Helt slut med sut, hvornår og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min datter var ca 2,5 år.

Vi afleverede sutterne i br lørdag uge 6, så vi havde hele vinterferien til trælse nætter. Men faktisk var der ingen trælse nætter. Hun var lidt ked de første 2 aftener men hun havde fået en lille bamse fra br som hun puttede med i stedet, og det hjalp rigtig meget.

Hun havde den kun om natten på det tidspunkt, og sådan havde det været længe. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2018

Miti's mama

Min yngste har nægtet sutten lige fra starten, men min ældste tog den om natten/til lur da hun var ca 7 mdr - så fik vi alle ro til at sove 

Hun er meget selvbestemmende, men da hun var 2 år bestemte vi at den måtte ryge inden lillesøster kom til. Hun havde 2 sutter. Den første røg fordi den blev beskidt og jeg sagde til hende at hun så måtte smide den i skraldespanden - og det gjorde hun! Så skyndte mor sig at tømme skraldespanden, og så var den ikke mere.

Så havde hun kun en, og den blev holdt meeeget langt væk fra skraldespanden, så jeg klippede spidsen af den. I ugerne efter klippede jeg mere og mere af, og til sidst kunne hun godt se at den var i stykker og så røg den også i skraldespanden. Hun spurgte efter den et par aftener ved puttetid, men det var så det. 

Hun er bedst at få til noget hvis hun 'selv' har bestemt det 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Lunae

Min datter var lige fyldt tre, da hun stoppede med sut. Vi var til tandlæge tjek og efterfølgende snakkede vi bare om at det skulle være slut. Det var virkelig nemt.

Min ældste søn var 2 år og 5 mdr. Han sendte sine sutter til julemanden og fik i stedet en Jellycat bamse. Det var også nemt.

Den yngste er 9 mdr og bruger stadig sut.

Anmeld Citér

26. januar 2018

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

vores ældste startede i børnehave, smed bleen dag og nat og blev storebror inden for 6 måneder så det sidste vi tog fra ham var sutten. vi snakkede om det meget længe og aftalen blev at den dag han fyldte 4 skulle den sendes til julemanden... da hun vågnede den dag sagde han selv at nu var han stor og skulle ikke bruge sut mere og afsted de blev sendt og han blev belønnet med en gave.. heldigvis havde han på intet tidspunkt suttetænder...

den mindste led meget af suttetænder og da vi var ved tandlæge dan han var 3,5 lige enden jul blev aftalen at nu var et godt tidspunkt så de skulle sendes til julemanden.. desværre blev vores farfar meget syg lige op til jul og det tog alt fokus så midt i januar sagde vi til ham at om 7 dage er det slut og han var med til at tælle ned og han fortalte hvad han ønskede sig i stedet for sutterne og da dagen kom var han helt klar og med på hvad der skulle ske...

Anmeld Citér

26. januar 2018

M (:

Love Angel skriver:

hej med jer derude

for det første håber jeg at jeg har placeret den her tråd i den rigtig kategori.

vi har en datter på 3 år og 5 måneder. Det er efterhånden mange måneder siden hun bliv afvænnet med sut om DAGEN. Så hun kun har den om natten. Og det har hun stadig. 

Vi er i tvivl herhjemme hvornår sutten skal helt væk, også om natten. 

Så vil meget gerne høre fra jer der har allerede fjernet sutten helt, hvor gamle var jeres børn da sutten var helt væk?og hvordan gjorde i det? Og hvor længe tog det med de hårde nætter?

Og jer der er igang med at fjerne sutten helt ,hvor gamle er jeres børn nu? Når i er igang? Og hvordan gør i?

Og jer der ikke er begyndt endnu med at fjerne sutten helt. Hvor gamle er jeres børn? 

Gerne svar fra dem der har børn over de 3 år og stadig bruger sut. Og eller også dem der afvænner helt fra sut allerede før 3 års alderen. 

På forhånd tak

Ps. Der kan svares på flere svar muligheder til dem med flere børn

Min ældste stoppede med sutten da han lige var blevet tre år. Han havde ikke været klar tidligere (blev storebror som lige godt 2-årig til en lillesøster, som har været meget syg og indlagt). Han sagde farvel til sutterne og savnede dem et par dage.

Min yngste besluttede selv, da hun var lige omkring 2,5 år, at nu brugte hun altså ikke sut mere. Hun sagde farvel til dem, og har ikke spurgt efter dem en eneste gang. Nu har hun for en måned siden besluttet, at hun ikke bruger ble mere, og det gør hun så ikke  Hun bliver 3 år midt i april. 

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Lje skriver:

Hvad er det, I er i tvivl om?

Du skriver, at hendes tænder bøjer og der er hul mellem tænderne (tænker, det må være et seriøst sutteoverbid). Det er altså ret alvorligt. Hvad pokker har alder på dels alle andres børn og dels jeres eget barn af relevans ifht. sutten, når I - forældrene - har konstateret, at hun skal af med sutten nu, inden sutten gør det værre?

Det er tæt på uansvarligt, at I ikke agerer på det ASAP og tager eventuelt skrig og skrål i stiv forældre-arm, når det er så markant et overbid, som du selv beskriver. 

Hurtig beslutning, hurtig proces med at finde et suttetræ, smid daglig en sut i en kuvert og i postkassen, ta' forbi tandlægen og aflever eller noget 4. Find en passende belønning og ta' skrig og skrål som ansvarlige forældre. 

(og sidstnævnte er røvtur. Vi står i det nu. Men vi lærte ham at finde trøst i sutten = vi fjerner den, inden det smadrer hans tænder). 

Vh. 

Jeg skriver netop fordi at jeg er bekymret og vil gerne ha at sutten er væk nu i stedet for imorgen. 

Men kom jo i tvivl pga min mand er i tvivl om hun stadig er for lille til at få taget sutten helt fra hende. 

Hvor gammel er jeres barn? Og har sutten skadet hans tænder? 

Anmeld Citér

27. januar 2018

Babilooo

3,5 år er ikke et lille barn når det er i forhold til sut. 

Væk med den omgående og få din mand til st mande sig op!

jeg fik lov til se have sut til jeg var omkring 4 - og efterfølgende havde je nakketræk ( meget ubehageligt med elastik om nakken) og dagsbøjle i 5 år for at redde mine tænder.

Vi fortalte blot da vores blev tre at nu var han for stor. Skrig og skrål i to dage og så var det overstået. Han havde suttebid og det har helt rettet sig. Men min tandlæge sagde 3 år var sidste udkald for ikke at skade bidet. Så se at få det gjort nu

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Smølfine123 skriver:

3,5 år er ikke et lille barn når det er i forhold til sut. 

Væk med den omgående og få din mand til st mande sig op!

jeg fik lov til se have sut til jeg var omkring 4 - og efterfølgende havde je nakketræk ( meget ubehageligt med elastik om nakken) og dagsbøjle i 5 år for at redde mine tænder.

Vi fortalte blot da vores blev tre at nu var han for stor. Skrig og skrål i to dage og så var det overstået. Han havde suttebid og det har helt rettet sig. Men min tandlæge sagde 3 år var sidste udkald for ikke at skade bidet. Så se at få det gjort nu

Ked at læse dit oplevelse. Og er 3 års alderen virkelig sidste udkald for ikke at skade barnets tænder?

så er vi da virkelig bagud.

må simpelthen snakke med min mand. Og lad ham se de her beskeder i alle herinde har skrevet. 

Forresten her igår sagde min mand at vores datter har jo kun sutten det første halve time lige indtil hun falder i søvn så taber hun den. Og om det så skadelig når det kun en halv time hver dag, at hun har den?

Anmeld Citér

27. januar 2018

Lje

Jeg skriver netop fordi at jeg er bekymret og vil gerne ha at sutten er væk nu i stedet for imorgen. 

Men kom jo i tvivl pga min mand er i tvivl om hun stadig er for lille til at få taget sutten helt fra hende. 

Hvor gammel er jeres barn? Og har sutten skadet hans tænder? 

Men hvis du er bekymret nu, så mindre skriv på nettet og mere aktion! Jeg håber vitterligt, du allerede er i gang med at fjerne sutten. Alle vejledninger fra tandlægen hedder senest ved 3 år. Fik I ikke det at vide til jeres 3 års tjek hos skoletandlægen? 

Vores søn er 2 og 8 måneder. Umiddelbart tror jeg ikke, det har skadet for han bruger den kun til lur og søvn. Men der kan sagtens ske skader på næste hold tænder uden man kan se det nu. 

Vi havde 4 sutter. De blev sendt mandag-torsdag. Hver for sig. Op til julemanden. Vores søn puttede dem selv i kuvert og i postkassen på vej hjem fra vuggestuen. Fredag morgen stod der en gave fra julemanden. 

Lad os bare sige at nætterne har været lange indtil nu. Men det er er vores ansvar og vi tager skrig, skrål og træthed i stiv arm (og med ørepropper). Og skiftes til at hjælpe og trøste om natten og sover på skift i gæsteværelset.

Vh. 

Anmeld Citér

27. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Lje skriver:

Men hvis du er bekymret nu, så mindre skriv på nettet og mere aktion! Jeg håber vitterligt, du allerede er i gang med at fjerne sutten. Alle vejledninger fra tandlægen hedder senest ved 3 år. Fik I ikke det at vide til jeres 3 års tjek hos skoletandlægen? 

Vores søn er 2 og 8 måneder. Umiddelbart tror jeg ikke, det har skadet for han bruger den kun til lur og søvn. Men der kan sagtens ske skader på næste hold tænder uden man kan se det nu. 

Vi havde 4 sutter. De blev sendt mandag-torsdag. Hver for sig. Op til julemanden. Vores søn puttede dem selv i kuvert og i postkassen på vej hjem fra vuggestuen. Fredag morgen stod der en gave fra julemanden. 

Lad os bare sige at nætterne har været lange indtil nu. Men det er er vores ansvar og vi tager skrig, skrål og træthed i stiv arm (og med ørepropper). Og skiftes til at hjælpe og trøste om natten og sover på skift i gæsteværelset.

Vh. 

Jamen vores datter har den kun om natten. Og det er mellem 15 min til højst en halv time hun har den i munden. Og når hun er faldet i søvn så falder den bare ud af hendes mund. Så det er kun 15 min til en halv time hun har den hver dag. 

Og vi har første gang taget til tandlæge med hende hvor hun var 2 år og 10 måneder. Og de har intet nævnt om hverken hendes tænder eller hvor længe max de må gå med sutten.

det eneste de sagde at vi skal blive bedre til at børste hendes tænder. 

Er han suttefri som 2 år og 8 måneder jeres søn?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.