Teenage kærester

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.750 visninger
22 svar
62 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. oktober 2017

mmerle

Hej.

Nu hvor min kusine, på 16 år, har fået en kæreste på samme alder, og de nu har været sammen i nogle få måneder, er det kommet på tale, at de skal sove sammen. Og mærkeligt nok, fik jeg det helt underligt ved tanken, og kom til at tænke på, hvor gamle i synes jeres børn skal være, før de må have overnattende kærester og hvilke tanker I ville gøre jer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2017

Anonym

mmerle skriver:

Hej.

Nu hvor min kusine, på 16 år, har fået en kæreste på samme alder, og de nu har været sammen i nogle få måneder, er det kommet på tale, at de skal sove sammen. Og mærkeligt nok, fik jeg det helt underligt ved tanken, og kom til at tænke på, hvor gamle i synes jeres børn skal være, før de må have overnattende kærester og hvilke tanker I ville gøre jer? 

Tænker at 16 år er da en fin alder at sove sammen ☺️

Så længe de bare ved at de skal passe sig selv tænker jeg !

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym

Jeg var 14 første gang jeg havde en kæreste overnattende.. og der var mine forældre ikke engang hjemme den nat. - de vidste at han var der og havde godtaget det. Og han var endda 17 år.

Jeg tænker det handler om at have forklaret sine børn konsekvensen af deres handlinger osv.

Syntes bestemt ikke at 16 år er for tidligt at sove sammen med en kæreste. Jeg boede nærmest sammen med min da jeg var i den alder. 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

lineog4

Hmm min datter er 14 1/2 år - hun har endnu ikke haft en kæreste (udover dem i de tidlige skole år). Jeg ved jo det lurer lige om hjørnet og på en side glædes jeg på hendes vegne, hund kal opleve kysset hvor hjertet galoperer og hele kroppen føles elektrisk, hun skal sidde og holde i hånden i flere timer og bare være i det nu osv. Og på den anden side er jeg ved at kaste op ved tanken. 

Hvornår må hun have dem sovende? Aldrig råber en del af mig, men den skal overdøves for selvfølgelig må hun have sin kæreste sovende og tænker 16 år pg været kærester et stykke tid vel er et meget godt bud - 15 og kærester et stykke tid vel også et meget godt bud. For mig handler der mere om, at hun har fundet en sød dreng og skal de sove sammen så helst her hvor hun tør sige stop og ved jeg vil være der. 

Men men men det er ikke noget jeg glædes over - får helt ondt i maven ved tanken.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

B&J

Det er en super fin alder 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym

Det er en fin alder - sålænge alt går godt.

Jeg kender flere familier, hvor pigen har stått som gravid 16/17-årig. Det er altså ikke morsomt. Selv ikke når de har haft kæreste et stykke tid og har sovet sammen fast hos forældrene.

Man kan godt lære dem om at beskytte sig, men det viser sig jo i praksis, at det langt fra er så enkelt i den alder der.

Så jeg er lidt delt. Selvfølgelig skal man ikke forhindre dem, hvis det er det de vil. Men samtidig er en ren blåstempling fra forældrene - en "gør hvad du har lyst til"-holdning heller ikke altid helt smart. 

Jeg ved ikke, hvad det ideelle er, men jeg har set flere ungdommer, som bor fast med kjæresten hos forældrene, som er "kommet galt afsted". Det ønsker jeg absolut ikke for mine børn. Så jeg ville nok være lidt tilbageholdende - om det nu er smart eller ikke. 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Det er en fin alder - sålænge alt går godt.

Jeg kender flere familier, hvor pigen har stått som gravid 16/17-årig. Det er altså ikke morsomt. Selv ikke når de har haft kæreste et stykke tid og har sovet sammen fast hos forældrene.

Man kan godt lære dem om at beskytte sig, men det viser sig jo i praksis, at det langt fra er så enkelt i den alder der.

Så jeg er lidt delt. Selvfølgelig skal man ikke forhindre dem, hvis det er det de vil. Men samtidig er en ren blåstempling fra forældrene - en "gør hvad du har lyst til"-holdning heller ikke altid helt smart. 

Jeg ved ikke, hvad det ideelle er, men jeg har set flere ungdommer, som bor fast med kjæresten hos forældrene, som er "kommet galt afsted". Det ønsker jeg absolut ikke for mine børn. Så jeg ville nok være lidt tilbageholdende - om det nu er smart eller ikke. 

Nu kan sex jo dyrkes på andre tidspunkter end om natten, så om man bliver gravid tirsdag eftermiddag eller lørdag nat, kommer vist ud på et, så samtalen omkring beskyttelse skal jo tages uanset hvad. 

Det bør bare ikke være frygten for graviditet, som gør at forældrene siger nej.

Jeg synes det er en fin alder at de kan sove sammen. Jeg vil sige det er en meget individuel vurdering, efter hvor modne de er.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Mine tre børn har alle været 15, da de fik den første kæreste og efter en tid fik lov at sove sammen med vedkommende. Min mor forbød mig, da jeg var 15 og havde fast kæreste, at sove med ham, og det medførte, at jeg fra da og flere år frem - med skiftende fyre - løj for hende om, hvor jeg tilbragte natten, hvilket førte til flere virkeligt dumme og potentielt farlige situationer, hvor jeg jo ikke bare kunne ringe hjem og bede mor om hjælp, fordi mine løgne så ville komme for dagen. 

Det store problem ville for mig at se kunne opstå, hvis et af mine børn havde fundet en kæreste, jeg ikke var tryg ved. Det har så ikke været tilfældet, da de var i deres første forhold, så jeg har ikke været urolig ved at lade dem sove med kæresterne. 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym

EBK skriver:

Nu kan sex jo dyrkes på andre tidspunkter end om natten, så om man bliver gravid tirsdag eftermiddag eller lørdag nat, kommer vist ud på et, så samtalen omkring beskyttelse skal jo tages uanset hvad. 

Det bør bare ikke være frygten for graviditet, som gør at forældrene siger nej.

Jeg synes det er en fin alder at de kan sove sammen. Jeg vil sige det er en meget individuel vurdering, efter hvor modne de er.

Forskellen er jo noget med hyppighed og omtanke.

Selvfølgelig skal man tage snakken! Og selvfølgelig går jeg ikke ind for et forbud mot sex!

Når forældrene siger "helt fint. Bare sov sammen her." Så bliver det en fast ting og til en vis grad ufarliggjort. Jo større hyppighet, jo større risiko. I tillæg er det noget med i hvilken grad, man passer på. Hvor omhyggelig man er. 

Jeg er ikke god til at forklare, hvad jeg mener, men det bliver lidt som en diskution jeg og mannen havde, da børnene var små. Her hvor vi bor cykler mange børn på landevejen uden cykkelsti. Jeg sagde, at det skulle vores 6-åring ikke have lov til. Min mand mente, at det kom barnet til at gøre uanset, så det var bare pjat. Men jeg tænker, at hvis vi siger ja, du kan cykle, men ikke der, så kan det godt være, at barnet gør det alligevel. Bare med den forskel, at da sidder det i rygmargen, at dette er ikke lov, for her er det ekstra farlig=Jeg er nødt til at passe på. 

Det er lidt det samme jeg tænker her. Ja, de kommer helt sikkert til at have sex uanset. Men det er noget med at have i baghovedet, at dette krever nogen forholdsregler. At det ikke er rissikofrit.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

lineog4

Anonym skriver:

Forskellen er jo noget med hyppighed og omtanke.

Selvfølgelig skal man tage snakken! Og selvfølgelig går jeg ikke ind for et forbud mot sex!

Når forældrene siger "helt fint. Bare sov sammen her." Så bliver det en fast ting og til en vis grad ufarliggjort. Jo større hyppighet, jo større risiko. I tillæg er det noget med i hvilken grad, man passer på. Hvor omhyggelig man er. 

Jeg er ikke god til at forklare, hvad jeg mener, men det bliver lidt som en diskution jeg og mannen havde, da børnene var små. Her hvor vi bor cykler mange børn på landevejen uden cykkelsti. Jeg sagde, at det skulle vores 6-åring ikke have lov til. Min mand mente, at det kom barnet til at gøre uanset, så det var bare pjat. Men jeg tænker, at hvis vi siger ja, du kan cykle, men ikke der, så kan det godt være, at barnet gør det alligevel. Bare med den forskel, at da sidder det i rygmargen, at dette er ikke lov, for her er det ekstra farlig=Jeg er nødt til at passe på. 

Det er lidt det samme jeg tænker her. Ja, de kommer helt sikkert til at have sex uanset. Men det er noget med at have i baghovedet, at dette krever nogen forholdsregler. At det ikke er rissikofrit.

Kan sagtens forstå hvad du mener, er bare helt modsat. Hvis min datter skal dyrke sex i smug, så kan jeg ikke være der for hende hvis hendes grænser bliver overskredet og hun har brug for mig. Jeg kan heller ikke spørge til hyppigheden, og til om de overhovedet har sex og dermed hjælpe hende til at finde den rigtige prævention.

Jeg synes ikke min datter (eller sønner når den dag kommer) skal opleve som potentielt farligt på linje med en farlig landevej. Sex er noget smukt og fantastisk, men også noget man kan blive gravid af og få diverse sygdomme af, derfor skal man beskytte sig selv. Og jeg vil langt hellere være den der kan snakke om prævention med min datter, end den der ikke kan fordi hun skal skjule det.

På samme måde vil jeg også langt hellere være den der lærer mine børn reglerne i trafikken, vise dem hvordan det er sikkert at cykle, end jeg vil være den de skjuler deres cykeltur for.

At jeg så slet ikke kan forestille mig, at min lille pige skal have sex er en anden historie, eller for den sags skyld en kæreste, er en helt anden historie. Men det må jeg jo se i øjnene formodentlig sker og jeg vil faktisk ønske af hele mit hjerte, at jeg kan være forælderen, der kan sige: det må I gerne og gøre det ufarligt når man følger de forholdsregler der er for ikke at blive gravid, ikke at få sygdomme og ikke at overskride hinandens grænser.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.