Statsforvaltningen, godkendelse til fertilitet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2017

KommendeMor88

Profilbillede for KommendeMor88

Jeg kender om nogen til at følelsen af at blive hængende i systemet, selvom jeg har været rask i mange år. Som teenager fik jeg en skizofreni diagnose og blev anbefalet en førtidspension - heldigvis havde jeg mine forældre som hjalp med at finde alternative veje. Jeg har været rask i 9 år og har på de 9 år taget en hf + en kandidatuddannelse og læser nu en phd. Alligevel skal jeg holdes under opsyn omkring noget så dumt som mit kørekort (Fornyet kørekort hver 3./5. og sidste gang hvert 2. år. Uden forklaring på hvorfor de forkortede perioden. Det er en lille ting, men frustrationen er stor, når man ER rask).

Jeg har derfor valgt at få en grundig udredning ved en psykiater. Den udtalelse kan jeg forhåbentlig bruge næste gang, næste gang de hiver mine gamle papirer frem.

Jeg synes det er fint, de tjekker op på folk. Jeg synes også det var fint, da jeg blev sendt til et ekstra lægesamtale for at se, om jeg skulle i "sårbare gravide" gruppen, men det er ikke helt rigtigt det flere andre har skrevet - for ofte vurderes man udelukkende på sine papirer uanset hvor gamle de er og ikke på hvordan man har levet årene efter. Og det er der, det bliver rigtig rigtig frustrerende. En straffeattest bliver ren på et tidspunkt - men som tidligere psykiatribruger vil du altid blive bedømt på dine (måske meget meget) gamle papirer i stedet for på, hvor mange "normalt fungerende" år du har haft i mellemtiden.

Jeg har f.eks. sideløbende med mit temmelig krævende studie på naturvidenskab haft hest, arbejdet, haft frivilligt arbejde og kørt virksomhed OG læst på normeret tid. Jeg ER rask, og jeg har ikke større risiko for tilbagefald end alle andre. Nærmere tvært imod, fordi jeg kender mig selv ekstrem godt og ved, hvor mine grænser går. Intet af det tæller, når jeg skal vurderes i det offentligt.

Så jeg kan kun opfordre jer til en ny udredning ved en psykiater, så i får nogle papirer med vægt - og at du kommer i arbejde/starter uddannelse, nu du skriver, du er arbejdsparat. Det vil helt klart hjælpe. Når det så er sagt, så ved jeg godt, hvor svært det kan være at komme tilbage til arbejdsmarkedet, når man har (haft) en førtidspension.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg forstår din frustration, jeg havde selv alvorlige psykiske problemer da jeg søgte fertilitetsbehandling, vi blev desværre afvist og det var virkelig hårdt, vi havde på det tidspunkt forsøgt i 7 år på at få et barn og det var virkelig noget jeg inderligt ønskede mig, også selvom jeg ikke var egnet som mor 

Men 4 år efter blev jeg naturligt gravid, kommunen kom ind over for at hjælpe i starten, men der var aldrig snak om at mit barn skulle fjernes, efter 8 mdr mente de at det havde jeg helt styr på selv, så er har ikke haft kontakt til dem siden.

Jeg har efterfølgende fået endnu et barn lavet i fertilitetsbehandling og vi er nu startet i behandling for at få barn nr 3 

Set i bakspejlet er jeg glad for jeg ikke fik hjælp da jeg søgte første gang, for på det tidspunkt ville jeg ikke være blevet en god mor, hvis I er stabile, medicinfri og ude af behandling, tror jeg i har god chance for at blive godkendt og hvis I ikke gør vil jeg anbefale at bruge tiden på at blive endnu mere stabile og få en stabil tilværelse og så søge behandling igen om nogen år 

Jeg forstår virkelig godt at det er en træls situation, for dit ønske om at blive mor, bliver ikke mindre af at der er nogen der mener at du ikke egner dig til det, held og lykke til jer

Tusind Tak!! 

En der faktisk forstod hvad opslaget gik ud på:-) 

Alle vi har snakket med mener at vi har stor chance for at blive godkendt, men man sidder stadig med den uro :-) 

Super dejligt for jer at i faktisk blev naturlige gravide, og egentlig rart at vide at selvom man ikke blev godkendt, så stempler de ikke en til at aldrig må have børn :-)

Det gav lidt mere ro.. 

Mange tak, vi håber på det bedste ��

Anmeld Citér

4. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg har selv lige været udsat for noget som kunne have blusset det op igen, men tværtimod fik jeg mere ro. 

Jeg mener heller ikke på den måde, det er som om det her kun ender ud i en diskussion.. Selvfølgelig ved jeg det er for barnets tarv og jeg ved hvor meget det kræver at have et barn 24/7, men ikke desto mindre er jeg og min kæreste klar, vi er klar psykisk og fysisk.. indlægget skulle ikke gå ud på hvor godt det er vi skal godkendes, men andres historier.. 

Fordi vi HAR HAFT nogle problemer, betyder det jo ikke at vi er dumme og ikke ved hvilket ansvar og omvæltning i ens liv det betyder at få et barn.. ligesåvel som almindelige mennesker.. 

Der er jo ingen, der siger, at I er dumme.

Du skriver "Jeg ved, hvor meget det kræver at have et barn 24/7" - men det ved du jo ikke. Det er der ingen, der ved, før de får barnet.

Du kan spørge de fleste forældre - ingen ved på forhånd, hvilken omvæltning, det er.

Og når der har været tale om misbrug og vold - ja så er det jo ikke så mærkeligt, at der skal en godkendelse til.

Når man lægger sådan et emne op på et åbent forum - så må man forvente, at folk har en holdning til det.

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Der er jo ingen, der siger, at I er dumme.

Du skriver "Jeg ved, hvor meget det kræver at have et barn 24/7" - men det ved du jo ikke. Det er der ingen, der ved, før de får barnet.

Du kan spørge de fleste forældre - ingen ved på forhånd, hvilken omvæltning, det er.

Og når der har været tale om misbrug og vold - ja så er det jo ikke så mærkeligt, at der skal en godkendelse til.

Når man lægger sådan et emne op på et åbent forum - så må man forvente, at folk har en holdning til det.

Ved vold mener jeg vold i byen hvis du skulle være i tvivl.. han var 18, men de er stadig i hans papirer, ergo de dømmer ud fra dem.. 

Og stoffer har han som sagt ikke rørt i 8 år, 8ÅR.. 

Hvis vi sagde det var dig, du havde FEKS røget en masse hash i dine unge dage, ville du dømmes ud fra det igennem hele dit liv? 

Det gør min kæreste.. grundet hans hash forbrug i hans unge dage (fra 16 år til han var 19 år og kom i fængel) så skal han lægge en ren blodprøve hver gang der skal foregå noget i hans liv, da han skulle søge job, da vi skulle have henvisningen til fertilitet.. Hver eneste gang han bliver stoppet af politiet skal han lave den test for at se om han har røget.. DET er hvad jeg kalder at blive straffet for ens fortid.. 

Selve godkendels halløj kom igang var pga hans fortid, pga hans fængsling hvor vild kun var en lille del af Det, men grundet det er der så skulle det selvfølgelig godkendes..  

Jeg lagde ikke emnet op, for at folk skulle udnytte deres ytringsfrihed for at fortælle hvor er det godt vi har de regler.. Det er jeg med på.. 

Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan præcis det bliver når man bliver forældre, men jeg ønsker at det skal ske for mig ❤

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

KommendeMor88 skriver:

Jeg kender om nogen til at følelsen af at blive hængende i systemet, selvom jeg har været rask i mange år. Som teenager fik jeg en skizofreni diagnose og blev anbefalet en førtidspension - heldigvis havde jeg mine forældre som hjalp med at finde alternative veje. Jeg har været rask i 9 år og har på de 9 år taget en hf + en kandidatuddannelse og læser nu en phd. Alligevel skal jeg holdes under opsyn omkring noget så dumt som mit kørekort (Fornyet kørekort hver 3./5. og sidste gang hvert 2. år. Uden forklaring på hvorfor de forkortede perioden. Det er en lille ting, men frustrationen er stor, når man ER rask).

Jeg har derfor valgt at få en grundig udredning ved en psykiater. Den udtalelse kan jeg forhåbentlig bruge næste gang, næste gang de hiver mine gamle papirer frem.

Jeg synes det er fint, de tjekker op på folk. Jeg synes også det var fint, da jeg blev sendt til et ekstra lægesamtale for at se, om jeg skulle i "sårbare gravide" gruppen, men det er ikke helt rigtigt det flere andre har skrevet - for ofte vurderes man udelukkende på sine papirer uanset hvor gamle de er og ikke på hvordan man har levet årene efter. Og det er der, det bliver rigtig rigtig frustrerende. En straffeattest bliver ren på et tidspunkt - men som tidligere psykiatribruger vil du altid blive bedømt på dine (måske meget meget) gamle papirer i stedet for på, hvor mange "normalt fungerende" år du har haft i mellemtiden.

Jeg har f.eks. sideløbende med mit temmelig krævende studie på naturvidenskab haft hest, arbejdet, haft frivilligt arbejde og kørt virksomhed OG læst på normeret tid. Jeg ER rask, og jeg har ikke større risiko for tilbagefald end alle andre. Nærmere tvært imod, fordi jeg kender mig selv ekstrem godt og ved, hvor mine grænser går. Intet af det tæller, når jeg skal vurderes i det offentligt.

Så jeg kan kun opfordre jer til en ny udredning ved en psykiater, så i får nogle papirer med vægt - og at du kommer i arbejde/starter uddannelse, nu du skriver, du er arbejdsparat. Det vil helt klart hjælpe. Når det så er sagt, så ved jeg godt, hvor svært det kan være at komme tilbage til arbejdsmarkedet, når man har (haft) en førtidspension.

Netop!! 

Jeg har ikke nogle problemer med at de skal godkende folk, det er forståeligt og en god ting.. men det at blive dømt på forhånd pga ens fortid er det der bekymre mig.. Det bekymre mig at de ikke vil se på hvordan tingene ligger idag. 

Jeg er allerede i samråd med kommunen at komme af førtidspension.. Det gavner hverken mig eller dem at jeg bliver ved at sidde hjemme, og jeg trænger så meget at komme ud og få noget erfaring.. faktisk har jeg fået en jobsamtale i næste uge og håber selvfølgelig på at de vil ansætte mig de ved hvordan situationen er og stadig vil de snakke med mig, så det ser jeg som positivt :-) 

Jeg har jo været på arbejdsmarked inden pensionen og også uddannelse. Men meget gik til jorden pga min mors sygdom end det faktisk havde noget at gøre med mine diagnoser( min mor og jeg havde et meget tæt forhold) og det ved jeg alle vil kunne gå ned pga Dette..

Jeg holder stadig hovedet højt og prøver at kæmpe mig ud at systemet :-)  

Anmeld Citér

4. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Ved vold mener jeg vold i byen hvis du skulle være i tvivl.. han var 18, men de er stadig i hans papirer, ergo de dømmer ud fra dem.. 

Hvis vi sagde det var dig, du havde FEKS røget en masse hash i dine unge dage, ville du dømmes ud fra det igennem hele dit liv? 

Det gør min kæreste.. grundet hans hash forbrug i hans unge dage (fra 16 år til han var 19 år og kom i fængel) så skal han lægge en ren blodprøve hver gang der skal foregå noget i hans liv, da han skulle søge job, da vi skulle have henvisningen til fertilitet.. Hver eneste gang han bliver stoppet af politiet skal han lave den test for at se om han har røget.. DET er hvad jeg kalder at blive straffet for ens fortid.. 

Selve godkendels halløj kom igang var pga hans fortid, pga hans fængsling hvor vild kun var en lille del af Det, men grundet det er der så skulle det selvfølgelig godkendes..  

Jeg lagde ikke emnet op, for at folk skulle udnytte deres ytringsfrihed for at fortælle hvor er det godt vi har de regler.. Det er jeg med på.. 

Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan præcis det bliver når man bliver forældre, men jeg ønsker at det skal ske for mig ❤

Du kender jo intet til min fortid og grunden til mine holdninger.

En mand, der havde begået vold og været i fængsel skulle ikke være rollemodel for mine børn. Jeg synes så heller ikke, at vold i byen er ok.

Og ja - HVIS jeg havde haft et misbrug, så forstår jeg da godt, at der skulle lægges en ren blodprøve.

Men nu var det mere dine holdninger om, at du godt ved, hvad det vil sige at have et barn, der virkede urealistiske. 

Og igen - det er et DEBAT forum.

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Du kender jo intet til min fortid og grunden til mine holdninger.

En mand, der havde begået vold og været i fængsel skulle ikke være rollemodel for mine børn. Jeg synes så heller ikke, at vold i byen er ok.

Og ja - HVIS jeg havde haft et misbrug, så forstår jeg da godt, at der skulle lægges en ren blodprøve.

Men nu var det mere dine holdninger om, at du godt ved, hvad det vil sige at have et barn, der virkede urealistiske. 

Og igen - det er et DEBAT forum.

Det er din mening.. nu er det så heller ikke dine børn han skal være rollemodel for min mine, og du er lige præcis det jeg mener, du dømmer udelukkende omkring oplysninger omkring hans fortid.. ikke hvordan han egentlig er.. mødte du han idag uden at kende til hans fortid, ville du aldrig gætte at han faktisk havde den.. ergo du dømmer ud fra en fortid.. Jeg kender til en af dine holdninger nu, og denne huer mig ikke. Tror vidst bare jeg slette dette indlæg.. Og jeg som troede at denne hjemmeside var til at få rådgivning og hjælp, og ikke dømmende kommentar er! 

Godaften! 

Anmeld Citér

4. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Det er din mening.. nu er det så heller ikke dine børn han skal være rollemodel for min mine, og du er lige præcis det jeg mener, du dømmer udelukkende omkring oplysninger omkring hans fortid.. ikke hvordan han egentlig er.. mødte du han idag uden at kende til hans fortid, ville du aldrig gætte at han faktisk havde den.. ergo du dømmer ud fra en fortid.. Jeg kender til en af dine holdninger nu, og denne huer mig ikke. Tror vidst bare jeg slette dette indlæg.. Og jeg som troede at denne hjemmeside var til at få rådgivning og hjælp, og ikke dømmende kommentar er! 

Godaften! 

Du må jo gøre, som du vil.

Men du skal vist ikke tale om dømmende kommentarer. Du dømmer mig - helt uden at kende min fortid (og min ekskæreste). 

Anmeld Citér

4. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Og nej - jeg har aldrig rørt hash.

Men igen - lad være med at have så travlt med at kalde andre dømmende, når du selv dømmer.

Anmeld Citér

5. december 2017

Anonym

Selvfølgelig skal man da "dømmes" for sin fortid, når det kommer til systemet, for ens fortid forsvinder jo ikke bare fordi man når videre i livet.

Jeg har selv siddet ved jordemoderen og fået af vide at hun ville lave en underretning, på grund af min fortid. Dengang kendte hun mig ikke, men havde adgang til mine papirer, hvor hun kunne se at jeg havde en betinget voldsdom og 2 (retspåkrævede) gange på afvænning. Jeg har også en psykisk diagnose, som hun også tog med i underretningen. Jeg havde aldig været medicieret, ud over min egen selvmedicinering, som jo ikke var særlig sund. Der gik adskillige år fra den sidste afvænning, til at jeg blev gravid (ved et uheld, endda) og jeg skulle også ligge blodprøve - jeg skulle bare gøre det hver 14. dag, for at de kunne se at jeg ikke var begyndt at bruge igen.

Min eks - som er far til barnet - fortalte til en samtale at jeg havde haft problemer med alkohol inden graviditeten (hvilket ikke var sandt) og derfor skulle jeg pludselig også til nogle samtaler på et misbrugscenter.

Jeg har aldrig, på noget som helst tidspunkt i mit liv været bitter over at min fortid bliver hevet op i oficielle sammenhænge - for jeg ville sgu være bekymret, hvis ikke en fagperson reagerede (kraftigt!) på min fortid. For nej, jeg hverken tager stoffer, drikker, ryger eller banker folk længere, men jeg er stadigvæk - i systemets øjne - i en risikogruppe for tilbagefald.

Processen har gentaget sig selv hver gang jeg er blevet gravid. Selvom jeg havde bevist at jeg godt kunne tage mig af mit barn nr. 1, skulle jeg stadig igennem møllen igen med barn nr. 2 og 3 - og det synes jeg er fint nok. Lidt træls, ja, men fint, for folk som mig - som jeg har det "godt" nu - er det bare irriterende og besværligt, men for dem som rent faktisk har brug for det - som ikke har det så "godt" som de selv tror - får de den nødvendige hjælp, som de ikke selv tror de har brug for.

Gør som en anden foreslår og få nogle nyere papirer (fra psykiatrien) og en nyere vurdering, hvis de rent faktisk kun kigger på papirer i Statsforvaltningen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.