Anonym skriver:
Læser lige med på sidelinjen. Er også i et psykisk voldeligt forhold og er ved at få styrken til at gå. Dine ord var virkelig lige det jeg havde brug for.
Hov - jeg havde lige skrevet et svar, men det forsvandt i cyberspace.'
Det er nemlig rigtig svært at finde styrken til at sige "nok er nok".
Min ekskæreste kunne finde på at sige: "Du kan godt finde en anden, men aldrig en, der elsker dig så højt, som jeg gør".
Det lyder jo meget sødt, men det er dybt manipulerende. Han havde mig lige der, hvor han ville have mig. For jeg kunne jo ikke finde nogen bedre end ham.
Vi boede ikke sammen og havde nogle gange et lidt on/off forhold. Pludselig kunne han forsvinde ud af mit liv, og han flyttede meget rundt, så jeg vidste nærmest ikke, hvor han var. Og når jeg så var kommet dertil, at "nå så er vi ikke kærester mere", så stod han pludselig ved busstoppestedet, når jeg skulle hjem fra arbejde.
Der var en periode, hvor vi var kærester gennem lang tid, uden at han "forsvandt". Det var jo nok, fordi vi ikke boede sammen, at det varede så længe, før jeg opdagede hans sande jeg. Det viste sig, at han havde en anden kæreste samtidig. Men da jeg blev klar over det, så var det jo selvfølgelig mig, han elskede.
Han løj og manipulerede og kørte så meget rundt med mig, så jeg til sidst ikke kunne kende mig selv. Han har aldrig været fysisk voldelig over for mig, men der var engang, hvor jeg stod foran ham og ville have ham til at høre efter, hvad jeg sagde, men han talte i telefon med en anden kvinde og sagde "Du skal ikke presse mig lige nu" - og så flyttede jeg mig. Bagefter spurgte han, om jeg var bange for ham, og da jeg så svarede, at jeg rent faktisk var blevet bange, så "havde han det da ikke godt med det".
Det var min terapeut, der fik mig til at indse, at han var psykopat.
Det varede alt for længe, før jeg sagde, at "det her går ikke mere".
Nu hvor jeg har en kæreste, som er en voksen og moden mand, der respekterer andre mennesker, kan jeg virkelig se forskellen.
I dag er min kæreste en bonus i mit liv - ikke en nødvendighed, for jeg er et helt menneske i mig selv.
Min kæreste og hans ekskone havde først være igennem opslidende behandling for barnløshed, og da det endelig lykkedes, fik de trillinger. Det er en kæmpe belastning, mens de er helt små, men uanset hvor trætte de var, så kunne han da aldrig aldrig nogensinde finde på at hive hende i håret eller nippe hende i armen. Det er kun mennesker med en dysfunktionel personlighed, der gør sådan noget.
Jeg er vokset op i en ganske almindelig kernefamilie, og har aldrig nogensinde oplevet vold.
I dag korser jeg mig over, at jeg ikke droppede min ekskæreste noget før, og jeg har absolut nultolerance over for vold og manipulation.