Jeg har dårlig samvittighed. Syg fra job i julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. december 2017

lineog4

Carina:-) skriver:

Mange virus er smitter før de bryder ud ved smittebærere 

Så synes da det lydercrisikabelt for den elev med lavt immunforsvar. At være i en klasse hvor der er mange risikofaktorer for smitte.

Jeg  læste det ikke som årets havde roskildesyge men bare utilpas og feber 

For selvfølgelig skal man ikke tage afsted hvis man kaster op osv

Meeeen man er næppe syg af roskildesyge mange gange på 2 mdr .så tænker og her tolker jeg bare....st der også er nogle typer der nyser og så melder de syg. 

Klart vi alle har en forskellig tærskel for, hvornår vi kalder os syge (og hvor syge vi er når vi er sige, her tænker jeg på min kære mand der sjældent er syg egentlig men når han er det så er han på dødens rand, mens når jeg er syg med det samme så er jeg oppe og lave mad, lege med børn, rydde op og og og og). Men der er også bare nogle som hover sygdomme til sig - jeg kunne se det på mine egne unger, anede ikke hvad det betød det med de bliver syge når de starter i vuggestue før den mindste startede, han var syg hver 14. Dag og jeg mener virkelig syg med høj feber og total slatten, de andre to var syge max 2 ange om året (det er heldigvis ændret så nu er han som sine søskende og er sjældent syg - at han så gerne ville være syg er en anden historie og en sød en af slagsen ).

Jeg er selv en af dem der har meget lidt sygdom i løbet af et skoleår og jo så også meget lidt barn syg - og derfor har jeg det vildt skidt med jeg allerede har været væk 3 dage fordelt på 2 gange og jeg i januar skal opereres og efter alles mening bør være hjemme en uge (minimum) pga smerter og infektionsfare - jeg tog gerne på arbejde dagen efter med et skud morfin  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2017

lineog4

IenFart skriver:

Kæft det er også dårlig stil at sende børn afsted der har ligget og kastet op. Sådan nogen mennesker skal have tæsk med en våd berlinger. 

Tro mig det sker en del - forældre er presset i forhold til at tage barn syg og man vurderer; det skal nok gå eller et par panodiler og så henter jeg tidligt, eller chefen forstår bedre hvis jeg bliver ringet hjem end jeg bliver hjemme, eller så kan jeg nå at hente det jeg skal lave og arbejde hjemme fra.

Hvem kender det ikke, barnet er syg igen igen igen og man er ude i en længere debat om, hvem der har det vigtigste møde. Jeg hader mig selv for, at mine unger hører det og føler sig til besvær. Min den mindste er så bevidst om det, så han siger: jeg håber jeg først kaster op om torsdagen, for så er du alligevel hjemme mor (han håber så også han kaster op for han savner sine alene dage med mor som han havde da han gik i børnehave).

Anmeld Citér

26. december 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg skulle havde været på job lørdag og så d. 24, 25 og 26 men jeg havde det simpelthen så skidt da jeg stod op i lørdags. Vågnede midt om natten hvor jeg både frøs og svedte helt vildt og havde feber og ja var bare mega utilpas. Det skal lige siges at det ikke er særlig lang tid siden jeg sidst var syg også med feber.... De sidste 2 måneder har jeg bare været alt for meget syg og meldt mig syg for mange gange efter min mening.... Men nu har jeg ikke været på arbejde i alle juledagene hvilket jeg ellers skulle havde været og min samvittighed nager mig mega meget for hvad tænker mine kollegaer nu ikke om mig??? Jeg er stadig ikke helt op toppen men melder mig rask imorgen så jeg kan komme på arbejde på onsdag og derefter har jeg så 5 fridage igen 

Juleaften var desuden ikke særlig sjov for mit vedkommende 

Ej men altså føler bare at de tænker alt mulig om mig når nu jeg har været en del syg på det sidste....det er ikke med min gode vilje men hvad skal jeg ellers gøre!? Det er lige før jeg ikke tør kigge mine kollegaer i øjnene når jeg kommer tilbage igen... 

Hvad ville I tænke hvis I var min kollega? Og er jeg bare for fjollet eller? Andre der har været syge i juledagene og var nødt til at melde sig syg på job?

Hvis du har fri til nytår kan du jo evt. tilbyde at arbejde der, så en der måske gerne vil have haft fri kan få det. Det kan måske endda være at den der har dækket ind for dig da du var syg gerne vil have fri til nytår eller på et andet tidspunkt.

Anmeld Citér

26. december 2017

Drwhosaidthat

Jeg skulle godt nok være døden nær for at melde mig syg, d 24., 25., og 26.! 

Men hvis du virkelig var syg, så er det jo sådan det er. 

I mit fag bruger man ofte ret meget energi på at få alle julevagterne dækket, og ofte ender det med forskellige kompromiser. Fx at jeg arbejder nytårsnat, men så kan få fri juleaften osv. Derfor ville jeg have det ret stramt med at have siddet og ‘forhandlet’ arbejdsplanen og givet mig på nogle punkter, for så at ende med at dække ind for en syg kollega juleaften, men stadig også skulle tage nytårsnat. 

Når det er sagt, tænker jeg egentlig sjældent over, om mine kollegaer reelt er syge, når de melder sig syge. Det er fordi jeg forventer, at man melder sig syg når man er syg, og kommer på arbejde når man er rask. Og hvis det var en af mine kolleger, ville jeg ikke være i tvivl om, at de vitterlig nærmest ikke kunne stå på benene, hvis de meldte sig syge juleaften. 

Anmeld Citér

26. december 2017

Anonym

Jeg ville som andre tilbyde mig nytårsaften og 1/1 hvis jeg var frisk der.  også selvom du har børn.  Eller vær mere fleksibel de næste helligdage / ferie der kommer.  Vinterferien og påske pinse og diverse.  

Så kan det også sagtens være din chef ser dig fra velviljens side.  At du virkelig vil jobbet når du så er frisk igen.  

Også i det nye år få taget diverse blodprøver der kan være med til at give et pejlemærke om hvorfor du bukker under for hver ny virus der kommer.  

Anmeld Citér

26. december 2017

M (:

Ja jeg havde slæbt mig på job.

Både fordi som du selv skriver at du har været syg mange gange de sidste 2 mdr.

Og fordi jeg ikke ville have en anden skulle lave mit arbejde i julen.

Jeg har da jeg for efterhånden en del år siden havde et "alm job" taget på arbejde med både  feber og snot. 

Jeg synes personligt at man skal være nærmest død for at blive hjemme- især i ferietid ,hvor der er folk der regner med man kommer.

Og undre mig over at nogen mennesker aldrig er syge ( har ansatte der har været hos mig i 4 år uden en eneste sygedag) og andre er syge hver 2 uge. 

Jeg tænker du er bare nødt til at sige at du traf det valg- og hvad dine kollegaer og især chef mener er der jo ikke noget at gøre ved nu

Men er du så tit syg at du selv tænker det her er et skråplan må du jo til lægen for at få undersøgt om der ligger noget bag- 

Drop den dårlige samvittighed- har du rent mel i posen er der jo ingen grund til at have det skidt . 

Til din undren: jeg har også tidligere undret mig meget over, at der er så stor forskel på, hvor meget sygdom mine kollegaer har, men har også på egne børn måttet erfare, hvor stor forskel, der er på de enkeltes helbred og immunforsvar. 

Min søn på knap 5 år, har haft måske samlet 14-21 sygedage hele sit liv (inkl. skoldkopper og flere gange mellemørebetændelse). Min datter derimod er nok det barn med markant højest fravær i vuggestuen pga. sygdom. Hun bliver 3 år til april, og hun har nok brugt ca 1/3 af sit liv på at være syg! De får altså samme mad, samme hygiejne, har gået i samme institution, deler værelse, følger samme vaccinationsprogram osv., men der er bare KÆMPE forskel på dem alligevel. Han blive aldrig smittet, hvorimod hun efterhånden har været hele bogen igennem; skoldkopper, tredagesfeber, mund-hånd-forsyge, gentagne gange med mellemørebetændelse trods 2x drænanlæggelse, diverse forkølelser, maveproblemer, feber uden fokus og jeg kunne blive ved.. Her sidste efterår var hun syg med feber 5 ud af 8 weekender i træk, og 2 af de 3 weekender hun var rask var hun på antibiotika.. 

Anmeld Citér

26. december 2017

Loa

TS må man spørge hvad du arbejder med?

Anmeld Citér

26. december 2017

Carina:-)

M (: skriver:

Til din undren: jeg har også tidligere undret mig meget over, at der er så stor forskel på, hvor meget sygdom mine kollegaer har, men har også på egne børn måttet erfare, hvor stor forskel, der er på de enkeltes helbred og immunforsvar. 

Min søn på knap 5 år, har haft måske samlet 14-21 sygedage hele sit liv (inkl. skoldkopper og flere gange mellemørebetændelse). Min datter derimod er nok det barn med markant højest fravær i vuggestuen pga. sygdom. Hun bliver 3 år til april, og hun har nok brugt ca 1/3 af sit liv på at være syg! De får altså samme mad, samme hygiejne, har gået i samme institution, deler værelse, følger samme vaccinationsprogram osv., men der er bare KÆMPE forskel på dem alligevel. Han blive aldrig smittet, hvorimod hun efterhånden har været hele bogen igennem; skoldkopper, tredagesfeber, mund-hånd-forsyge, gentagne gange med mellemørebetændelse trods 2x drænanlæggelse, diverse forkølelser, maveproblemer, feber uden fokus og jeg kunne blive ved.. Her sidste efterår var hun syg med feber 5 ud af 8 weekender i træk, og 2 af de 3 weekender hun var rask var hun på antibiotika.. 

Der er i følge min læge stor forskel på børn og voksne.

Voksne har dannet antistoffer igennem et helt liv . Det har  børn ikke.

Også derfor st der siges man skal som voksen kontakte lægen hvis man konstant skranter. 

Men jo ved børn kan der være stor forskel.

Harzen der aldrig er syg og en der jævnligt er snottet..

Anmeld Citér

26. december 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Carina:-) skriver:

Der er i følge min læge stor forskel på børn og voksne.

Voksne har dannet antistoffer igennem et helt liv . Det har  børn ikke.

Også derfor st der siges man skal som voksen kontakte lægen hvis man konstant skranter. 

Men jo ved børn kan der være stor forskel.

Harzen der aldrig er syg og en der jævnligt er snottet..

Mennesker er jo nu forskellige alligevel. Det er jo nu mennesker vi taler om. Men ja. Der er jo nok ofte en årsag. 

Jeg er fx. (Som jeg nævner tidligere) en af dem som ofte blev syg, og der var en årsag, og det er ikke bare en årsag, som jeg som sådan kan fjerne. Så jeg vil nok være mere syg end gennemsnittet - dog ikke så meget som før. 

Min arbejdsgiver ved det godt, og det er ingen problem. De vidste det faktisk inden jeg blev ansat. Dog vil jeg helst gå på arbejde, hvis det er muligt og det er det for det meste.

så er enig med dig i, at man skal tage til læge, hvis det er ofte man er syg. Det kan jo være noget så simpelt som vitaminmangel. 

Jeg er også enig i, at lige de dage som TS har været syg i, der skulle der virkelig meget til.

Anmeld Citér

26. december 2017

Anonym

Som andre skriver skal man være MEGET syg for at melde sig syg sådan en dag. Også melde dig rask en dag også 5 fridage igen? Den lugter lidt, ville jeg synes hvis jeg var din kollega.. mega dårlig stil bare for feber.

Tror jeg har 4 sygedage om året, går på arbejde alligevel. Kun været syg med influenza og lungebetændelse. Men det kommer vel an på ens arbejdsmoral 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.