Jeg har dårlig samvittighed. Syg fra job i julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.730 visninger
25 svar
96 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. december 2017

Anonym trådstarter

Jeg skulle havde været på job lørdag og så d. 24, 25 og 26 men jeg havde det simpelthen så skidt da jeg stod op i lørdags. Vågnede midt om natten hvor jeg både frøs og svedte helt vildt og havde feber og ja var bare mega utilpas. Det skal lige siges at det ikke er særlig lang tid siden jeg sidst var syg også med feber.... De sidste 2 måneder har jeg bare været alt for meget syg og meldt mig syg for mange gange efter min mening.... Men nu har jeg ikke været på arbejde i alle juledagene hvilket jeg ellers skulle havde været og min samvittighed nager mig mega meget for hvad tænker mine kollegaer nu ikke om mig??? Jeg er stadig ikke helt op toppen men melder mig rask imorgen så jeg kan komme på arbejde på onsdag og derefter har jeg så 5 fridage igen 

Juleaften var desuden ikke særlig sjov for mit vedkommende 

Ej men altså føler bare at de tænker alt mulig om mig når nu jeg har været en del syg på det sidste....det er ikke med min gode vilje men hvad skal jeg ellers gøre!? Det er lige før jeg ikke tør kigge mine kollegaer i øjnene når jeg kommer tilbage igen... 

Hvad ville I tænke hvis I var min kollega? Og er jeg bare for fjollet eller? Andre der har været syge i juledagene og var nødt til at melde sig syg på job?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2017

Abracadabra

Alle kan blive syge... Men derudover skal man i min optik være MEGET syg for at melde sig syg d. 24.12. Så dét er forhåbentlig det, dine kollegaer tror. 

Jeg har været små-syg flere gang på jule/nytårsvagter, men ikke syg nok til at blive hjemme og få en kollega til at komme ind i stedet.

Anmeld Citér

26. december 2017

Carina:-)

Ja jeg havde slæbt mig på job.

Både fordi som du selv skriver at du har været syg mange gange de sidste 2 mdr.

Og fordi jeg ikke ville have en anden skulle lave mit arbejde i julen.

Jeg har da jeg for efterhånden en del år siden havde et "alm job" taget på arbejde med både  feber og snot. 

Jeg synes personligt at man skal være nærmest død for at blive hjemme- især i ferietid ,hvor der er folk der regner med man kommer.

Og undre mig over at nogen mennesker aldrig er syge ( har ansatte der har været hos mig i 4 år uden en eneste sygedag) og andre er syge hver 2 uge. 

Jeg tænker du er bare nødt til at sige at du traf det valg- og hvad dine kollegaer og især chef mener er der jo ikke noget at gøre ved nu

Men er du så tit syg at du selv tænker det her er et skråplan må du jo til lægen for at få undersøgt om der ligger noget bag- 

Drop den dårlige samvittighed- har du rent mel i posen er der jo ingen grund til at have det skidt . 

Anmeld Citér

26. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
Carina:-) skriver:

Jeg har da jeg for efterhånden en del år siden havde et "alm job" taget på arbejde med både  feber og snot. 

Jeg synes personligt at man skal være nærmest død for at blive hjemme- især i ferietid ,hvor der er folk der regner med man kommer.

Og undre mig over at nogen mennesker aldrig er syge ( har ansatte der har været hos mig i 4 år uden en eneste sygedag) og andre er syge hver 2 uge. 

Jeg tænker du er bare nødt til at sige at du traf det valg- og hvad dine kollegaer og især chef mener er der jo ikke noget at gøre ved nu

Men er du så tit syg at du selv tænker det her er et skråplan må du jo til lægen for at få undersøgt om der ligger noget bag- 

Drop den dårlige samvittighed- har du rent mel i posen er der jo ingen grund til at have det skidt . 

Jeg er i princippet enig i at man skal strække den lidt ekstra før man melder sig syg juleaften. Men det kommer vel også lidt an på hvad man arbejder med.Hvis man har med svagelige mennesker at gøre nytter det da ikke at komme og udsætte dem for unødig risiko for smitte.

Til TS: Nu har du meldt dig syg så det kan ikke gøres om. Så må du lægge dig ekstra i selen i tiden fremover for at være fleksibel i forhold til dine kolleger hvis de har brug for vagtbytte eller hvad der ellers er på tale i dit fag. 

Anmeld Citér

26. december 2017

Bb2015

Jeg forstår godt din bekymring for, hvad dine kollegaer tænker om dig. Men det kommer jo også af at du måske ikke føler du kan være det bekendt over for dem. Det er spild af kræfter at tænke for meget over det nu hvor sket er sket og jeg vil foreslå at du gør dit bedste for at lette din samvittighed ved simpelthen at finde ud af, hvorfor du hele tiden er syg.

Start med at gå til lægen og hvis du finder ud af at du fx nemt får influenza så kan det være du skal få en influenza vaccine eller hive dig selv af sted alligevel de dage hvor det ikke er helt så slemt (især på dage hvor du føler du egentlig godt kan slæbe dig afsted og det vil være meget til gene for dine kollegaer at de må kaldes på arbejde). På den måde kan du lette din samvittighed lidt ved at vide at du har gjort dit for komme problemet til livs. 

Jeg håber du finder ud af hvorfor du så ofte er skidt tilpas og forhåbentlig får mulighed for at vende dit sygefravær om 

Anmeld Citér

26. december 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg kan godt forstå, du har dårlig samvittighed. Især her i juletiden. 

Jeg blev også ofte syg. Det viste sig, at jeg manglede nogle vitaminer. Få det tjekket ved lægen

Anmeld Citér

26. december 2017

lineog4

Carina:-) skriver:

Jeg er en af dem, der kan gå på arbejde syg - eller rettere var det ind til jeg fik en elev med nedsat immunforsvar, for for ham betød selv en lille forkølelse formodentligtlig en tur på hospitalet (det betød ikke jeg blev hjemme fordi jeg blev forkølet, der havde jeg en aftale med mor om at jeg kontaktede hende om morgenen og så kunne hun vurdere omha skulle afsted). Men det lærte mig, at jeg ikke var fantastik fordi jeg spiste to panodiler og klarede den - nej tværtimod udsatte jeg både mine kollegaer og mine elever for smittefare. Skal vi bremse epidemier, hele skoler der ligge med roskildesyge fx så kræver det at de syge bliver hjemme. 

Skal lige siges jeg stadig er dårlig til det, og der skal altid feber eller roskildesyge til at jeg bliver hjemme - ej har også en gang måtte blive hjemme fordi jeg mistede stemmen, som i rigtigt mistet stemmen, ikke net at være lærer uden en stemme 

Og hvorfor er nogle mere syge? Hmm der er nok tusind forklaringer, kan være de har små børn der tager alt muligt med hjem, dårligere immunforsvar, mere travlt osv. 

Ser man kun på det objektivt og glemmer alle faktorerne så bliver det lige som regnedrengene der “glemmer” virkeligheden. Har prøvet det i forhold til min egen arbejdsplads, hvor man undrede sig over der var markant mere sygdom i indskolingen ind i udskolingen. Hmm måske fordi små børn kommer afsted selvom de er syge, har fx siddet med en elev og læst en til en og eleven sagde spontant: ej Line, jeg er så træt! HVorfor? Mor sagde jeg ikke mått sige det, men jeg kastede op 4 gange i nat - roskildesyge here we go! Og det gør de bare ikke i udskolingen, for de kan være hjemme uden voksne. 

Anmeld Citér

26. december 2017

lineog4 skriver:

Jeg er en af dem, der kan gå på arbejde syg - eller rettere var det ind til jeg fik en elev med nedsat immunforsvar, for for ham betød selv en lille forkølelse formodentligtlig en tur på hospitalet (det betød ikke jeg blev hjemme fordi jeg blev forkølet, der havde jeg en aftale med mor om at jeg kontaktede hende om morgenen og så kunne hun vurdere omha skulle afsted). Men det lærte mig, at jeg ikke var fantastik fordi jeg spiste to panodiler og klarede den - nej tværtimod udsatte jeg både mine kollegaer og mine elever for smittefare. Skal vi bremse epidemier, hele skoler der ligge med roskildesyge fx så kræver det at de syge bliver hjemme. 

Skal lige siges jeg stadig er dårlig til det, og der skal altid feber eller roskildesyge til at jeg bliver hjemme - ej har også en gang måtte blive hjemme fordi jeg mistede stemmen, som i rigtigt mistet stemmen, ikke net at være lærer uden en stemme 

Og hvorfor er nogle mere syge? Hmm der er nok tusind forklaringer, kan være de har små børn der tager alt muligt med hjem, dårligere immunforsvar, mere travlt osv. 

Ser man kun på det objektivt og glemmer alle faktorerne så bliver det lige som regnedrengene der “glemmer” virkeligheden. Har prøvet det i forhold til min egen arbejdsplads, hvor man undrede sig over der var markant mere sygdom i indskolingen ind i udskolingen. Hmm måske fordi små børn kommer afsted selvom de er syge, har fx siddet med en elev og læst en til en og eleven sagde spontant: ej Line, jeg er så træt! HVorfor? Mor sagde jeg ikke mått sige det, men jeg kastede op 4 gange i nat - roskildesyge here we go! Og det gør de bare ikke i udskolingen, for de kan være hjemme uden voksne. 

Mange virus er smitter før de bryder ud ved smittebærere 

Så synes da det lydercrisikabelt for den elev med lavt immunforsvar. At være i en klasse hvor der er mange risikofaktorer for smitte.

Jeg  læste det ikke som årets havde roskildesyge men bare utilpas og feber 

For selvfølgelig skal man ikke tage afsted hvis man kaster op osv

Meeeen man er næppe syg af roskildesyge mange gange på 2 mdr .så tænker og her tolker jeg bare....st der også er nogle typer der nyser og så melder de syg. 

Anmeld Citér

26. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
lineog4 skriver:

Kæft det er også dårlig stil at sende børn afsted der har ligget og kastet op. Sådan nogen mennesker skal have tæsk med en våd berlinger. 

Anmeld Citér

26. december 2017

IenFart skriver:

Jeg er i princippet enig i at man skal strække den lidt ekstra før man melder sig syg juleaften. Men det kommer vel også lidt an på hvad man arbejder med.Hvis man har med svagelige mennesker at gøre nytter det da ikke at komme og udsætte dem for unødig risiko for smitte.

Til TS: Nu har du meldt dig syg så det kan ikke gøres om. Så må du lægge dig ekstra i selen i tiden fremover for at være fleksibel i forhold til dine kolleger hvis de har brug for vagtbytte eller hvad der ellers er på tale i dit fag. 

Ja

Men en del virusser smitter før man selv er blevet syg.

Og ... nu tolker jeg  bare . Men ts skriver selv hun er så tit syg især de sidste 2 mdr at hun godt ved den er gal 

Personligt ville jeg som chef tænke st det var da pudsigt at man lige er syg de dage og bum rask en dag før man har 5 fridage 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.