Anonym skriver:
Forskellen er jo noget med hyppighed og omtanke.
Selvfølgelig skal man tage snakken! Og selvfølgelig går jeg ikke ind for et forbud mot sex!
Når forældrene siger "helt fint. Bare sov sammen her." Så bliver det en fast ting og til en vis grad ufarliggjort. Jo større hyppighet, jo større risiko. I tillæg er det noget med i hvilken grad, man passer på. Hvor omhyggelig man er.
Jeg er ikke god til at forklare, hvad jeg mener, men det bliver lidt som en diskution jeg og mannen havde, da børnene var små. Her hvor vi bor cykler mange børn på landevejen uden cykkelsti. Jeg sagde, at det skulle vores 6-åring ikke have lov til. Min mand mente, at det kom barnet til at gøre uanset, så det var bare pjat. Men jeg tænker, at hvis vi siger ja, du kan cykle, men ikke der, så kan det godt være, at barnet gør det alligevel. Bare med den forskel, at da sidder det i rygmargen, at dette er ikke lov, for her er det ekstra farlig=Jeg er nødt til at passe på.
Det er lidt det samme jeg tænker her. Ja, de kommer helt sikkert til at have sex uanset. Men det er noget med at have i baghovedet, at dette krever nogen forholdsregler. At det ikke er rissikofrit.
Kan sagtens forstå hvad du mener, er bare helt modsat. Hvis min datter skal dyrke sex i smug, så kan jeg ikke være der for hende hvis hendes grænser bliver overskredet og hun har brug for mig. Jeg kan heller ikke spørge til hyppigheden, og til om de overhovedet har sex og dermed hjælpe hende til at finde den rigtige prævention.
Jeg synes ikke min datter (eller sønner når den dag kommer) skal opleve som potentielt farligt på linje med en farlig landevej. Sex er noget smukt og fantastisk, men også noget man kan blive gravid af og få diverse sygdomme af, derfor skal man beskytte sig selv. Og jeg vil langt hellere være den der kan snakke om prævention med min datter, end den der ikke kan fordi hun skal skjule det.
På samme måde vil jeg også langt hellere være den der lærer mine børn reglerne i trafikken, vise dem hvordan det er sikkert at cykle, end jeg vil være den de skjuler deres cykeltur for.
At jeg så slet ikke kan forestille mig, at min lille pige skal have sex er en anden historie, eller for den sags skyld en kæreste, er en helt anden historie. Men det må jeg jo se i øjnene formodentlig sker og jeg vil faktisk ønske af hele mit hjerte, at jeg kan være forælderen, der kan sige: det må I gerne og gøre det ufarligt når man følger de forholdsregler der er for ikke at blive gravid, ikke at få sygdomme og ikke at overskride hinandens grænser.