Er i ikke nok søde!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2018

Baby2017

Newsence skriver:

Nu behøver det jo ikke være sådan det smitter. 

Her har vi også ligget med opkast alle. 

Det startede en søndag. Vi havde hele weekenden haft overnattende gæster og da vi siger farvel til dem søndag morgen har jeg det 100% fint. Om aften kaster jeg op i et væk. De er jo alle blevet smittet fordi de var sammen med mig INDEN jeg blev syg for der smitter man i høj grad. 

Hvis barnet har haft det fint har forældrene jo lov at sende barnet afsted. Oftest smitter man jo ikke efter en sygdom men før. 

Personligt er jeg tilhænger af en ekstra dag hjemme men ikke alle har den luksus så når barnet er rask kommer barnet afsted. 

Det er så nemt at finde en syndebuk men helt ærligt var I nok blevet syge alligevel fordi barnet har båret på smitten længe før barnet blev syg. 

Med opkast bliver man som forældre til børn i institutioner tudet ørene fulde af at børnene først må komme 24 timer efter sidste opkastning. Der har lige været en epedemi i min dagpleje. Hvor meget det smitter før vides ikke men der er en grund til at barnet ikke må komme før efter de 24 timer og at folk så ikke kan fotstå at overholde dette er jo virkelig dumt da det bare holder gang i epedemien. Forstår godt pres fra job osv. Men helt ærligt.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2018

san

Lige med roskildesyge, anbefaler Sundhedsstyrelsen at man bliver hjemme 48 timer efter, at der ikke er mere opkast, da det smitter meget... 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

da min datter startede i dagpleje fik vi direkte at vide fra dagplejepædagogen at hvis vores barn blev syg, så havde dagplejemoren ret til at kræve vi blev hjemme 48 timer ekstra.

Jeg er vokset op med en mor der arbejdede indenfor døgnplejen, og hun sagde altid efter sygdom "er du rask nu, så tag en dag mere hjemme".

Anmeld Citér

26. januar 2018

Soonmom

Ms.Momo skriver:

da min datter startede i dagpleje fik vi direkte at vide fra dagplejepædagogen at hvis vores barn blev syg, så havde dagplejemoren ret til at kræve vi blev hjemme 48 timer ekstra.

Jeg er vokset op med en mor der arbejdede indenfor døgnplejen, og hun sagde altid efter sygdom "er du rask nu, så tag en dag mere hjemme".

Hvilken kommune er det ? - for det lyder da fuldstændig vanvittigt med 48 timer ? 

- så er der mange børn er aldrig ville komme i dagpleje 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Morigenigen

Jeg forstår heller ikke at folk sender deres børn syge i skole og institution. Men jeg møder desværre rigtig mange arbejdspladser der ikke ser med milde øjne på forældre med "for mange" barn syg dag. Eller sygdom hos forældrene selv for den sags skyld. 

Alt i alt er det jo hele samfundet der skal ændre holdning, sådan at forældre ikke skal frygte for deres arbejde når de bliver hjemme med børnene. Mange bedsteforældre i dag går jo også på arbejde og kan ikke passe barnet. - tænk hvis vi med god samvittighed kunne blive hjemme hos vores syge barn, og være helt sikker på at barnet er raskt.

Og ja, jeg er nok en smule ekstra irriteret i dag, fordi min mand kommer hjem og fortæller om en kollega der er blevet fyret fordi hun var meget fraværende på grund af egen eller børns sygdom, og min mand samtidig har fået en opsang fordi han allerede to gange i år har måtte gå før på grund af noget med børnene.

Jeg fik også en skriftlig advarsel af min sidste arbejdsplads, efter jeg havde været indlagt med min yngste på hospitalet og måneden efter haft barn syg med den ældste. Jeg var alene med begge børn på det tidpunkt og havde ingen til at hjælpe. Og jeg måtte ikke arbejde hjemmefra. Da jeg et par uger senere ringede barn syg pga diarré, fik jeg at vide, jeg ville få en skriftlig advarsel, medmindre jeg tog mit syge barn (diarré og opkast) med på arbejde. Jeg blev hjemme, tog advarslen og søgte herefter nyt job. Det var 9 barns sygedage i alt på et halvt år - og 1 dag mere end tilladt ifølge min chef.

Naturligvis skal voksne og børn blive hjemme, hvis der er sygdom. Men man kan blive presset til at træffe de forkerte valg...

Anmeld Citér

26. januar 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Soonmom skriver:

Hvilken kommune er det ? - for det lyder da fuldstændig vanvittigt med 48 timer ? 

Bornholm, men de andre dagplejepædagoger sagde ikke noget med nogen 48 timers regel. Til gengæld sagde dagplejemor at hun helst så vi ventede de 48 timer - eller i det mindste 24 timer.

Anmeld Citér

27. januar 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Soonmom skriver:

Sådan er det også i Kbh kommune. Vi må ikke sende i vuggestue før 48 timer efter i hvert fald diarré. Kan ikke liiige huske om det er det samme med opkast. Reglerne er egentlig fastsat af Sundhedsstyrelsen. 

Anmeld Citér

28. januar 2018

HBV

Newsence skriver:

Nu behøver det jo ikke være sådan det smitter. 

Her har vi også ligget med opkast alle. 

Det startede en søndag. Vi havde hele weekenden haft overnattende gæster og da vi siger farvel til dem søndag morgen har jeg det 100% fint. Om aften kaster jeg op i et væk. De er jo alle blevet smittet fordi de var sammen med mig INDEN jeg blev syg for der smitter man i høj grad. 

Hvis barnet har haft det fint har forældrene jo lov at sende barnet afsted. Oftest smitter man jo ikke efter en sygdom men før. 

Personligt er jeg tilhænger af en ekstra dag hjemme men ikke alle har den luksus så når barnet er rask kommer barnet afsted. 

Det er så nemt at finde en syndebuk men helt ærligt var I nok blevet syge alligevel fordi barnet har båret på smitten længe før barnet blev syg. 

Omgangssyge, som vi kalder det i flæng, skyldes i 85% af alle tilfældene norovirus. Du smitter i op til 48 timer EFTER at du er symptomfri 

Hilsen en der arbejder på Medicinsk Afdeling, som alene denne vinter indtil videre har haft lukket afdelingen helt ned for omverdenen et par gange allerede.. det er noget, man ikke bør spøge med.. Det kan være fatalt for ældre og alment svækkede 

Så ja, bestemt også en løftet pegefinger herfra 

Anmeld Citér

28. januar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
HBV skriver:

Omgangssyge, som vi kalder det i flæng, skyldes i 85% af alle tilfældene norovirus. Du smitter i op til 48 timer EFTER at du er symptomfri 

Hilsen en der arbejder på Medicinsk Afdeling, som alene denne vinter indtil videre har haft lukket afdelingen helt ned for omverdenen et par gange allerede.. det er noget, man ikke bør spøge med.. Det kan være fatalt for ældre og alment svækkede 

Så ja, bestemt også en løftet pegefinger herfra 

Tak for info. Det er nyttig viden, jeg ikke er stødt på før 

Anmeld Citér

28. januar 2018

Anonym trådstarter

Spændende svar! Jeg skrev i indlægget jeg forstår, det kan være vanskeligt at finde pasning. Det står jeg ved. Og selvfølgelig er det noget lort at risikere fyring eller advarsel - og er enig i, at samfundet ikke tilgodeser børnefamilier på det punkt. MEN! når i vælger at sende barnet afsted af de årsager, velvidende han eller hun er enormt smitsom, så risikerer i at smide lad os sige 3 familier ud i samme problem som jer. Er det rimeligt? Det synes jeg ikke.. 

Og i forhold til argumentet om, at man skulle smitte før det bryder ud, så synes jeg fandme det er et mærkeligt argument for at sende barnet af sted alligevel. Altså hør nu.. Man kan da lige så godt tage ansvar for at begrænse skaden så meget som muligt! For ikke at sige, at jeg synes det er fejt mod barnet at sende det så hurtigt af sted. Jeg kastede op sidste gang kl. 23. Troede jeg. Indtil jeg kastede op igen kl. 10 næste formiddag. Tydeligvis bliver man ikke rask på så få timer, og så har man sendt sit barn af sted i skole, børnehave eller vuggestue. For ikke at tale om at jeg det næste døgn jævnligt fik smertefuld krampe i maven. Helt normalt og typisk ovenpå sådan en omgang.

Smittefare til side synes jeg ikke, at det er barnets bedste.

Det er da ikke for sjov, at SST og skoler og institutioner råder til at blive hjemme 48 timer efter symptomers ophør pga smitte.. Tænk også lige over, at jeres barn måske i skoletiden bevæger sig nye steder hen og ser børn og voksne, som det ikke så, inden sygdommen brød ud. Så kan det godt ske, at selve klassen kan være udsat for smitte inden udbrud, men så kunne det begrænses til de, barnet har haft kontakt med inden. Hvad så hvis man sender barnet af sted samme morgen som det har kastet op om natten, og det lige tilfældigvis var den dag, at læreren besluttede at lave en fælles aktivitet med en af de større klasser. Jeres barn har været på WC, måske ikke fået vasket fingre grundigt nok, eller nyser og hoster måske, og så er smitten spredt til en anden klasse, en anden årgang, flere mennesker.

Med det in mente synes jeg, at argumentet om at det smitter inden er lidt irrelevant. Vi må alle tage ansvar for at begrænse det. 

OGSÅ af hensyn til, som en anden skriver, de svage, syge, ældre, nyfødte. Ja, gud fanden er det pisse træls, frustrerende, jeg har altså selv stået der. Jeg skulle til eksamen og måtte aflyse! Men jeg synes i den situation, at jeg trods alt havde ansvar for ikke at forværre epidemien, når mit barn var syg.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.