Ingen accepter at jeg ikke kan lide at få gaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.646 visninger
26 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. december 2017

Anonym trådstarter

Hvorfor er det så vigtigt at få og give julegaver?

Hvorfor vil folk ikke acceptere at man ikke kan lide at få gaver, det kan ødelægge hele min jul, at jeg ved der er blevet købt gaver til mig og at jeg ikke ved hvad det er, jeg hader virkelig at få gaver. 

Til min fødselsdag overtaler jeg altid min mand til at jeg selv må bestemme/købe min gave, da jeg ikke kan lide at få gaver. 

Sidste år ville min mand købe julegave til mig uden jeg vidste hvad det var og han vil gerne give mig en gave igen i år, men jeg vil ikke have nogen, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at han accepterer det. 

Vi holder jul med min familie i år og de giver altid gaver, nå vi holder jul sammen, jeg har sagt til dem at jeg godt vil undvære julegaver, da jeg ikke kan lide at få gaver, for jeg kan ikke lide uvisheden om hvad man få, og hvordan folk forventer man reagerer osv.

Men der er ingen der vil acceptere det og lige nu bliver jeg ked af at ikke gang min mand vil acceptere det.

Alle ved jeg ikke kan li det og heller vil undvære men ingen acceptere det. hvis jeg viste hvad jeg fik ville det være ok.

Jeg vil kun have mine børns hjemmelavet gaver.

Jeg kan godt lide at købe gaver til folk så alle ville få gaver selvom jeg måtte undvære

Jeg ved det lyder som om jeg er meget utaknemmelig

Men det er jeg ikke, jeg er vokset op i et hjem med alkoholiseret forældre og min mor hade julen og jule mdr,  jeg kan aldrig huske at vi har haft en god jul, som børn og jeg mindes ikke at jeg nogen sinde har fået en gave jeg ønskede mig, så jeg blev altid skuffet og jeg tænker at det er derfor jeg har det som jeg har det.

Jeg elsker julen og har altid gjort det, alt den hygge og glæde der er i julen elsker jeg men tanken om gaverne kan ødelægge det hele.

Jeg har meget brug for struktur og at forberede mig på alting, hvis der er ting jeg ikke kan styre så kan jeg gå helt ned over det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Hvad med at aftale at kun børnene får gaver til jul? Måske kan det ikke være fra i år, men så næste år. Det tror jeg er en ret almindelig aftale i familier rundt omkring. 

Problemet er at de fleste ikke kan lide at modtage uden at give selv. Jeg ville selv have det dårligt med at modtage uden at give noget tilbage. Derfor tror jeg du nemmere får det gennem ført hvis du selv stopper med at give gaver (bortset fra til børnene selvfølgelig). 

Anmeld Citér

4. december 2017

2017morigen

Kram til dig ts, for det lyder til at være en svær situation at være i.

Men du kan nok ikke gøre så meget ved at folk gerne vil give dig julegaver. For dem kan det være næsten  lige så svært at lade med at give som det er for dig at modtage. 

Jeg tænker at det stikker dybere end julegaver for dig da man bliver rigtigt påvirket af at vokse op i en alkoholisk ikke velfungerende familie. Jeg tror du kunne have meget gavn af en eller anden form for professionel hjælp til at få lagt låg på din barndom. Tuba tilbyder gratis hjælp til børn af alkoholikere inden for en hvis målgruppe. Måske er du del af målgruppen og du kan se mere på dette link  https://tuba.dk/

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Hvad med at aftale at kun børnene får gaver til jul? Måske kan det ikke være fra i år, men så næste år. Det tror jeg er en ret almindelig aftale i familier rundt omkring. 

Problemet er at de fleste ikke kan lide at modtage uden at give selv. Jeg ville selv have det dårligt med at modtage uden at give noget tilbage. Derfor tror jeg du nemmere får det gennem ført hvis du selv stopper med at give gaver (bortset fra til børnene selvfølgelig). 

Normalt holder vi jul hos min mands bror også er det kun børnene der få. 

Min familie giver også kun børnene nå vi ikke holder jul med dem.

Men i år ville min datter gerne holde jul herhjemme så derfor har vi inviteret min familie og min mands bror.

Mine søskende mener man giver gaver til dem man holder jul med. Så de ville ikke gå med til det, desværre 

Anmeld Citér

4. december 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg arbejder indenfor specialområdet, og oplever tit, at folk ik ka overskue at få gaver.

En god løsning ku jo evt være, at sige at de gerne må gi dig feks en gave, men at du har brug for at vide hva gaven indeholder.

Lav en aftale om, at du feks ka komme med ud og købe gaven, som så blir pakket fint ind og kommer under juletræet, også blir pakket op juleaften.

Ku i evt aftale, at du feks gav dem 1-2 ønsker, også de ku de gi dig en gave ud fra det? 

Og ellers ku du evt gemme gaverne, også pakke dem op i dagene efter jul.

Det man ska huske er måske også, at de gerne vil ha glæden ved at gi gaven, ligesom du gerne vil.

Jeg tænker at du igen er nød til at fortælle dem, at du sagtens ka forstå at de gerne vil gi dig en gave, men at du blir stresset over, at du ik ved hva den indeholder. Også må de lære at respektere det, er sådan det er. Vh Stine 

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

2017morigen skriver:

Kram til dig ts, for det lyder til at være en svær situation at være i.

Men du kan nok ikke gøre så meget ved at folk gerne vil give dig julegaver. For dem kan det være næsten  lige så svært at lade med at give som det er for dig at modtage. 

Jeg tænker at det stikker dybere end julegaver for dig da man bliver rigtigt påvirket af at vokse op i en alkoholisk ikke velfungerende familie. Jeg tror du kunne have meget gavn af en eller anden form for professionel hjælp til at få lagt låg på din barndom. Tuba tilbyder gratis hjælp til børn af alkoholikere inden for en hvis målgruppe. Måske er du del af målgruppen og du kan se mere på dette link  https://tuba.dk/

Tak.

Ja jeg ved der nok er mere der spiller ind.

Jeg har fået terapi i gennem tuba i 6 mdr men da min teaput gik på pension der stoppede jeg.

Jeg få noget terapi andre steder fra, da jeg har en del ting jeg skal arbejde med, pga min opvækst. 

Jeg har også et par psykiske diagnoser.

Anmeld Citér

4. december 2017

Loa

Måske du kunne nøjes med at ønske dig gavekort til ét sted eller penge feks penge? 

Jeg kan nok ikke forstå/sætte mig ind i den del at det har med noget psykisk at gøre, men hvad er forskellen på at få gaver fra dine børn og familien? Du ved jo heller ikke hvad gaven er fra dine børn? 

Ellers kunne i måske aftale at du har lov at åbne dine gaver dagen efter hvor du er alene?

Kan godt forstå det er svært for din mand at accepterer at han ikke må give dig gaver...

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Jeg arbejder indenfor specialområdet, og oplever tit, at folk ik ka overskue at få gaver.

En god løsning ku jo evt være, at sige at de gerne må gi dig feks en gave, men at du har brug for at vide hva gaven indeholder.

Lav en aftale om, at du feks ka komme med ud og købe gaven, som så blir pakket fint ind og kommer under juletræet, også blir pakket op juleaften.

Ku i evt aftale, at du feks gav dem 1-2 ønsker, også de ku de gi dig en gave ud fra det? 

Og ellers ku du evt gemme gaverne, også pakke dem op i dagene efter jul.

Det man ska huske er måske også, at de gerne vil ha glæden ved at gi gaven, ligesom du gerne vil.

Jeg tænker at du igen er nød til at fortælle dem, at du sagtens ka forstå at de gerne vil gi dig en gave, men at du blir stresset over, at du ik ved hva den indeholder. Også må de lære at respektere det, er sådan det er. Vh Stine 

Problemet er at min familie ikke forstå det og de har heller ikke lyst til at sætte sig ind i de problemer som jeg har og hvordan jeg har det.

De tænker mest på hvordan de syntes det skal være.

Jeg har prøvet at forklar dem at jeg har brug for st vide hvad der er i, men de mener bare at det er fordi jeg er være end børnene.

De har købt gaver.

Jeg prøvede bare at give dem et par enkelte ønsker, men så kræver de at få flere ønsker for ellers køber de bare et eller andet.

Den eneste der prøver at forstå det er min mand, han ved hvor meget det gå mig på og derfor lader han mig også altid vælge hvad jeg få i fødselsdagsgave. Men jeg vil foreslå ham at jeg vælger den også han gemmerden til jul eller at han fortæller mig hvad han køber.

Ville det ikke være meget uhøfligt at sige man venter med at åbne gaverne til efter jul? Jeg tror min familie vil blive ret sure (der skal ikke så meget til)

Anmeld Citér

4. december 2017

Loa

Anonym skriver:

Problemet er at min familie ikke forstå det og de har heller ikke lyst til at sætte sig ind i de problemer som jeg har og hvordan jeg har det.

De tænker mest på hvordan de syntes det skal være.

Jeg har prøvet at forklar dem at jeg har brug for st vide hvad der er i, men de mener bare at det er fordi jeg er være end børnene.

De har købt gaver.

Jeg prøvede bare at give dem et par enkelte ønsker, men så kræver de at få flere ønsker for ellers køber de bare et eller andet.

Den eneste der prøver at forstå det er min mand, han ved hvor meget det gå mig på og derfor lader han mig også altid vælge hvad jeg få i fødselsdagsgave. Men jeg vil foreslå ham at jeg vælger den også han gemmerden til jul eller at han fortæller mig hvad han køber.

Ville det ikke være meget uhøfligt at sige man venter med at åbne gaverne til efter jul? Jeg tror min familie vil blive ret sure (der skal ikke så meget til)

Tja, det vil nok ikke være værre end at forlange at vide hvad der er i gaverne...

Jeg tænker at hvis din familie ingen kendskab har til din psykiske lidelser har de nok lige så lidt forudsætning som jeg, for at forstå hvorfor du har det som du har det?

Jeg ville nemlig også tolke det som om du var bange for at blive skuffet over gaverne. Der er jo ingen fidus i at give en gave du allerede kender indholdet af.

Anmeld Citér

4. december 2017

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Måske du kunne nøjes med at ønske dig gavekort til ét sted eller penge feks penge? 

Jeg kan nok ikke forstå/sætte mig ind i den del at det har med noget psykisk at gøre, men hvad er forskellen på at få gaver fra dine børn og familien? Du ved jo heller ikke hvad gaven er fra dine børn? 

Ellers kunne i måske aftale at du har lov at åbne dine gaver dagen efter hvor du er alene?

Kan godt forstå det er svært for din mand at accepterer at han ikke må give dig gaver...

Forskellen er at nå jeg få gaver fra mine børn så ved jeg hvordan jeg skal reagere, jeg ved hvordan de forventer at jeg reagere, så der er jeg ikke bange for at skuffe dem med min reaktion.

Jeg ved det lyder lidt indviklet, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.

Jeg ved at det er svært at forstå for folk, der ikke har prøvet det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.