Lje skriver:
Din arbejdsgiver har altså 1) lovet dig en stilling, du alligevel ikke får formodentlig pga graviditet og 2) udnytter i den grad din arbejdskraft med cirka 25% (måske fordi de ved, at du er 'bundet' til jobbet ifht udregning af barselsdagpenge?) overarbejde per uge og du kan se frem til det yderligere 5 uger på den måde.
Og alligevel siger folk til dig, at du bare skal stramme dig an? Imponerende. Du skal ikke stramme dig an. Du bliver udnyttet. Gravid eller ej, så udnytter dit arbejde dig. Du er vel meldt ind i en fagforening? Grib knoglen og få hjælp. Har du talt med arbejdsgiver om at arbejde 37 timer?
Arbejdsugen i Danmark er 37 timer om ugen for langt de fleste ansatte i landet. Med variation når man har skæve vagter. De kompenseres så enten med tillæg, løn eller frihed andre dage. Din chef må finde en student, der kan dække de 25%, du arbejder mere end 37 timer om ugen. Det er ikke dit problem. Læg flinkeskolen væk.
Hvad angår referencer så koldt vand i blodet. Jeg ved ikke, hvad du laver til daglig men ved næste jobsamtale kan du tale dig ud af det på en forberedt og fin måde.
Ifht. sygemelding. Jeg er enig med Abracadabra. Men jeg ville springe til den sidste del af hendes indlæg: få sparring hos din læge med mindre, du skal til jordemoder mandag. Og vær meget explicit i at du har brug for konkret vejledning og hjælp ifht. den nøjagtige situation.
Jeg anser normalt mig selv for ressourcestærk, pligtopfyldende og dedikeret men alligevel klaskede jeg sammen som en karklud, da en læge kikkede på mig 4 uger før termin og sagde: "nu tager jeg ansvaret og sygemelder dig frem til termin". Jeg boede i udlandet, hvor man først gik fra 2 uger før termin. Men jeg var brugt (led af voldsom opkast gennem min graviditet fra uge 5 til 41+5). Det var ikke min beslutning at blive fuldtidssygemeldt. Det var en faglig vurdering, der tog ansvaret fra mig. Og sikke en forskel. De sidste 4 uger frem til termin blev min redning ifht overskud.
Vh.
Jeg er 100% enig med dig, men må altså lige korrigere. Langt de fleste har ikke nødvendigvis 37 timer. De fleste akademiker ansat i private virksomheder, har såkaldt jobløn - dvs. man er på ingen måde sikret en 37 timers arbejdsuge. Jeg kender ikke mange, der ligger der. Det er altså alm praksis selv i store (velrenommeret) virksomheder som LEGO, NOVO, Vestas osv. Man kan ikke bruge sin fagforening i den sammenhæng, man er ikke ansat på overenskomst men på individuel kontrakt, hvor funktionær lovgivning fungerer som minimumskrav.
Til ts: jeg beundre din dedikation og omsorg for dine kollegaer, men de er nød til at kæmpe deres egen kamp. Det er trods alt bedre for dem, du arbejder lidt fremfor en sygemelding. Du skal have din chef til at prioritere!
Jeg forstår udemærket din bekymring om fremtidig reference, men med din indstilling og omsorg for kollegaer, spår jeg ikke, at du får svært ved at finde noget! At sige fra når man ikke kan længere, er at tage ansvar, og tro mig, de fleste steder vil gerne have unge mennesker, der tager ansvar - ingen regner med en højgravid skal arbejde 47 timer. Men med mindre du gør opmærksom på det, er det faktisk ikke sikkert, at din chef er klar over det.
Kram