bare fordi han ikke kan lide dem som den eneste i familien (tidligere sad han og finsorterede) nu spiser han det. Han brokker sig, men spiser. 

Jeg tror at så længe man ikke hopper og danser og laver særkost, så skal det nok komme. Det bliver sgu nok også lidt langtrukkent for dem at sidde og sortere hvert måltid i længden . men ja, skub på af og til, især ved helt ny mad og så ellers tage zen-hatten på.  

Anmeld Citér

14. marts 2018

FruStolpe

serinasmor skriver:

men hvordan finder de ud af at de kan lide det uden at smage ?

De smager på det de selv har lyst til. Og vi kan da sagtens spørge om de vil smage på er eller andet, og nogen gange siger de Ja og andre nej. Det eneste vi ikke vil er at de siger "ad" eller "Det kan jeg ikke li" uden at smage. Så hedder det "Det har jeg ikke lyst til" præcis som jeg selv ville sige til noget jeg ikke kan li 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.