Helt slut med sut, hvornår og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2018

Chantie

Love Angel skriver:

hej med jer derude

for det første håber jeg at jeg har placeret den her tråd i den rigtig kategori.

vi har en datter på 3 år og 5 måneder. Det er efterhånden mange måneder siden hun bliv afvænnet med sut om DAGEN. Så hun kun har den om natten. Og det har hun stadig. 

Vi er i tvivl herhjemme hvornår sutten skal helt væk, også om natten. 

Så vil meget gerne høre fra jer der har allerede fjernet sutten helt, hvor gamle var jeres børn da sutten var helt væk?og hvordan gjorde i det? Og hvor længe tog det med de hårde nætter?

Og jer der er igang med at fjerne sutten helt ,hvor gamle er jeres børn nu? Når i er igang? Og hvordan gør i?

Og jer der ikke er begyndt endnu med at fjerne sutten helt. Hvor gamle er jeres børn? 

Gerne svar fra dem der har børn over de 3 år og stadig bruger sut. Og eller også dem der afvænner helt fra sut allerede før 3 års alderen. 

På forhånd tak

Ps. Der kan svares på flere svar muligheder til dem med flere børn

Hej. Min datter er 3 år og 5 måneder. 

Hun havde første nat uden sut i går. 

Tandlægen sagde til hende at hun skylle stoppe med at bruge sut, for det fik man dårlige tænder af. 

Det har vi mindet hende om siden og talt om at vi skulle aflevere dem hos tandlægen. I går sagde far så at hun sku sove uden sut, og igen Idag. Hun har kun spurgt efter den en enkelt gang ved sengetid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2018

Lje

Jamen vores datter har den kun om natten. Og det er mellem 15 min til højst en halv time hun har den i munden. Og når hun er faldet i søvn så falder den bare ud af hendes mund. Så det er kun 15 min til en halv time hun har den hver dag. 

Og vi har første gang taget til tandlæge med hende hvor hun var 2 år og 10 måneder. Og de har intet nævnt om hverken hendes tænder eller hvor længe max de må gå med sutten.

det eneste de sagde at vi skal blive bedre til at børste hendes tænder. 

Er han suttefri som 2 år og 8 måneder jeres søn?

Du lyder - ærligt talt - som fyldt med undskyldninger! Og du leder efter én, der vil klappe dig på ryggen og sige: "aj, 2*15 minutter betyder intet. Lad du hende fortsætte til hun bliver 12". Jeg er ikke tandlæge, så jeg ved ikke, om 30 minutters brug skader. Jeg forholder mig til, at du skriver:

Markant suttebid. Hul mellem tænderne (tænder, der vender ud ad). Over 3 år gammel.

Din datter har suttebid! Din datter har hul mellem tænderne. Din datters tænder er skadet pga. hendes sut. Anbefalingen i Danmark er, at sutten skal fra ungerne fra deres 2. leveår.

Læs her på sundhed.dk:  https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/om-boern/det-nyfoedte-barn/skal-barnet-have-sut/

Den svarer - fagligt - på alle dine spørgsmål uden personlige historier om, at folks unger har brugt sut til de var x antal år og ikke har problemer. Pointen er: de  næste tænder kan få varig, og på nuværende tidspunkt ikke-synlig, skade - hvis ikke I gør noget. Nu. 

Ja, han bruger ikke sut mere. For den kamp er vi ved at tage. Os forældre. For hans skyld.

Vh. 

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Chantie skriver:

Hej. Min datter er 3 år og 5 måneder. 

Hun havde første nat uden sut i går. 

Tandlægen sagde til hende at hun skylle stoppe med at bruge sut, for det fik man dårlige tænder af. 

Det har vi mindet hende om siden og talt om at vi skulle aflevere dem hos tandlægen. I går sagde far så at hun sku sove uden sut, og igen Idag. Hun har kun spurgt efter den en enkelt gang ved sengetid. 

Ja jeres datter har jo præcis samme alder som vores datter. 

Når nu i først stoppet nu. 

1. Før i stoppet med at bruge sut, har hun fået skader i tænderne i den alder hun har nu? 

2. Har hun gået med den dagen lang og om natten, eller kun ved putning? 

Tak for svar

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Lje skriver:

Du lyder - ærligt talt - som fyldt med undskyldninger! Og du leder efter én, der vil klappe dig på ryggen og sige: "aj, 2*15 minutter betyder intet. Lad du hende fortsætte til hun bliver 12". Jeg er ikke tandlæge, så jeg ved ikke, om 30 minutters brug skader. Jeg forholder mig til, at du skriver:

Markant suttebid. Hul mellem tænderne (tænder, der vender ud ad). Over 3 år gammel.

Din datter har suttebid! Din datter har hul mellem tænderne. Din datters tænder er skadet pga. hendes sut. Anbefalingen i Danmark er, at sutten skal fra ungerne fra deres 2. leveår.

Læs her på sundhed.dk:  https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/om-boern/det-nyfoedte-barn/skal-barnet-have-sut/

Den svarer - fagligt - på alle dine spørgsmål uden personlige historier om, at folks unger har brugt sut til de var x antal år og ikke har problemer. Pointen er: de  næste tænder kan få varig, og på nuværende tidspunkt ikke-synlig, skade - hvis ikke I gør noget. Nu. 

Ja, han bruger ikke sut mere. For den kamp er vi ved at tage. Os forældre. For hans skyld.

Vh. 

Har lige læst det før du linket til det. Og er næsten lige blivet færdig med at læse både ved sundhed og andre steder. 

Og vil du være sød og tal ordentlig. Hvis jeg var fuld af undskyldninger. Så 1 vil jeg ikke skrive herinde om hvad i synes og 2 men allervigtigst at jeg skriver fordi jeg netop gå og tænder over det og bekymre mig om min datter.

Desuden er man 2 som skal snakke om det og være enig om hvornår og hvordan man griber det ind. Så vores datter få indtryk af at vi som hendes forældre er både enig og ved præcis for en fælles mål. 

Man gå ikke hen selv og hiver sutten fra hende og sig nu det slut. Uden at ha snakket med den anden forældre om det. 

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Lje skriver:

Vh. 

Og sutten skal væk nu, efter jeg lavet tråden men mest også efter jeg læst på sundhed. Og fik mand til at høre her fra tråden og sundhed.

så nu skal det være. Tak for din sure men alligvelet at du svaret. 

God aften

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Mor til 4

Tusind tak til jer der har stemt og svaret i tråden. 

Nu skal vi for alvor fjerne sutten.

Anmeld Citér

27. januar 2018

Lje

Og sutten skal væk nu, efter jeg lavet tråden men mest også efter jeg læst på sundhed. Og fik mand til at høre her fra tråden og sundhed.

så nu skal det være. Tak for din sure men alligvelet at du svaret. 

God aften

Jeg er skam ikke sur og uvenlig og hvad du ellers skriver. Jeg har svaret dig ganske sobert og konstruktivt. Dog med en undren over, at I ikke længe har ageret, når det står så skidt til med tænderne. Det undre mig, at man kan ignorere det så længe. 

Det er da dejligt, I gør noget ved det nu. Jeg håber ikke, det er for sent. 

Vh. 

Anmeld Citér

28. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Lje skriver:

Jeg er skam ikke sur og uvenlig og hvad du ellers skriver. Jeg har svaret dig ganske sobert og konstruktivt. Dog med en undren over, at I ikke længe har ageret, når det står så skidt til med tænderne. Det undre mig, at man kan ignorere det så længe. 

Det er da dejligt, I gør noget ved det nu. Jeg håber ikke, det er for sent. 

Vh. 

Det har for det første ikke stået på over 1 år. Jeg mener det inden for de seneste få måneder, vil jeg mene. 

Og ved ikke hvordan jeg skal forklarer det. Det er ikke så slemt som nogle børn når de bider sammen så kan man se hullet tydelig ved at bare se på dem. 

I vores datters tilfælde er det når hun bider sammen så skal hun være liggende for at man kan se at tænderne i overmunden bøjer lidt. Håber det er forståeligt det jeg lige skrev. 

Men dermed ikke sagt at jeg ikke synes det er forfærdeligt at hun stadig brugte sut som 3 år og 5 måneder. 

Men beslutning er taget. Og har læst hvornår og hvordan det bedst skal stoppes det med sut. 

Så på fredag der fortæller vi vores datter at dagen efter. Altså nu hun sover og vågner. Så skal vi køre til suttetræret og hænge alle hendes sutter der, da hun ikke skal bruge sut mere om natten. Og at når vi har gjort det. Så køre vi hen og hun må vælge en gave.��

jeg glæder mig til hun skal af med den sut som skader hendes tænder. Og ved nok at vi nok kommer til at have nætter med skrig og skrål. Men jeg bliver spændt på om hvor let eller svært det kommer til at gå. Og hvordan hun kommer til at redigere på det.

Anmeld Citér

28. januar 2018

Aprilmor11

Love Angel skriver:

Hvordan er tænderne hos den stor idag? 

Og ja det også synd hvis ikke de er klar

Super fine. Hverken skæve eller noget. Og han er jævnlig til tandlæge (tilvænning) og han får altid stor ros med sine tænder. Man kan ikke se han har gået med sut hele tiden, til han var så gammel.

Tandlægen sagde også at jeg ikke skulle lade ham gå af med sutten, hvis han ikke var klar. Det sagde hun da han var 4. 

Anmeld Citér

28. januar 2018

Aprilmor11

alenemor42 skriver:

Hvordan blev de klar til at bruge sut ?

Det et behov du har givet dem  så lad være at fremhæve dig selv som bedre fordi du mener de selv skal være klar.

Omsorgssvigt at lade dem bruge sut til de er næsten 5 år eftersom du ødelægger tænderne på dem.

tag dog et ansvar og lade være at pakke det ibd i barnets behov når du har fremelsket behovet.

Undskyld, men hvad er det egentlig for en dømmende og led kommentar, at komme med. Omsorgssvigt? Helt seriøst. Du kender mig tydeligvis ikke. Og heller ikke mine børn.

Jeg vil ikke forklare mig eller forsvar mig overfor dig, med den kommentar der.

Og nej, jeg har ikke givet dem et behov til sutten. Og jeg fremhæver ikke mig selv på nogen måder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.