Jeg sad lige og snakkede med min mand om svigermødre pga den tråd der lige nu kører.
Synes jævnligt jeg læser /hører om kvinder der ikke kan med deres svigermødre- eller har et meget anstrengt forhold.
Jeg hører sjældent at det er samme prob. med deres egen mor ,eller at mænd har så stort et prob med deres svigermor.
Jeg har en veninde der har en svigermor som var virkelig lykkelig da min veninde blev gravid.
Hun skrev dagligt om hvordan min veninde havde det/ hvor meget hun glædede sig ,og om hendes forventninger om de små ( hun ventede tvillinger ) osv.
Min veninde hadede det!
Hun synes hun var irriterende ,og hun skulle f*nem ikke komme. vadende når de små var født osv osv.
Hendes egen mor var noget andet.
Hun gjorde det samme,men der var det jo kærlighed ,og interesse Og slet ikke anmassende ( ifølge min veninde) .
Som mor til 5 drenge ,kan jeg godt tænke at det er op af bakke at være svigermor til kvinder,
Mine 3 ældste børn er voksne ,og de har kærester.'
Den ældstes første langvarige havde,og har jeg et godt forhold til - vi er tætte og hun bruger mig meget i forhold til hendes liv med psykiske prob osv.
Vi taler næsten dagligt sammen ,og jeg holder vildt meget af hende.
Den næste har været op og ned,hun har i perioder set sig gal på mig pga ex svigeratter og er helt klart meget påvirket af at jeg stadig ser min søns ex nu har jeg deres barn i pleje så derfor skal jeg se hende,men samtidig så er jeg også glad for hende og derfor vil jeg stadig have hende i mit liv.
Men der er ingen tvivl om at min svigerdatter ville betegne mig som et svigermonster.
Selv om jeg har gjort meget ud af at tage hende med på cafe /wellness osv så vi kunne få opbygget et godt forhold og hun kunne mærke jeg godt ville hende.
Hendes egen mor er ( i mine øjne) et egoistisk menneske der drikker for meget ,kalder min søn for et klamt svin - har truet ham med tæsk ,og alligevel er hun altid velkommen og den der bliver inv med til arr i vuggestuen .
Jeg er så "ligeglad" eller det er jeg naturligvis ikke ,men vil ikke lade det styre mit liv og derfor er jeg netútral også af hensyn til min søn som jo er i klemme i og han er jo den uskyldige part der bare gerne vil have ro.
Så jeg har prøvet begge dele,men kan godt se at jeg har været heldig med min første svigerdatter sat op imod det billede der ellers tegnes af kvinders forhold til deres mænds mødre. Kontra deres eget forhold til deres egen mor.
Hvorfor mon der er så stor forskel på svigermor kontra mor når der er kvindernes?
Har tilladt anonyme svar- da jeg godt ved det kan være et følsomt emne,.