Hej
Mand. 1 Bonusbarn og 1 fællesbarn i 2 års alderen. Har altid haft en fornemmelse af at jeg ikke ville have børn. Men der kom så alligevel en “upser”.
Jeg kan ik sige andet end at du er absolut ikke alene om de følelser og tanker, nok tværtimod. Jeg tror bare at jeg vil skrive mine tanker og erfaringer her sådan lidt i enkelte sætninger/udsagn:
Alle undersøgelser/statistikker/forskningsprojekter, der bliver lavet omkring lykke og folks velvære, og det er faktisk ligegyldigt i hvilket land eller verdensdel vi snakker om, så viser det altid at folks generelle lykkefølelse er markant lavere efter de får børn end før. Den stiger så i takt med at børnene bliver større men den er faktisk først på gennemsnitligt niveau når børnene er voksne. Nogen undersøgelser viser så, at folk med børnebørns lykkefølelse er højere end folk uden børnebørn. Jeg synes, at det er enormt spektakulært i forhold til at vi i høj grad bliver tillært, at børn gør os enormt lykkelige. Jeg siger ikke, at nogen ikke bliver mere lykkelige af at få børn, men et (meget) mere nuanceret billede kunne være rart. Og at det ikke burde være nødvendigt at sidde og skrive som anonym herinde, fordi det er så tabubelagt :-) :-)
Alle mænd jeg snakker med og kender (venner, kolleger osv) har i mere eller mindre grad de samme følelser og tanker som mig. Jeg sagde til en ven med to større børn “Det føles virkelig som om at 20% af tiden er det super nice og 80% af tiden synes man det er slid og slæb”, hans svar var “I virkeligheden er det nok 10% lykke og 90% surt arbejde” hehe..
Så vil jeg til gengæld også sige, at rigtig mange mænd siger, at det bliver MEGET lettere når de bliver ældre. Det glæder jeg mig så til at se.. indtil videre kan jeg kun sige, nej jeg havde aldrig fået børn, hvis jeg havde vidst hvordan det var.
Jeg er her, jeg opfylder min rolle og pligt og der er selvf også glædelige momenter, som virkelig er rare. Men bottom line, nej jeg synes ikke at det er det værd.
(Google selv på “børn og lykke” eller lignende. Også på engelsk. Hvis du vil se undersøgelser osv)
Anmeld
Citér