Spændende svar! Jeg skrev i indlægget jeg forstår, det kan være vanskeligt at finde pasning. Det står jeg ved. Og selvfølgelig er det noget lort at risikere fyring eller advarsel - og er enig i, at samfundet ikke tilgodeser børnefamilier på det punkt. MEN! når i vælger at sende barnet afsted af de årsager, velvidende han eller hun er enormt smitsom, så risikerer i at smide lad os sige 3 familier ud i samme problem som jer. Er det rimeligt? Det synes jeg ikke..
Og i forhold til argumentet om, at man skulle smitte før det bryder ud, så synes jeg fandme det er et mærkeligt argument for at sende barnet af sted alligevel. Altså hør nu.. Man kan da lige så godt tage ansvar for at begrænse skaden så meget som muligt! For ikke at sige, at jeg synes det er fejt mod barnet at sende det så hurtigt af sted. Jeg kastede op sidste gang kl. 23. Troede jeg. Indtil jeg kastede op igen kl. 10 næste formiddag. Tydeligvis bliver man ikke rask på så få timer, og så har man sendt sit barn af sted i skole, børnehave eller vuggestue. For ikke at tale om at jeg det næste døgn jævnligt fik smertefuld krampe i maven. Helt normalt og typisk ovenpå sådan en omgang.
Smittefare til side synes jeg ikke, at det er barnets bedste.
Det er da ikke for sjov, at SST og skoler og institutioner råder til at blive hjemme 48 timer efter symptomers ophør pga smitte.. Tænk også lige over, at jeres barn måske i skoletiden bevæger sig nye steder hen og ser børn og voksne, som det ikke så, inden sygdommen brød ud. Så kan det godt ske, at selve klassen kan være udsat for smitte inden udbrud, men så kunne det begrænses til de, barnet har haft kontakt med inden. Hvad så hvis man sender barnet af sted samme morgen som det har kastet op om natten, og det lige tilfældigvis var den dag, at læreren besluttede at lave en fælles aktivitet med en af de større klasser. Jeres barn har været på WC, måske ikke fået vasket fingre grundigt nok, eller nyser og hoster måske, og så er smitten spredt til en anden klasse, en anden årgang, flere mennesker.
Med det in mente synes jeg, at argumentet om at det smitter inden er lidt irrelevant. Vi må alle tage ansvar for at begrænse det.
OGSÅ af hensyn til, som en anden skriver, de svage, syge, ældre, nyfødte. Ja, gud fanden er det pisse træls, frustrerende, jeg har altså selv stået der. Jeg skulle til eksamen og måtte aflyse! Men jeg synes i den situation, at jeg trods alt havde ansvar for ikke at forværre epidemien, når mit barn var syg..