Svigermødre.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2017

Vivienne

Carina:-) skriver:

Jeg sad lige og snakkede med min mand om svigermødre pga den tråd der lige nu kører. 

Synes jævnligt jeg læser /hører om kvinder der ikke kan med deres svigermødre- eller har et meget anstrengt forhold. 

Jeg hører sjældent at det er samme prob. med deres egen mor ,eller at mænd har så stort et prob med deres svigermor. 

Jeg har en veninde der har en svigermor som var virkelig lykkelig da min veninde blev gravid.

Hun skrev dagligt om hvordan min veninde havde det/ hvor meget hun glædede sig ,og om hendes forventninger om de små ( hun ventede tvillinger ) osv.

Min veninde hadede det!

Hun synes hun var irriterende ,og hun skulle f*nem ikke komme. vadende når de små var født osv osv.

Hendes egen mor var noget andet.

Hun gjorde det samme,men der var det jo kærlighed ,og interesse Og slet ikke anmassende ( ifølge min veninde) .

Som mor til 5 drenge ,kan jeg godt tænke at det er op af bakke at være svigermor til kvinder, 

Mine 3 ældste børn er voksne ,og de har kærester.'

Den ældstes første langvarige havde,og har jeg et godt forhold til - vi er tætte og hun bruger mig meget i forhold til hendes liv med psykiske prob osv.

Vi taler næsten dagligt sammen ,og jeg holder vildt meget af hende.

Den næste har været op og ned,hun har i perioder set sig gal på mig pga ex svigeratter og er helt klart meget påvirket af at jeg stadig ser min søns ex  nu har jeg deres barn i pleje så derfor skal jeg se hende,men samtidig så er jeg også glad for hende og derfor vil jeg stadig have hende i mit liv. 

Men der er ingen tvivl om at min svigerdatter ville betegne mig som et svigermonster. 

Selv om jeg har gjort meget ud af at tage hende med på cafe /wellness osv så vi kunne få opbygget et godt forhold og hun kunne mærke jeg godt ville hende. 

Hendes egen mor er ( i mine øjne) et egoistisk menneske der drikker for meget ,kalder min søn for et klamt svin - har truet ham med tæsk ,og alligevel er hun altid velkommen og den der bliver inv med til arr i vuggestuen .

Jeg er så "ligeglad" eller det er jeg naturligvis ikke ,men vil ikke lade det styre mit liv og derfor er jeg netútral også af hensyn til min søn som jo er i klemme i og han er jo den uskyldige part der bare gerne vil have ro. 

Så jeg har prøvet begge dele,men kan godt se at jeg har været heldig med min første svigerdatter sat op imod det billede der ellers tegnes af kvinders forhold til deres mænds mødre. Kontra deres eget forhold til deres egen mor. 

Hvorfor mon der er så stor forskel på svigermor kontra mor når der er kvindernes? 

Har tilladt anonyme svar- da jeg godt ved det kan være et følsomt emne,. 

For at svare på dit spm om hvorfor der er så meget forskel på ens mor og svigermor, så tror jeg det hænger meget sammen med hvad for et hjem man kommer fra og hvad for en opdragelse mand har fået. Chancerne er store at man opdrager egne børn på samme måde. 

I vores tilfælde kommer min mand og jeg fra to vidt forskellige familier. Jeg har fx. sjældent fået et lille stk. chokolade hvorimod min mand fik lov til at spise en hel plade chokolade hver dag (not kidding). Tror du så jeg vil lade mit barn hos svigermor frem for min egen mor? Nixen! Især når svigermor ikke accepterer ønsket om at barnet ikke må få chokolade. 

Jeg ville ønske jeg havde en svigermor der bare kunne acceptere og respektere vores måde og opdrage VORES børn på. Det må så blive i et andet liv 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2017

Anonym

Mine forældre blev skilt da jeg var 17 år og derfor husker jeg selv disse ting, men min mor og min farmor kunne slet heller ikke sammen, hvis de blev inviteret over og spise var min mor altid syg, jeg kan godt forstå min far blev træt af altid at skulle finde på undskyldningerne om hvorfor han igen kom alene! Men jeg kan så godt forstå min mor for jeg kan sgu heller ikke med min farmor haha

hun er den der svigermor som man er bff med lige indtil du har din egen mening så kan du rende og hoppe, og min mor er selv en type som siger hendes mening.

lad mig komme med et eksempel: min farmor kommer over og har købt nye bukser (sådan nogle ternede nogle) hun siger: se X synes du ikke de er flotte, min mor siger hun synes de klæder hende rigtig godt, hvor min farmor mener hun helt sikkert også skal have nogle min min mor siger pænt at de er pæne til hende men hun ikke selv ville gå i dem. Og så startede dramaet for alvor

Anmeld Citér

10. december 2017

Carina:-)

Vivienne skriver:

For at svare på dit spm om hvorfor der er så meget forskel på ens mor og svigermor, så tror jeg det hænger meget sammen med hvad for et hjem man kommer fra og hvad for en opdragelse mand har fået. Chancerne er store at man opdrager egne børn på samme måde. 

I vores tilfælde kommer min mand og jeg fra to vidt forskellige familier. Jeg har fx. sjældent fået et lille stk. chokolade hvorimod min mand fik lov til at spise en hel plade chokolade hver dag (not kidding). Tror du så jeg vil lade mit barn hos svigermor frem for min egen mor? Nixen! Især når svigermor ikke accepterer ønsket om at barnet ikke må få chokolade. 

Jeg ville ønske jeg havde en svigermor der bare kunne acceptere og respektere vores måde og opdrage VORES børn på. Det må så blive i et andet liv 

Ja mangler respekten så er det ikke nemt at have et godt forhold.

Og den problematik med at bedsteforældre ikke respekterer regler for sukker sove tider osv synes keg man hører tit.

Har du spurgt din svigermor om hvorfor hun mener  at hun har lov til at give dit barn chokolade når du ikke ønsker Det?

Anmeld Citér

10. december 2017

Loa skriver:

Puha jeg ville godt nok også have det stramt med hvis min svigermor var venner med min mands ex... Jeg kan selvfølgelig godt se at det er noget andet når der er et barn indblandet, men stadig

Kom lige til at tænke på. 

Hvad hvis du nu bliver skilt .

Vil du så synes det var ok at din ex svigermor stadig talte med dig/Du kunne ringe hvis der var noget fx med dine børn osv

Eller skulle alt der mindede om kontakt være bandlyst pga den nye svigerdatter?

Nysgerrig.dk 

Anmeld Citér

10. december 2017

Vivienne

Ja mangler respekten så er det ikke nemt at have et godt forhold.

Og den problematik med at bedsteforældre ikke respekterer regler for sukker sove tider osv synes keg man hører tit.

Har du spurgt din svigermor om hvorfor hun mener  at hun har lov til at give dit barn chokolade når du ikke ønsker Det?

Ja det har jeg. Hendes svar er at hun ikke ser ham så ofte og at det er den eneste måde hun kan købe ham på og at jeg bare ku sige pyt de gange vi besøger hende 

Anmeld Citér

10. december 2017

Vivienne skriver:

Ja det har jeg. Hendes svar er at hun ikke ser ham så ofte og at det er den eneste måde hun kan købe ham på og at jeg bare ku sige pyt de gange vi besøger hende 

Ja så er det op ad bakke. .   

Anmeld Citér

11. december 2017

Miti's mama

Undskyld - 

'Men måtte lige læse 2 gange - "hun bleger huset" 

Ved godt det ikke er sjovt,men det er altså lidt sjovt på skrift 

Og ellers er jeg enig med dig- alt er ikke sort og hvidt. 

Haha - ja kan godt se den ikke virker helt så godt på dansk  Men ved egentlig ikke hvordan jeg ellers skal forklare det, når det er hver eneste overflade der får turen 

Anmeld Citér

11. december 2017

Loa

Kom lige til at tænke på. 

Hvad hvis du nu bliver skilt .

Vil du så synes det var ok at din ex svigermor stadig talte med dig/Du kunne ringe hvis der var noget fx med dine børn osv

Eller skulle alt der mindede om kontakt være bandlyst pga den nye svigerdatter?

Nysgerrig.dk 

Lige i mit tilfælde ville det næppe være aktuelt

Ved ikke om det ligefrem skulle være bandlyst, men alt andet end nødvendig kontakt vedr børnebørn synes jeg måske ikke der skulle være...

Anmeld Citér

11. december 2017

Anonym

Mit forhold til min svigermor er svingende.

Jeg synes hun blander sig for meget, hun mener den måde jeg er vokset op og opdraget på er forkert, da det ikke er sådan hendes børn er opdraget og derfor synes hun også jeg opdrager forkert.

De føler et behov for at skrive til mig, at jeg fx skal huske at få flyverdragt med i børnehaven, ringe til lægen etc, som om jeg ville glemme det uden beskeden. 

Det er for mig over min grænse, jeg prøver at ignorere det for børnenes skyld, men indimellem besøger jeg dem ikke i længere perioder, børnene gør selvfølgelig, fordi det bliver for meget for mig.

Min kæreste har flere gange fortalt, at han ikke har noget problem med min mor, men min mor blander sig bestemt heller ikke, jeg kan godt spørge hende til råds etc, men hun har aldrig sagt at vi gør tingene forkert etc.

Jeg kunne fortsætte, men det ville blive en lang smøre, min ældste er 7 år, og svigermor har blandet sig i alt angående børn, rengøring, tøjvask etc, fx at hun mener jeg vasker tøjet forkert. 

Anmeld Citér

11. december 2017

Loa skriver:

Lige i mit tilfælde ville det næppe være aktuelt

Ved ikke om det ligefrem skulle være bandlyst, men alt andet end nødvendig kontakt vedr børnebørn synes jeg måske ikke der skulle være...

Men hvorfor?

En tidl partner behøver jo ikke være fjenden.

Og er det fordi hun er en del af hans fortid eller ?

En dreng i min datters klasse -hans mor tager til arr i skolen med hendes ex nye kone.

Det er sgu skønt når der ses på ungernes behov frem for egne. 

Og nu var det ikke møntet på dig.

Jeg kender bare for mange der ligger i skyttegrav krig med exer nye kærester bonus mødre eller alm mødre osv osv 

Og for h..... Hvor er det bare nogen gange anstrengende med alle de regler der er!

Så kan man ikke inv. Der par fordi hans ex er din veninde og hun kommer jo med x der blev skilt fra hende som man er nabo til og hvis hun ikke kan komme så kommer hendes nye mand ikke og han sidder i dit netværksgruppe og så mister du måske muligheden for en kunde og og og .

Det hele var meget lettere hvis folk kunne slappe af . 

Ihvertfald for mig når jeg skal planlægge nytårsaften 

Men seriøst så forstår jeg ikke den der modvilje mod en tidl partner slet ikke hvis der er børn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.