Ja, det hører man jo ofte ikke kan lade sig gøre, men sådan har jeg det altså. Ikke hver dag eller hele tiden, men jeg tænker ofte, at det måske var et forkert valg for mig, at få børn.
Vi har 2 stk., en på 3 år og en på 7 mdr. Begge har været planlagte og ønskede. Især af mig. Jeg har altid vidst, at jeg gerne ville have børn engang, så det var aldrig en mulighed ikke at få dem. Men havde jeg vidst, hvad jeg ved nu, så havde jeg nok valgt anderledes.
For jeg synes det er hårdt. Og jeg er så træt af hele tiden at være i søvnunderskud. Hele tiden at være i dårligt humør og prøve at skjule det for børnenes skyld. At bruge alt min tid på vasketøj og opvask og højtlæsning og amning og dødsyge rollelege, når jeg meget hellere ville sidde og læse en god bog. Og det er ikke fordi, jeg slet ikke får noget “mig”-tid, min mand ved hvordan jeg har det, og sørger for at jeg får så meget plads, som det overhovedet er muligt. Jeg er nok ude med veninderne noget oftere, end de fleste med babyer på 7 mdr. Det er bare aldrig nok.
Og det værste af det hele er nok, at jeg faktisk godt ved, hvor heldig jeg er. Jeg har to sunde raske børn, som sover godt om natten. Jeg har en fantastisk mand, der elsker mig, og som er enormt dedikeret til familielivet. Vi har et stort dejligt hus. Ren familieidyl.
Så det er ligesom om, der ikke nogle enkelte parametre, der kan skrues på. Problemet bunder mere i, at jeg bare ikke trives særlig godt, med at være nogens mor. Det falder mig bare ikke naturligt, at skulle gå og servicere andre hele dagen og sætte mine egne behov til side. Og det er udmattende synes jeg. Som om jeg hele tiden render rundt i et par sko, der er et par numre for små. Det kan godt lade sig gøre, men særlig fedt er det ikke.
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg vil med det her indlæg. Måske håber jeg, at der sidder ligesindede derude, selvom jeg godt ved, at det nok ikke er særlig sandsynligt. For jeg ved jo godt, at man aldrig fortryder sine børn. Så der må være et eller andet helt galt med mig.
Jeg har også nogle gange tænkt, om det kan være en eller anden form for efterfødselsreaktion, for det er især kommet efter vi fik nummer to. Men jeg tænker ikke, at det ville være bedre, hvis vi kun havde den store, de personlige begrænsningerne er jo de samme.