Anonym skriver:
Tak for jeres søde svar.
Det hjælper faktisk rigtig meget at vide, at jeg ikke er den eneste, der sidder med nogle af de her følelser.
Jeg er i en rigtig god mødregruppe med den lille, og der har jeg nogle gange givet udtryk for, hvordan jeg har det (sådan i den lidt mere polerede version), og de har bare slet ikke kunnet relatere til det. De elsker at bruge tid på hjem og børn, og flere af dem har faktisk planer om at blive hjemmegående efter barsel.
Så defor har jeg egentlig følt mig meget alene omkring det.
I forhold til det med at fortryde, så er måske et stærkt ordvalg. Det er ikke fordi jeg konstant går og tænker, at jeg ville ønske jeg ikke havde fået dem. De giver mig selvfølgelig også meget glæde.
Jeg tror en del af mine følelser også har noget at gøre med den personlige udvikling jeg har gennemgået siden jeg fik den første. Dengang var jeg stadig studerende, vidste ikke rigtig hvad jeg ville med mit liv, brugte ret meget af min tid på at sove og se tv-serier (Jeg var 24, da jeg blev gravid). Kort sagt udnyttede jeg slet ikke mit potentiale til fulde.
Nu er jeg så 29, er blevet meget mere moden og ansvarsbevidst, er kommet ud på arbejdsmarkedet og har generelt en meget klarere idé om, hvem jeg er og hvad jeg vil med mit liv.
Og nu KAN jeg så ikke udnytte mit potentiale til fulde, fordi jeg er bundet på hænder og fødder af at have små børn.
I virkeligheden er jeg ofte lidt misundelig på dem, der ikke længere er sammen med faderen og kører 7-7 ordning. Det må virkelig være det bedste fra begge verdener at være børnefri hver anden uge. (Og dermed mener jeg ikke, at jeg ikke sætter pris på at være en kernefamilie, for det gør jeg. Jeg ved selvfølgelig godt, at delefamilier har en masse andre udfordringer.)
Er der nogen der ved, hvad der helt konkret sker, hvis man tager fat i læge eller sundhedsplejerske omkring de her ting?
Jeg er nok lidt bange for at blive stemplet som en dårlig mor 
En god læge eller sundhedsplejerske vil ikke stemple dig som en dårlig mor pga. dine følelser. Så længe du stadig tager godt af dine børn og elsker dem, kan jeg ikke se, at du kan stemples som en dårlig mor.
Jeg kan sagtens relatere til dine følelser. Jeg fortryder ikke mine børn, men jeg føler heller ikke, at jeg ville have haft et ringere liv, hvis jeg aldrig havde fået børn. Jeg elsker mine børn og vil bestemt ikke af med dem igen, men jeg hader min manglende frihed og ikke at kunne være så spontan, som vi tidligere var. Jeg synes tit, at mine dage går med arbejde, hente unger, lave mad, ordne tøj, støvsuge sand op og putte børn. En pige i trodsalderen og en lillebror, der kopierer alt, hvad storesøster gør, hjælper så heller ikke på overskudskontoen.
Omkring at udnytte sit potentiale kommer det lidt an på, hvad man gerne vil med sit potentiale. Jeg har selv droppet at blive advokat. Jeg har jura-uddannelsen, men tiden som advokatfuldmægtig med arbejdstider på 50-60 timer om ugen duer bare ikke sammen med små børn, og med tiden har jeg egentlig fået det fint med den beslutning. Det skyldes så også til dels, at jeg har fået et virkelig godt job som Legalitetsmanager i en virksomhed, hvor jeg trives godt. Her får jeg udnyttet mit potentiale til fulde, så nogle gange skal man også ”bare” kigge på, hvad man kan bruge sit potentiale til og, hvad man drømmer om at gøre.
Det bliver helt klart nemmere med alderen. Vores to unger leger meget alene sammen, og vi planlægger at hyre rengøringshjælp, når vi lige får overskud til at sætte os ned og få indhentet nogle tilbud. Vi kan ikke længere rejse så tit væk på weekend-tur, som vi gjorde tidligere, men har stadig nogle weekender om året, hvor vi tager en voksen tur, og derudover rejser vi begge en eller to gange om året på henholdsvis tøsetur og herretur og nyder ikke at skulle tænke på andre end os selv i de dage.