Julemaden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. december 2017

lineog4

Carina:-) skriver:

Steger and d 23 om aften fordi vi er så mange at selv om jeg har 2 ovne kan and og steg ikke være derinde samtidig.

Så den er steg . Bliver klippet ud dryppet med andefedt og så lige lunes inden vi skal spise.

Risalamande er klar men ellers laves det andet her til aften.

Ja det praktiske havde jeg ikke lige overvejet - vi er jo bare en lille put familie, så der kan sagtens være 2 ænder i ovnen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. december 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her steger vi altid anden dagen før. Så klipper jeg den ud, så ska den bare lige pensles med fedtet og varmes i 30 minutter i ovnen. Et trick jeg har lært af svigerfamilien.

Det gode er at så ka man bare lige skrabe fedet af fonden, fordi det er størknet, også er det nemt at lave sovsen.

Flæskestegen ville jeg lave i dag, hvis vi skulle holde jul her.

Vi plejer at være en god flok juleaften, så pladsen i ovnen, ka knibe.

Har aldrig oplevet at anden blev tør! Vh Stine 

Anmeld Citér

24. december 2017

lineog4

StineW79 skriver:

Her steger vi altid anden dagen før. Så klipper jeg den ud, så ska den bare lige pensles med fedtet og varmes i 30 minutter i ovnen. Et trick jeg har lært af svigerfamilien.

Det gode er at så ka man bare lige skrabe fedet af fonden, fordi det er størknet, også er det nemt at lave sovsen.

Flæskestegen ville jeg lave i dag, hvis vi skulle holde jul her.

Vi plejer at være en god flok juleaften, så pladsen i ovnen, ka knibe.

Har aldrig oplevet at anden blev tør! Vh Stine 

Og skindet bliver sprødt? 

Anmeld Citér

24. december 2017

Lje

Hmm... skal jo lære hele livet, og i går på facebook skrev en meget stor del af mine “venner”, at nu var de helt klar: kartoflerne var kogt, anden var stegt, rødkålen lavet, risalamande lavet og nu manglede de kun sauce og brune kartofler men det lavede de først d. 24. 

Og så bliver jeg nysgerrig, hvor mange laver alt mad dagen før? Og er det kun mig der tænker anden eller for den sags skyld flæskestegen bliver tør? Og er jeg underlig når jeg ikke synes det er stress at lave maden i dag - kunne jo sagtens bruge de samme antal timer i køkkenet en hel almindelig lørdag.

Hvad gør I, og hvordan (især hvis I lave maden dagen før)?

Vi laver den ene gås dagen før. Understeger den lidt, køler, klipper den op og sætter på køl. Næste dag får den et godt lag gåsefedt og ind i ovnen 20-30 minutter. Ingen tør gås her. Flæskesteg ryger på grillen i dag. 

Vaniljekogte æbler koges kort dagen før og trækker i lagen. Til den 24. Rødkål laves tidligt i rødkålssæson (synes de spæde rødkål smager bedst) og smides i fryseren. Risengrøden koges. De brunede kartofler pilles og køles.

På dagen laves gås nr. 2, ris a la manden, kartofler hhv. koges og brunes og sovsen laves. Æblerne anrettet. Rødkålen lunes. 

Det handler for os dels om praktik (2 gæs af hver 6 timer i ovn) og dels om, vi gerne vil have den ekstra tid til at dimse rundt sammen på dagen.

Rigtig god jul

Vh. 

Anmeld Citér

24. december 2017

Ena

lineog4 skriver:

Vi er nok ikke helt så "umulige" som din svigerfamilie, men tæt på  eller i hvertfald griner vi bare, hvis kartoflerne er kogt ud, ingen fint tøj, og hjemmet er som hjemmet er... Mej løgn er sgu lidt nidkær når det kommer til juleanden eller mere specifikt: anden og sovsen - elsker begge ting og får det kun juleaften og Mortens aften og så skal det også være godt. 

Men nyder som du, at være i gang i dag (og hvor er jeg glad for at høre vi ikke er de eneste hvor konfekten først bliver lavet i dag), nyder duften af jul og er jo så også helst jeg havde en lille trold der vækkede mig 6.30, så kartoflerne er skrællet, rødkålen kogt (og givet hjemme en duft af kanel og appelsin), mandlerne smuttede og hakket og rørt med risengrøden, så er jo allerede der hvor jeg kan holde en lang pause (ikke langtidsstegning her for mangler den ene and der er hjemme hos min mor og først kommer senere). 

Konfekten står manden og børnene for, så nu kan jeg smide benene op eller måske gå en lang tur

En mellemting mellem min svigerfamilie og min egen familie, ville være tilpas. Det lyder til at du er rigtig godt med 

Anmeld Citér

24. december 2017

MoarMoar

lineog4 skriver:

Og den bliver ikke tør? Egentlig lidt smart så har man hele dagen til hygge

Nej, jeg gemmer andefedtet og lægger en klat fedt på hvert stykke kød. Så bliver det ikke tørt. Evt start på sølvpapir over.

Min mor arbejdede juleaften, da jeg var barn, så vi har altid lavet anden dagen før. 

Anmeld Citér

24. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

I min familie skal vi have 4 ænder, 1 flæskesteg og en medister.. så der bliver også stegt ænder dagen før og klippet ud. 

Dagen efter bliver det penslet med andefedt og varmet, så er der både saftigt kød og sprødt skind 

Anmeld Citér

24. december 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Rødkål, and og risengrøden bliver lavet dagen før. Resten på dagen �� 

Anmeld Citér

24. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Jeg har knoklet helt vildt, min opgave var nemlig at skrælle 2 kg kartofler . Min svigermor kommer med and og risalamande, min mand står for flæskesteg, brunkartofler og sovs når det er tid til det, så jeg skulle bare skrælle kartofler 

Anmeld Citér

25. december 2017

Benjamins'mor

lineog4 skriver:

Hmm... skal jo lære hele livet, og i går på facebook skrev en meget stor del af mine “venner”, at nu var de helt klar: kartoflerne var kogt, anden var stegt, rødkålen lavet, risalamande lavet og nu manglede de kun sauce og brune kartofler men det lavede de først d. 24. 

Og så bliver jeg nysgerrig, hvor mange laver alt mad dagen før? Og er det kun mig der tænker anden eller for den sags skyld flæskestegen bliver tør? Og er jeg underlig når jeg ikke synes det er stress at lave maden i dag - kunne jo sagtens bruge de samme antal timer i køkkenet en hel almindelig lørdag.

Hvad gør I, og hvordan (især hvis I lave maden dagen før)?

I min familie laves alt på dagen, min mor laver dog risengrøden til risalamanden dagen før.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.