Altså du har jo de følelser, du har - men man kan godt prøve at arbejde med sin jalousi. Det er ikke det samme som at slå sig selv i hovedet.
Børn er ikke en konkurrence, og man har ikke patent på en graviditet. Du kan reelt set ikke vide, hvor længe din bror og svigerinde har været i gang med projekt baby. Det er langt fra alle, der fortæller, at de prøver. Og medmindre din bror direkte har sagt til dig, at din svigerinde har presset ham ud i det, så kan du ikke vide det. Måske har de prøvet længe før, du blev gravid.
Det er selvfølgelig ikke pænt af dem at tale negativt om din graviditet, men det handler nok om deres frustration over, at det har taget dem lang tid. Du er blevet gravid i første hug, så du burde måske være den, der har det største overskud til at bære over.
Og hvorfor skulle de vente, til du har født ? Tænk hvis de syntes, at du skulle vente med at blive gravid, til de har fået et barn ? - det giver jo ingen mening.
At de køber bil og møbler mage til jeres - det synes jeg bare, I skal tage som et kompliment (som andre også skriver). Det betyder vel bare, at de synes, I har god stil og god smag. Selvfølgelig kan det være lidt irriterende, men så er det vel heller ikke værre.
Jeg synes, din farfars bemærkning er lidt tarvelig. Der er stor forskel på møbler og på et barn.
Deres ønske om et barn er vel lige så rigtigt som jeres. Det er de færreste, der får et barn, fordi andre har det. De allerfleste vælger at få et barn, fordi de ønsker sig et barn.
Og at man kan blive inspireret af veninderne, er vel kun naturligt. Det kan jo godt være, at man først havde tænkt sig at få børn om et par år - men når man så oplever graviditeter i omgangskredsen, så kan det vel godt være, at man mærker efter inden i sig selv og opdager, at man faktisk er klar.
I mine øjne er det lidt egoistisk, at man ønsker at få rampelyset og opmærksomheden for sig selv. Og hvorfor gå så højt op i, hvad andre går og laver ?
Din graviditet bliver ikke mindre fantastisk og spændende, fordi din svigerinde også er gravid. Prøv at tænke på dit barn i stedet for på dig selv - det er da dejligt at have jævnaldrende kusiner og fætre.
Glæd dig over din egen graviditet. Inden du ser dig om, er barnet kommet til verden, og det er da synd at bruge tiden på at spekulere på andres graviditeter.