Overreagerer jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2017

Abracadabra

Jeg ville aldrig invitere gæster til kl 9 om morgenen. Tidligst 10.30!

Derudover ville det også betyde noget for mig, om det var hans eller min familie, der kom på besøg. Hvis det var hans, havde min mand nok ordnet det hele aftenen før og stået tidligt op på dagen. Hvis det var min, havde jeg påtaget mig det meste.

Jeg ville aldrig selv acceptere at blive pålagt en sengetid af min mand, og jeg kunne ALDRIG finde på at give ham én. Det er for børn, vi er voksne mennesker.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2017

FruStolpe

Jeg er nødt til at vide om jeg overreagerer eller om jeg egentlig gør ret i at være lidt vred...

Hvordan ville du ha det med at din partner tog ud om aftenen velvidende at I fik gæster næste formiddag klokken 9 - du prøver at aftale et tidspunkt vedkommende skal komme hjem for også at være klar til at modtage gæster samt stå op sammen med dig og jeres fælles barn. Partneren tøver lidt og siger både vedkommende vil prøve at komme hjem til tiden og ja til jeres aftale. Din partner kommer ikke til den aftalte tid, du er nødt til at stå alene med barn og klargøring af hjemmet til når der kommer gæster fordi din partner er kommet så sent hjem at det kun er blevet til 5 timers søvn. 

Jeg føler mig røvrendt, jeg er vred og jeg gider ikke den opførsel. Jeg syntes det var en meget simpel aftale og jeg er fuldstændig uforstående overfor at min partner ikke kan overholde en enkel aftale... Overreagerer jeg? 

Jeg skal lige understrege at jeg holder meget på at en aftale er en aftale, det har jeg altid gjort og vil jeg altid gøre - kan bare ikke finde ud af om jeg overreagerer ved at være sur på min partner i den her situation...

Jeg ville ikke ha lavet sådan en aftale i første omgang. Jeg ville bare forvente at han selvfølgelig er klar på dagens opgaver når han kender dem. 

Så jeg havde bare vækket ham med besked om at "klare du lige gulvvasken" eller noget. 

Så jeg synes bestemt du kan være vred over at han ikke er oppe og klar på jeres aftale. Men jeg synes det er så forkert at pådutte sin partner en "kom hjem tid. Det styre man selv... 

Anmeld Citér

13. august 2017

Bananaalice

Har kun dårlige erfaringer med den slags.. Uanset hvor "han er et voksent menneske, han mås elv bestemme" man prøver at virke, så kender man sine lus...
Min eks skulle i "loge" dagen før jeg skulle holde min fødselsdag for mine nærmeste og hans familie kom også. Vi skulle tidligt op og bage 3 slags kager. Vi havde ikke en aftale, for det kunne man ikke lave med ham han var "jaja nu må vi se" agtig.. Jeg sagde til ham hele ugen op til at det ville virkelig betyde ALT for mig hvis han prioriterede at være hjemme før midnat. "Jae det må vi jo se på, det ved jeg jo ikke før dagen". Jeg håbede..
Kl. 23:30 skrev jeg så til ham "Jeg glæder mig til du kommer hjem og putter om lidt " for ligesom pænt at minde ham om hvad jeg havde sagt. Intet svar. Jeg ringede, kimede ham ned, og skrev SMS'er til kl. 1. Kl. halv 4 kom han snotstiv hjem, og jeg sov altså dårligt uden ham. Jeg var så skuffet alt jeg helt ærligt var tudende og sur, så jeg skældte ham ud. Han blev ved med at sige at vi da nok skulle få bagt de kager og nok få dækket bord, slap dog af-agtig, og jeg var sgu ligeglad, det var princippet i han ikke havde prioriteret mig og min fødselsdag eller hvad der betød noget for mig. 

Jeg var virkelig træt af ham, og vi blev mere og mere råbende, og bum.... Så fik jeg en lussing.... Kæft det var svært at holde attituden god og stemningen rar da familie så kom, han fik sagt undskyld og græd da han blev ædru og det var derfor jeg tiglav ham gang for gang, fordi han var SÅ brødbetynget og han hadede sig selv efter det, hvordan kan man forlade nogen der bare græder og siger han godt ved han ikke fortjener nogen.

Anyhow, fik forladt ham en dag, fordi følelserne bare var slidt op af mange årsager. 

Nå, det var en skræmme historie. Du kender din kæreste, og jeg synes helt ærligt det jeg havde gjort bare lidt rigtigt var at sige "det vil betyde meget for mig, hvis...." uden at pådutte. Og så netop bare fortælle sine følelser. Der er 50 weekender på et år, det kunne være rart hvis han brugte nogen af de andre weekender på at være længe ude, end liiige denne dag hvor I skal tidligt op. Jeg håber han angre med tiden For det er at skide på fællesskabet. 

Anmeld Citér

13. august 2017

Anonym

Jeg er nødt til at vide om jeg overreagerer eller om jeg egentlig gør ret i at være lidt vred...

Hvordan ville du ha det med at din partner tog ud om aftenen velvidende at I fik gæster næste formiddag klokken 9 - du prøver at aftale et tidspunkt vedkommende skal komme hjem for også at være klar til at modtage gæster samt stå op sammen med dig og jeres fælles barn. Partneren tøver lidt og siger både vedkommende vil prøve at komme hjem til tiden og ja til jeres aftale. Din partner kommer ikke til den aftalte tid, du er nødt til at stå alene med barn og klargøring af hjemmet til når der kommer gæster fordi din partner er kommet så sent hjem at det kun er blevet til 5 timers søvn. 

Jeg føler mig røvrendt, jeg er vred og jeg gider ikke den opførsel. Jeg syntes det var en meget simpel aftale og jeg er fuldstændig uforstående overfor at min partner ikke kan overholde en enkel aftale... Overreagerer jeg? 

Jeg skal lige understrege at jeg holder meget på at en aftale er en aftale, det har jeg altid gjort og vil jeg altid gøre - kan bare ikke finde ud af om jeg overreagerer ved at være sur på min partner i den her situation...

I tilfælde af at din partner selv har været med til at indgå aftalen om gæster, synes jeg ikke at du overeagerer. Jeg havde nok gjort det klart for ham at jeg ikke ønskede at stå med forberedelserne selv og hvis han ikke formåede at deltage i forberedelserne, måtte han selv kontakte de ventede gæster og aflyse.

Måske din partner har reageret i protest, hvis det er dig der har inviteret gæster og oveni købet har forventet at han skulle deltage, samt stillet krav til hvornår han skulle være hjemme.

Går ud fra din partner er voksen, så behandel ham som en, lad ham tage konsekvensen selv. 

Anmeld Citér

15. august 2017

Kurt_H

Du overreagerer...

I mit hushold går man ud sammen og får evt. passet børnene.

Man kan da sagtens gå ud alene hvis det er arbejdsrelateret, det er meget almindeligt, men ellers finder jeg det lidt underligt når man har valgt familielivet til !

Hvis du ligefrem har brug for at lave aftaler af den kaliber, så under jeg mig over hvad grunden er i første omgang ?

Er det gæster fra din side af familien, så kunne der jo være nogle af dem som din partner ikke klikker sammen med og vil muligvis ikke sige det direkte.

Jeg plejer gerne at begrænse familie besøg/fødselsdage o.l. til den nærmeste del af familien ellers bliver det hurtigt til en masse udeaftner i weekenderne.

Anmeld Citér

16. august 2017

lineog4

Om du overreagerer aner jeg ikke, for det afhænger af hvordan aftalen kl. 9 om morgenen er kommet i stand, om I begge to er enige om niveauet osv.

Men umiddelbart tænker jeg, at et parforhold handler om at to voksne mennesker er fundet sammen med streg under voksne, og derfor skal der være et lige forhold, hvor man ingen påtager sig rollen som opdrager. Hvis din kæreste har lavet en vurdering i forhold til, jeg kan godt være så længe ude, og klare de pligter jeg oplever som mine dagen efter, så har han som voksen menneske ret til det - kan jo så være han bliver klogere og næste gang vurderer anderledes - min reaktion ville helt klart være at grine og joke med hans træthed og ondt i håret, og ikke være mor og fornærmet (hvem har ikke lavet sådan en fejl eller andre fejl og lært af dem?).

Derudover er vi alle forskellige, og jeg har fx ikke de høje standarder til komsammen, der skal ikke laves 3 forskellige kager, pynten på bordet skal ikke matche osv. Derfor kunne jeg egentlig godt have turet den dagen før en komsammen og så bare have lavet maden dagen i forvejen (nu turer jeg den ikke så meget mere, men....) og min mand måtte også gerne (5 timers søvn er for mig ikke dårligt selvom jeg da helst vil have 8)

Anmeld Citér

16. august 2017

lineog4

Bananaalice skriver:

Har kun dårlige erfaringer med den slags.. Uanset hvor "han er et voksent menneske, han mås elv bestemme" man prøver at virke, så kender man sine lus...
Min eks skulle i "loge" dagen før jeg skulle holde min fødselsdag for mine nærmeste og hans familie kom også. Vi skulle tidligt op og bage 3 slags kager. Vi havde ikke en aftale, for det kunne man ikke lave med ham han var "jaja nu må vi se" agtig.. Jeg sagde til ham hele ugen op til at det ville virkelig betyde ALT for mig hvis han prioriterede at være hjemme før midnat. "Jae det må vi jo se på, det ved jeg jo ikke før dagen". Jeg håbede..
Kl. 23:30 skrev jeg så til ham "Jeg glæder mig til du kommer hjem og putter om lidt " for ligesom pænt at minde ham om hvad jeg havde sagt. Intet svar. Jeg ringede, kimede ham ned, og skrev SMS'er til kl. 1. Kl. halv 4 kom han snotstiv hjem, og jeg sov altså dårligt uden ham. Jeg var så skuffet alt jeg helt ærligt var tudende og sur, så jeg skældte ham ud. Han blev ved med at sige at vi da nok skulle få bagt de kager og nok få dækket bord, slap dog af-agtig, og jeg var sgu ligeglad, det var princippet i han ikke havde prioriteret mig og min fødselsdag eller hvad der betød noget for mig. 

Jeg var virkelig træt af ham, og vi blev mere og mere råbende, og bum.... Så fik jeg en lussing.... Kæft det var svært at holde attituden god og stemningen rar da familie så kom, han fik sagt undskyld og græd da han blev ædru og det var derfor jeg tiglav ham gang for gang, fordi han var SÅ brødbetynget og han hadede sig selv efter det, hvordan kan man forlade nogen der bare græder og siger han godt ved han ikke fortjener nogen.

Anyhow, fik forladt ham en dag, fordi følelserne bare var slidt op af mange årsager. 

Nå, det var en skræmme historie. Du kender din kæreste, og jeg synes helt ærligt det jeg havde gjort bare lidt rigtigt var at sige "det vil betyde meget for mig, hvis...." uden at pådutte. Og så netop bare fortælle sine følelser. Der er 50 weekender på et år, det kunne være rart hvis han brugte nogen af de andre weekender på at være længe ude, end liiige denne dag hvor I skal tidligt op. Jeg håber han angre med tiden For det er at skide på fællesskabet. 

Vi er jo alle forskellige - og jeg er sikker på du og din kæreste har haft udfordringer, og ikke mindst det han slog vil jeg slet ikke tale ned tværtimod.

Men når det er sagt, så er det vel ikke at skide på fællesskabet, at man har en anden tilgang til fødselsdage og familiekomsammen? Det er måske at skide på dig og på dine behov, men ikke fællesskabet, for fællesskabet kan jo også være at det når vi nok, vi behøver slet ikke hjemmegjorte kager, vi køber hos bageren osv.

Jeg er selv en af de typer; det går jo nok, vi når det nok og det vi ikke når det køber vi os fra. Får vi ikke lavet lagkage, jamen så har bageren en, får vi ikke bagt boller så ditto. Og bordet, vi sætter da bare tallerkner og kopper på så skal vi nok få det hyggeligt. Jeg ville da selvsagt hvis jeghavde en kæreste, hvor forskellige hjemmegjorte kager, nybagte boller og pænt dækket, var et must, støtte forstået på den måde at jeg ville overlade det til ham og så gøre de andre ting. Men jeg skulle da lige lære det. Vi er så heldigvis meget ens her hjemme, og det sjove er vi for det meste når det hele og griner samtidig med.

Anmeld Citér

16. august 2017

Sprit25

Noget jeg undre mig over er når folk spørger hvis familie det er? Hvorfor er det vigtigt. Herhjemme er alt familie vores og derfor skelner vi ikke hvem der skal lave hvad

Anmeld Citér

16. august 2017

lineog4

Sprit25 skriver:

Noget jeg undre mig over er når folk spørger hvis familie det er? Hvorfor er det vigtigt. Herhjemme er alt familie vores og derfor skelner vi ikke hvem der skal lave hvad

Enig, men ikke desto mindre kan der være en forklaring i det, for min familie fx er vant til at familiekomsammen handler meget lidt om maden, kagen, bordopdækning og ja er værten stadig i bad når vi kom så er de det - vi tager heller ikke pænt tøj på til jul med mindre vi har lyst, kan sagtens holde jul i bløde bukser og en sweater.

Havde jeg nu giftet mig ind i en familie, hvor skjorte og slips var et must, huset skulle stå snore lige, der skulle være 3 forskellige hjemmegjorte lagkage med fondant pynt og alt på bordet skulle matche - så kan det jo godt være jeg trådte ved siden af, gik i byen dagen før, stod op en time før gæsterne og slappede af, med holdningen: det går jo nok.  (Jeg har ikke giftet mig ind i sådan en familie - ellers vade min mand sgu nok fået grå hår i hovedet. Jeg har giftet mig med en uden traditioner, ja stort set uden nær familie, så vi har skabt vores måde sammen og træder derfor meget sjældent ved siden af).

Anmeld Citér

16. august 2017

Abracadabra

Sprit25 skriver:

Hvor dejligt! For jer...

Hjemme hos os bliver jeg vildt presset, når min hjemmegående svigermor kommer og stirrer anklagende på den manglende oprydning og straks begynder at stryge min STAKKELS mands skjorter, for det er SYND for ham, at han har en så ukærlig kone, der ikke vil stryge... 

Generelt er jeg lidt mere aktiv i forhold til at gøre klar til gæster - men hvis min svigerfamilie kommer, må min mand komme mere ind i kampen. Det samme hvis han skal holde mandeaften. Hvis jeg skal have veninderne på besøg, er det sgu da også mig, der svinger støvekluden.

Kommer min søster er det også mig, der bliver mest stresset, for hun er endnu mere fordømmende end min svigermor.

Havde min mand inviteret sin Mama til kl 9, var det edderbankemig ikke MIG, der skulle stå op kl 7 - PÅ EN SØNDAG!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.