Jeg besvarer anonymt, da jeg selv går med nogle "private" tanker omkring forhold svigermor, jeg selv og kommende barn/barnebarn imellem.
Egentlig har jeg som udgangspunkt et fint forhold til min svigermor, og har haft det siden jeg for fire år siden begyndte at se min kæreste. Jeg har aldrig været i tvivl om hendes mening om, at når nu hendes søn skulle dele livet med en anden kvinde end sin mor, så er det OK, at det er mig. Når det er sagt, så er der lige netop dét, at hun ofte nemt kan komme til at udtrykke, at jeg lidt har "stjålet" hendes søn, fordi de nu ikke ser ham så ofte og at jeg nu fylder mere i hans liv end min svigermor gør.
I min svigermors familie er de meget sammentømrede, hvilket selvfølgelig er skønt for dem, men de har svært ved at acceptere, når vi også har noget med min familie at gøre og svært ved at acceptere, at nogle har andre holdninger og meninger end de har. Jeg ved, at min svigermor ikke snakker så pænt om mine svigerinder, fordi hun ikke ser sine to andre børnebørn ret meget. Hun ser dem ikke meget, simpelthen fordi hendes to andre svigerdøtre er ved at blive kvalt i hendes måde at være farmor på og den måde hendes familie påvirker og blander sig.
Nu når jeg selv er gravid og venter barn med hendes søn, så håber jeg selvfølgelig, at barnet kan få et godt og tæt forhold til både mormor, morfar, farmor og farfar, men når det er sagt, så er jeg oprigtigt nervøs for, hvordan farmor skal "håndteres" til den tid. Hun forventer (egen udtalelse) at komme til at se mere til dette barnebarn, når nu de andre "hønemødre" af svigerdøtre, ikke støtter op om farmor og barnebarns forhold. Men hvad hvis hun heller ikke ved vores barn vil lytte til, hvordan vi ønsker tingene gjort? Hvad hvis hun, som hun kan finde på, begynder at "stjæle" barnet under amning og henter barnet fra tremmesengen midt under middagslur? Jeg kan allerede nu mærke, at hendes opførsel stresser mig, og at min nervøsitet presser sig på netop fordi hun absolut ikke er til at snakke med om tingene - her har hun jo så også sin familie til at bakke sig op. Kommentarerne til de andre er gået på "pjat med dig", "et barn har ikke godt af at sove hele dagen", "det er sundt for barnet at vænne sig til mindre struktur tidligt", "ikke så hysterisk", "det virkede altså ved vores børn", "det er sjovt som en mormor altid bliver sat over en farmor".
Så ja, måske er et svigermor-svigerdatter-forhold ofte værre end et svigermor-svigersøn-forhold, men jeg tror ganske enkelt det kan bunde i, at kvinder og mødre konkurrerer og kloger sig. Vi vil alle være de bedste, hvor mænd måske generelt er bedre til at sige "pyt".
Min mening er, at det er børns ret, at have et godt forhold til bedsteforældre (også selvom svigermor kan være en kæmpe mundfuld), men det skal ikke være for alt i verden. En mor skal også have det godt med det, dette lige så vel som, at en far skal have det godt med at overlade sit barn til en anden, om det så er svigermor eller egen mor.