Helt slut med sut, hvornår og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2018

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Møghe skriver:

Jeg har taget sutten fra mine børn, da de var lige godt 2 år og 2,5 år. De var rigtig glade for sutten, og jeg troede begge gange, at det ville blive en kamp. Efter min mening er det dog forældrene, der skal beslutte, hvornår sutten skal opgives, ikke børnene. 

Begge gange gik det forbavsende godt. Vi fjernede sutterne både nat og dag på samme tid, og det var ganske få gange, at de spurgte efter dem. 

Det jo self klart at det er forældrene der skal tag beslutningen. Ingen tvivl om det. 

Men min mand mener om det overhovedet er i den alder hun har at folk tag sutten fra deres børn? Eller om det er for tidlig især når hun elsker sin sut så højt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Soonmom skriver:

Stoppede med den om dagen som 1 årige og vi tager den helt væk inden han bliver 3 år, muligvis 2 år og 11 måneders tid, så han lige når at blive indkørt i børnehave inden endnu en forandring - medmindre han selv smider den før 

Men det kommer lidt an på hvad der ellers sker i hans liv, vi satser på at tage bleen til sommer hvis han er klar (2,5 år), ellers kunne jeg godt finde på at tage den der istedet 

Okay. Men i ved ikke præcis alder for hvornår i helt sikkert vil fjerne sutten helt? 

Altså mener. Om i er 100% sikker på at den skal væk inden 3 årig? 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Rockertand

Love Angel skriver:

Det jo self klart at det er forældrene der skal tag beslutningen. Ingen tvivl om det. 

Men min mand mener om det overhovedet er i den alder hun har at folk tag sutten fra deres børn? Eller om det er for tidlig især når hun elsker sin sut så højt?

....men børn elsker også slik, dermed ikke sagt, at det er godt for dem. 

Som forældre tager man beslutningen og gennemfører til trods for skrig og skrål, det er vores ansvar, og man har jo heller ikke lyst til at se sit barn som teen med et ordentligt sæt togskinner, fordi man ikke kunne "nænne" at trække en grænse.

Anmeld Citér

25. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Rockertand skriver:

....men børn elsker også slik, dermed ikke sagt, at det er godt for dem. 

Som forældre tager man beslutningen og gennemfører til trods for skrig og skrål, det er vores ansvar, og man har jo heller ikke lyst til at se sit barn som teen med et ordentligt sæt togskinner, fordi man ikke kunne "nænne" at trække en grænse.

Self det har du ret i. 

Jeg er enig med dig

det var mig der tænkte det med at tag sutten. Og synes allerede hun er for stor til sut og plus det der driver mig allermest til at tag sutten. Er at vi jo tydelig kan se at hun har over bid (suttebid) og vi kan se når hun lukker tænderne sammen så er der et hul. Plus hun har meget nemmere ved at bide sig i læben når hun falder

da jeg nævnte for min mand idag om han har tænkt på hvornår han synes at vi skal tag sutten fra hende. Så ud fra det han sagde kom jeg helt i tvivl om det er synd for hende at jeg tænkt på at tag den fra hende, og om jeg virkelig er for tidlig på den når hun er så lille og at hun føler sig tryg ved sutten. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Christabelle

Min datter var lige blevet 3 (3. nov) da vi gav dem til julemanden juleaften. Han skulle jo bruge dem til nissebabyerne  

Ingen hårde nætter her. Ikke engang juleaften! Hun havde selv puttet dem i en pose og afleverede. Vi havde selvfølgelig forberedt hende i forvejen, men alt gik bare så fint

Anmeld Citér

25. januar 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB

Min dreng på 3 år og 3 måneder har sin sut når han sover om natten og sover om dagen. 

Han har først lige accepteret at han ikke må have den om dagen, når han bare tuller rundt og hygger. Det var en kamp! Han elsker den skide sut, men vi vurderede at nu skulle vi begynde at tage tilløb til at sige farvel.

Han er slet ikke klar til at undvære den om natten, og hans tandstilling er stadig så fin. 

Når han rammer 4 år, så satser jeg på at sutten er helt væk. 

Det er vist helt normalt ud fra de andre børn i børnehaven.

Anmeld Citér

25. januar 2018

Soonmom

Love Angel skriver:

Okay. Men i ved ikke præcis alder for hvornår i helt sikkert vil fjerne sutten helt? 

Altså mener. Om i er 100% sikker på at den skal væk inden 3 årig? 

Den skal helt sikkert 100 % væk inden 3 år

Anmeld Citér

25. januar 2018

alenemor42

Aprilmor11 skriver:

Min den store var 4,7år, da han kom af med den. Han gik med den om dagen også. Han var ikke klar før.

Og den lille kommer også først af med den når HAN er klar.

Hvordan blev de klar til at bruge sut ?

Det et behov du har givet dem  så lad være at fremhæve dig selv som bedre fordi du mener de selv skal være klar.

Omsorgssvigt at lade dem bruge sut til de er næsten 5 år eftersom du ødelægger tænderne på dem.

tag dog et ansvar og lade være at pakke det ibd i barnets behov når du har fremelsket behovet.

Anmeld Citér

26. januar 2018

Lje

Hvad er det, I er i tvivl om?

Du skriver, at hendes tænder bøjer og der er hul mellem tænderne (tænker, det må være et seriøst sutteoverbid). Det er altså ret alvorligt. Hvad pokker har alder på dels alle andres børn og dels jeres eget barn af relevans ifht. sutten, når I - forældrene - har konstateret, at hun skal af med sutten nu, inden sutten gør det værre?

Det er tæt på uansvarligt, at I ikke agerer på det ASAP og tager eventuelt skrig og skrål i stiv forældre-arm, når det er så markant et overbid, som du selv beskriver. 

Hurtig beslutning, hurtig proces med at finde et suttetræ, smid daglig en sut i en kuvert og i postkassen, ta' forbi tandlægen og aflever eller noget 4. Find en passende belønning og ta' skrig og skrål som ansvarlige forældre. 

(og sidstnævnte er røvtur. Vi står i det nu. Men vi lærte ham at finde trøst i sutten = vi fjerner den, inden det smadrer hans tænder). 

Vh. 

Anmeld Citér

26. januar 2018

Bissen

Tilbage i vinters sidste år snakkede jeg med min datter (2,6 år) på det tidspunkt om, at hvis man sender sutterne til julemanden, så kommer han med en gave. 

En morgen kom hun selv og sagde at de skulle sendes til julemanden. Så afsted med dem - og så var der en gave om eftermiddagen i vores postkasse. Hun fik klistermærker, som hun måtte sætte på sin seng, så hun kunne kigge på dem, hvis hun savnede sutten. De første par aftner var det lidt svært for hende at falde i søvn. Mest fordi, at hun ikke vidste hvad hun skulle falde i søvn uden noget at sutte på. Hun spurgte efter sutterne, men jeg fortalte bare, at dem har nissebørnene jo fået, fordi de var kede af det. Og så var der ikke mere snak om det. 

Der var ingen problemer med middagsluren i dp. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.