4 mdr - vælling . Lorte mor??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Min søn er nu 4 mdr, og jeg har købt mel ind til at forsøge med vælling.. Jeg har ammet stort set fuldt indtil 3 mdr hvor jeg måtte supl. Med mme fordi han var så sulten hele tiden. Han vejede 4100 ved fødslen, han er en stor dreng!

Den sidste måned er han begyndt at vågne hver 2. Time for mad. Og om dagen kan han godt spise en gang i timen. Han virker enorm sulten, han er tvær og sover stort set ikke om dagen (20min af gangen).. Han blir mere og mere sur i løbet af dagen og er svær at få til ro. Han mangler virkelig søvn kan jeg både se og mærke på ham.

Min drøm om at fuldammer til 6mdr er ved at gå i vasken (gjorde den allerede da jeg måtte supplere med mme), men jeg tager sundhedsstyrelsens anbefalinger alvorligt og ville vente til han var 6 mdr. Jeg føler mig som en ELENDIG mor. Og jeg er bange for at ødelægge hans tarm system ..

Udover det viser han alle tegn på han er klar. Han startede med vand af kop for en måned siden, rækker ud efter alt mad, siger fra når han er mæt, har prøvet at give ham mme fra en ske og han kan sagtens og hygger sig med det.

Spørgsmålet er om jeg skal gå imod alt hvad jeg tror på, og give ham vælling for at se om han blir mæt? Synes virkelig det er en svær beslutning. Har mange følelser i Det, men det er også svært at bare vente og se på ens barn ikke blir ordenligt mæt.

Jeg synes, det er vildt, så meget anbefalingerne ændrer sig. Min søn er 14 år gammel, og dengang anbefalede de, man startede med skemad ved 4-6 måneders alderen. De fleste i min mødregruppe (inkl mig selv) startede ved 4 måneder. Og det var vælling og grød, der blev startet med. Min søn fik i hvert fald ikke smadret sit tarmsystem af det.

Snak med din sundhedsplejerske og lyt til hendes råd. Og pak den dårlige samvittighed væk. Det gør dig ikke til en dårlig mor, at du bekymrer dig og gerne vil sørge for, dit barn får nok at spise.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Tænker du kan tage en snak med SP.. 

vi begyndte da hun var 4 måneder, og hun har aldrig haft problemer med maven til trods for hun også fik MME...  

dog fik hun ikke vælling, men grød.. dog først som smagsprøver osv.  

anbefalingerne var dengang at man kunne starte grød ved 4-6 måneder. Aner ikke hvad de er Idag.. men beslutningen blev dog taget Sammen med SP.. 

Anmeld Citér

13. januar 2018

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Du skal gøre hvad du føler er rigtigt. 

Men de der tegn på hvornår de er klar er altså lidt noget fup i mine øjne. Alle 4-5 mdr babyer følger voksnes mad (og alt andet) med øjnene og de fleste kan også spise af ske. Det siger altså intet om hvorvidt de er klar til mad. De aner jo ikke hvad mad er de er bare nysgerrige på verden  

Min søn var lige sådan men endte stort set med at blive fuldammet indtil 12 mdr da mad ikke lige var hans ting som lille (altså vi tilbød ham massere). 

Det er helt normalt de spiser oftere der. Når nu han tager flaske kan far jo dele om opgaven så du får mere sammenhængende søvn. 

Anmeld Citér

13. januar 2018

noder1

Profilbillede for noder1
Anonym skriver:

Tænker ikke vælling er det bedste. Som flere skriver er maven/tarmene ikke klar til det endnu.

Jeg fuldammede til og med 4 mdr. Og der begyndte jeg at give hirsegrød 1 gang dagligt. Dette må de gerne få fra 4 mdr. Jeg havde en pige der bøvlede meget når jeg ammede og sov af h til. Derudover kunne jeg amme 2 timer i streg hver aften og jeg kunne ikke mere til sidst. Jeg ville også fuldamme til 6 mdr. Men jeg var virkelig knækket. Ligesom dig. Det gør dig ikke til en dårlig mor at du vil prøve andet end mælk, men tror det er en bedre idé med noget meget tynds hirsegrød f. Eks. Det kan de bedre fordøje. Og tag det stille og roligt. Vi gik for hurtigt frem og endte med forstoppelse efterfulgt af total ammestrejke. Det er 20 gange værre end det du oplever nu.

Derfor mit råd til dig. Små meget tynde portioner grød og trap så meget stille og roligt op i portion str. Og måltider

Det kommer vel an på, hvordan man definerer vælling? Hvis det bare er en tynd grød, der kan gives af sutteflaske, er dette vel ikke værre end at starte på grød?

Min søn fik vælling da han var 4 måneder. Han er flaskebarn og skiftede pludseligt søvnmønster, forstået på den måde at han begyndte at vågne allerede klokken 24 for at få en flaske, hvor han før var vågnet ved 4-5 tiden. Min sundhedsplejerske mente ikke at dette var meget at vågne, hvilket det heller ikke er, men ikke desto mindre var det et ændret søvnmønster. Efter en falske vælling hver aften sov han igen som før.

Anmeld Citér

13. januar 2018

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar!!

Det er meget svært, nogen har gode oplevelser andre dårlige.. har ikke givet ham noget endnu kan ikke få mig selv til Det, tænk hvis han får så ondt i maven og slet ikke er klar.. 

Jeg fik selv skemad som.4 mdr, lever i bedste velgående.. alle de ting man skal leve op til!! Puha

Anmeld Citér

13. januar 2018

Thea14

Hvis du udelukkende vil supplere mælken, i håb om mere søvn, så er der ret stor risiko for at du bliver skuffet. Lige i den alder er der så mange andre ting end sult der spiller ind.

Og hvis du alligevel vil starte op med andet end bare amning og mme, så er jeg ikke sikker på at vælling er det rigtige. Jeg ville starte ud med majsgrød eller hirsegrød og evt lidt sød frugtmos.

Vores datter startede grød som 4 måneders, da vi havde svært ved at få hende til at spise nok mme og dermed tage nok på. Hendes mave begyndte først at fungere ordentligt der og der har intet været siden..

Anmeld Citér

14. januar 2018

Anonym

noder1 skriver:

Det kommer vel an på, hvordan man definerer vælling? Hvis det bare er en tynd grød, der kan gives af sutteflaske, er dette vel ikke værre end at starte på grød?

Min søn fik vælling da han var 4 måneder. Han er flaskebarn og skiftede pludseligt søvnmønster, forstået på den måde at han begyndte at vågne allerede klokken 24 for at få en flaske, hvor han før var vågnet ved 4-5 tiden. Min sundhedsplejerske mente ikke at dette var meget at vågne, hvilket det heller ikke er, men ikke desto mindre var det et ændret søvnmønster. Efter en falske vælling hver aften sov han igen som før.

Nu er det bare sådan at de først anbefaler vælling fra 6 mdr. Men mange forskellige grødtyper fra 4 mdr. Der er forskel på hvad det er lavet af og hvad tarmene er klar til

Anmeld Citér

14. januar 2018

Anonym trådstarter

Thea14 skriver:

Hvis du udelukkende vil supplere mælken, i håb om mere søvn, så er der ret stor risiko for at du bliver skuffet. Lige i den alder er der så mange andre ting end sult der spiller ind.

Og hvis du alligevel vil starte op med andet end bare amning og mme, så er jeg ikke sikker på at vælling er det rigtige. Jeg ville starte ud med majsgrød eller hirsegrød og evt lidt sød frugtmos.

Vores datter startede grød som 4 måneders, da vi havde svært ved at få hende til at spise nok mme og dermed tage nok på. Hendes mave begyndte først at fungere ordentligt der og der har intet været siden..

Jeg håber egentlig det kunne få ham til at sove bedre for han er så sur oh utilfreds hele dagen 

Anmeld Citér

14. januar 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu er det bare sådan at de først anbefaler vælling fra 6 mdr. Men mange forskellige grødtyper fra 4 mdr. Der er forskel på hvad det er lavet af og hvad tarmene er klar til

Hvilke grødtyper er Det? Og hvor står det at de godt må få visse typer ? Synes kun jeg har set mælk til 6 mde

Anmeld Citér

14. januar 2018

noder1

Profilbillede for noder1
Anonym skriver:

Ja, men hvis man lavet vællingen af grødpulveret, altså en meget tynd grød gør det jo ingen forskel - så er det bare muligt at give i sutteflaske. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.