nielsen80 skriver:
Jeg er 100% enig med dig, men må altså lige korrigere. Langt de fleste har ikke nødvendigvis 37 timer. De fleste akademiker ansat i private virksomheder, har såkaldt jobløn - dvs. man er på ingen måde sikret en 37 timers arbejdsuge. Jeg kender ikke mange, der ligger der. Det er altså alm praksis selv i store (velrenommeret) virksomheder som LEGO, NOVO, Vestas osv. Man kan ikke bruge sin fagforening i den sammenhæng, man er ikke ansat på overenskomst men på individuel kontrakt, hvor funktionær lovgivning fungerer som minimumskrav.
Til ts: jeg beundre din dedikation og omsorg for dine kollegaer, men de er nød til at kæmpe deres egen kamp. Det er trods alt bedre for dem, du arbejder lidt fremfor en sygemelding. Du skal have din chef til at prioritere!
Jeg forstår udemærket din bekymring om fremtidig reference, men med din indstilling og omsorg for kollegaer, spår jeg ikke, at du får svært ved at finde noget! At sige fra når man ikke kan længere, er at tage ansvar, og tro mig, de fleste steder vil gerne have unge mennesker, der tager ansvar - ingen regner med en højgravid skal arbejde 47 timer. Men med mindre du gør opmærksom på det, er det faktisk ikke sikkert, at din chef er klar over det.
Kram
Jeg kan bare ikke læse mig til, at trådstarter er akademiker ansat i det private (jeg kan sagtens have læst igennem det)? For i så fald er jeg enig med dig. Men, så skal arbejdsmiljøloven altså overholdes (hvis ikke der er overenskomst). Læs her: https://www.hk.dk/raadogstoette/arbejdstid/saadan-er-loven.
Og naturligvis kan man ringe til sin fagforening og få både råd og vejledning men også hjælp til kommunikation (og endelig en sag hvis det kommer så vidt) mod arbejdsgiver, hvis man har brug for det. Ligesom ens fagforening også kan hjælpe med at læse en ansættelseskontrakt igennem inden underskrift. Upåagtet om man er dækket af en overenskomst.
Jeg vil dog stadig fastholde, at mange er ansat på 37 timers arbejdsuge i DK. Alle i den offentlige sektor, de offentlige institutioner mv. Men så lang tid vi ikke ved, hvad TS laver og på hvilken type virksomhed, så er det svært at hjælpe mere.
Vh.