Hmm... skal jo lære hele livet, og i går på facebook skrev en meget stor del af mine “venner”, at nu var de helt klar: kartoflerne var kogt, anden var stegt, rødkålen lavet, risalamande lavet og nu manglede de kun sauce og brune kartofler men det lavede de først d. 24.
Og så bliver jeg nysgerrig, hvor mange laver alt mad dagen før? Og er det kun mig der tænker anden eller for den sags skyld flæskestegen bliver tør? Og er jeg underlig når jeg ikke synes det er stress at lave maden i dag - kunne jo sagtens bruge de samme antal timer i køkkenet en hel almindelig lørdag.
Hvad gør I, og hvordan (især hvis I lave maden dagen før)?
Vi laver den ene gås dagen før. Understeger den lidt, køler, klipper den op og sætter på køl. Næste dag får den et godt lag gåsefedt og ind i ovnen 20-30 minutter. Ingen tør gås her. Flæskesteg ryger på grillen i dag.
Vaniljekogte æbler koges kort dagen før og trækker i lagen. Til den 24. Rødkål laves tidligt i rødkålssæson (synes de spæde rødkål smager bedst) og smides i fryseren. Risengrøden koges. De brunede kartofler pilles og køles.
På dagen laves gås nr. 2, ris a la manden, kartofler hhv. koges og brunes og sovsen laves. Æblerne anrettet. Rødkålen lunes.
Det handler for os dels om praktik (2 gæs af hver 6 timer i ovn) og dels om, vi gerne vil have den ekstra tid til at dimse rundt sammen på dagen.
Rigtig god jul
Vh.
Anmeld
Citér