Skal jeg sygemelde mig eller holde ud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2018

Lje

nielsen80 skriver:

Jeg er 100% enig med dig, men må altså lige korrigere. Langt de fleste har ikke nødvendigvis 37 timer. De fleste akademiker ansat i private virksomheder, har såkaldt jobløn - dvs. man er på ingen måde sikret en 37 timers arbejdsuge. Jeg kender ikke mange, der ligger der. Det er altså alm praksis selv i store (velrenommeret) virksomheder som LEGO, NOVO, Vestas osv. Man kan ikke bruge sin fagforening i den sammenhæng, man er ikke ansat på overenskomst men på individuel kontrakt, hvor funktionær lovgivning fungerer som minimumskrav.

Til ts: jeg beundre din dedikation og omsorg for dine kollegaer, men de er nød til at kæmpe deres egen kamp. Det er trods alt bedre for dem, du arbejder lidt fremfor en sygemelding. Du skal have din chef til at prioritere! 

Jeg forstår udemærket din bekymring om fremtidig reference, men med din indstilling og omsorg for kollegaer, spår jeg ikke, at du får svært ved at finde noget! At sige fra når man ikke kan længere, er at tage ansvar, og tro mig, de fleste steder vil gerne have unge mennesker, der tager ansvar - ingen regner med en højgravid skal arbejde 47 timer. Men med mindre du gør opmærksom på det, er det faktisk ikke sikkert, at din chef er klar over det.

Kram

Jeg kan bare ikke læse mig til, at trådstarter er akademiker ansat i det private (jeg kan sagtens have læst igennem det)? For i så fald er jeg enig med dig. Men, så skal arbejdsmiljøloven altså overholdes (hvis ikke der er overenskomst). Læs her: https://www.hk.dk/raadogstoette/arbejdstid/saadan-er-loven. 

Og naturligvis kan man ringe til sin fagforening og få både råd og vejledning men også hjælp til kommunikation (og endelig en sag hvis det kommer så vidt) mod arbejdsgiver, hvis man har brug for det. Ligesom ens fagforening også kan hjælpe med at læse en ansættelseskontrakt igennem inden underskrift. Upåagtet om man er dækket af en overenskomst. 

Jeg vil dog stadig fastholde, at mange er ansat på 37 timers arbejdsuge i DK. Alle i den offentlige sektor, de offentlige institutioner mv. Men så lang tid vi ikke ved, hvad TS laver og på hvilken type virksomhed, så er det svært at hjælpe mere. 

Vh. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2018

Anonym

Spørg lægen de kender bedre loven

Anmeld Citér

1. februar 2018

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres input til mit dilemma. Jeg har i dag været hos lægen som gerne vil sygemelde mig resten af graviditeten. Han syntes plukveerne er for hyppige og for kraftige, han mener jeg risikere at gå for tidligt i fødsel hvis ikke jeg får slappet af. Mit blodtryk ligger nu også pludselig i den høje ende og det skal der holdes øje med Jeg fortalte ham at jeg ikke ønsker en sygemelding da jeg er nervøs for om det vil have en negativ indflydelse på min fremtidige jobmuligheder. Han understregede det var mit eget valg på nuværende tidspunkt, men jeg skulle passe på og jeg må ikke arbejde over og jeg skulle have mulighed for at ligge ned når de slemme plukveer sætter ind ellers siger han at jeg SKAL sygemeldes. Det bliver svært at efterleve, men nu giver jeg det et forsøg og så revurdere jeg om en uge.   

Anmeld Citér

1. februar 2018

Lje

Anonym skriver:

Tak for alle jeres input til mit dilemma. Jeg har i dag været hos lægen som gerne vil sygemelde mig resten af graviditeten. Han syntes plukveerne er for hyppige og for kraftige, han mener jeg risikere at gå for tidligt i fødsel hvis ikke jeg får slappet af. Mit blodtryk ligger nu også pludselig i den høje ende og det skal der holdes øje med Jeg fortalte ham at jeg ikke ønsker en sygemelding da jeg er nervøs for om det vil have en negativ indflydelse på min fremtidige jobmuligheder. Han understregede det var mit eget valg på nuværende tidspunkt, men jeg skulle passe på og jeg må ikke arbejde over og jeg skulle have mulighed for at ligge ned når de slemme plukveer sætter ind ellers siger han at jeg SKAL sygemeldes. Det bliver svært at efterleve, men nu giver jeg det et forsøg og så revurdere jeg om en uge.   

Dejligt, der bliver taget hånd om dig. Men husk nu at lytte efter. Til lægen og dig selv. Din arbejdsplads takker dig ikke, hvis du går i for tidlig fødsel. 

Jeg håber, du får mere tiltro til egne evner og troen på at dit næste job bliver godt. Upåagtet om du bliver sygemeldt eller ej.

Vh. 

Anmeld Citér

1. februar 2018

Ina33

Abracadabra skriver:

NEJ! Nu må den misforståelse omkring, at læger sygemelder folk AFLIVES. 

Man sygemelder sig selv. Hvis arbejdsgiveren ønsker dokumentation, udbeder arbejdsgiveren sig en lægeattest. Så er der det relativt nye med mulighedserklæring... 

Men lægen sygemelder ikke nogen. Man må selv finde ud af, om man er for syg til sit arbejde. Hvis man er i tvivl, kan man sparre med sin læge og få en anbefaling. 

Lige præcis!!! 

Og til dig trådstarter, hvis ikke du føler du kan overkomme dit job, så skal du selvfølgelig sygemelde dig!

Det kan godt være at andre har kunne overkomme mere end dig, men der er kun een til at være i din krop, og mærke hvordan du har det.

som min læge siger - vi skal passe på det Bette liv i maven, for det er den der skal betale vores pension.

hvis din krop siger fra, så lyt!!!! Og lad være med at lytte til dem der siger at graviditet ikke er sygdom. Nej graviditet er ikke en sygdom, men man kan desværre blive meget syg af at være gravid!!!

Anmeld Citér

2. februar 2018

ønskebørn74

Anonym skriver:

Jeg er projektansat og er blevet forlænget frem til fire uger før termin. Jeg har 5 uger tilbage og det er begyndt at blive hårdt! Der er super travlt og jeg er nødt til at arbejde over hver dag, ca 47 timer om ugen, så når jeg kommer hjem er jeg helt smadret og har minimalt overskud til vores søn på 2,5. Min kæreste er super sød til at tage over, men han mener jeg bør sygemelde mig når det ikke er en mulighed at skære ned på arbejdet. Han bede mig dagligt passe på mig selv og den lille ny. Han mener ikke det er sundt at arbejde så meget når jeg er så langt henne. Men kan man det? Ja jeg er konstant træt og har masser af plukveer der niver, kvalme og er øm i lænden,  men det er jo forventeligt og jeg kan jo stadig arbejde. Min kæreste syntes ikke jeg skylder min arbejdsplads nået, han syntes de misbruger min arbejdskraft da de har forlænget mig af flere omgange ned løfte om fastansættelse men det blev så ikke til nået da jeg blev gravid. Jeg tænker på mine kollegaer som får dobbelt så travlt hvis jeg smutter 

Jeg trænger til perspektiver. Hvad syntes I er det rigtige at gøre?

Husk hvis du skal på dagpenge, skal du afspadsere de timer der ligger over 37,5 time om ugen inden du kan få dagpenge.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.