Vil ikke sove uden trusser pga børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Må jeg lige høre, hvorfor er det ikke pænt, at sige til folk, de er dumme? (Altså når man er lille?) når nu i har lært hende, at det ikke er pænt at sige, at folk er dumme.

hvordan skal man ellers forklare, at man er utilfreds med situationen når er begrænset af sit sprog?

""Jeanette er dum" er jo slet ikke grimt at sige! Det er da rigtigt? Når nogen mennesker, gør eller siger noget, vi ikke bryder os om, så ER de da "dumme"? 

Som voksen kalder vi det jo bare andre ting. Som  "uenig, irriterende osv" men hos det lille barn er det altså summeret ned til ordet "dum" som i konteksten betyder "jeg er uenig i jeanettes beslutning. Hun er irriterende = dum"

Jeg ville blot sige "jeg tror ikke, jeanette mener det er dumt med numsen bar. Hun siger det er dumt, fordi man ikke må have numsen bar i børnehaven. ja, jeg kan godt forstå, du synes det dumt, du ikke må have bar numse i børnehaven. Men det må du herhjemme så - det er jo dejligt. Kom nu går vi ud og laver saft/spiller bold/tegner"

også ikke gøre mere ud af det. Folk ER dumme jo, og vi skal vel lære vores børn, at man gerne må være uenig og stille spørgsmål og sige sin mening højt?  

Fordi vi snakker meget om alting, inklusiv ordenes betydning og hvordan man bruger dem. Så vi har snakket om, at det ikke er pænt at sige dumme mand til en mand i Lidl, eller dumme mormor osv. Ligesom det ikke er pænt at sige fuck og for helvede. Ordene eksisterer jo stadig, intet her i huset er forbudt at sige. Men der er ord der ikke er pæne, som vi vælger ikke at sige til hinanden og andre. Man starter jo med at lære nuanceret og godt sprog allerede som barn. 

Hun er rigtig god til at udtrykke sig, og siger gerne "Jeanette gør mig ked af det.. hun gjorde sådan og sådan, så jeg blev sur eller trist.. hun opfører sig ikke særlig sødt", osv.

Men her var der jo ikke nogen der var dumme, eller datteren ikke måtte sige dumme. Hun blev bare ked af voksne kaldte noget hun gjorde og var glad for for dumt. Det kunne man vel også selv blive i nogle tilfælde som voksen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2017

Anonym trådstarter

Supergirl skriver:

De siger jo ikke at det er forkert(Ja, hun er en lille pige og hun føler at det er, fordi de siger at det er dumt) , men det er jo klart at det gør man ikke i børnehaven.. Jeg tænker, hvorfor har du ikke snakket med hende om det først? Havde du regnet med at hun fik lov til at sove trusseløs i børnehaven ?

Jeg synes faktisk du burde have snakket med hende om det, før hun startede i børnehave, at man kunne går med rumpen bare derhjemme, ikke i børnehaven.. Ligesom hvis hun sov et andet sted..

Men nu er skaden sket, og så må du snakke med hende, og forklarer hende, at de ikke siger at man ikke må sove uden trusser, men man gør det bare ikke i børnehaven. Men man må gerne gøre det derhjemme, ligesom at løbe med rumpen bar.

Fordi det havde jeg slet ikke tænkt på. Vi kom lige fra dagplejen hvor det andet barn var nøgen eller i hvert fald nøgen i bunden stort set hele tiden. Og vi har selv helt afslappet forhold til det. Så det var bare ikke en af de ting jeg havde overvejet. Og det er jo ikke fordi jeg ikke forstår at det er sådan i børnehaven. Tror måske det bliver lidt misforstået. Det handlede bare om at hun blev ked af deres måde at sige det på, for hun forstod det som noget forkert, som man ikke skal gøre. Men vi har snakket om det, at herhjemme er det ikke dumt eller forkert, og man bestemmer selv her.

Anmeld Citér

22. juni 2017

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Ærligt, så tror jeg at du skal tage det helt roligt med de ord. Måske har pædagogerne bare prøvet ( på en lidt klodset måde), at forklare din datter, at man sover altså ikke nøgen i børnehaven, og det forstår jeg faktisk godt at pædagogerne ikke tør lade børnene gøre nu om dage. At sige noget er dumt, synes jeg ikke er et rigtigt skældsord, men måske mere et forståeligt "nej" ord i den alder.

Du har også ret. Det var sikkert velment, selv om hun måske ikke følte det helt sådan, og derfor reagerede som hun gjorde herhjemme. Men ja, vi håber hun forstår det bare var deres måde at forklare reglerne på, efter vi har snakket om det, og det ikke gælder generelt og også herhjemme 

Anmeld Citér

22. juni 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Fordi det havde jeg slet ikke tænkt på. Vi kom lige fra dagplejen hvor det andet barn var nøgen eller i hvert fald nøgen i bunden stort set hele tiden. Og vi har selv helt afslappet forhold til det. Så det var bare ikke en af de ting jeg havde overvejet. Og det er jo ikke fordi jeg ikke forstår at det er sådan i børnehaven. Tror måske det bliver lidt misforstået. Det handlede bare om at hun blev ked af deres måde at sige det på, for hun forstod det som noget forkert, som man ikke skal gøre. Men vi har snakket om det, at herhjemme er det ikke dumt eller forkert, og man bestemmer selv her.

Dagpleje er jo også som et hjem.

Fair nok at I ikke har tænkt over det, jeg ser det bare som noget logiskt, at man ikke render rundt med bar rumpe i børnehave,  lige meget om man har gjort det i en dagpleje, som igen er et hjem, ikke et sted hvor der er mange mennesker der kommer og går. men lad det ligge.

Så det hel er omkring den måde de har sagt det på. ?

Det er så bare at forklare din datter, at der er forskellige regler for børnhave og derhjemme, ligesom der vil være når I er på besøg hos nogen.

Anmeld Citér

22. juni 2017

Bananaalice

Og de har ikke bare sagt at situationen er dum?
"Det er da dumt"..

Anmeld Citér

23. juni 2017

Anonym

Lige med fokus på ordet dum, måske lidt et sidespring, men har din datter sagt: "jeg er ikke dum" når du siger noget hun ikke er enig med dig og du giver din mening til kende? Det gør mit barn og det er noget der er sagt i børnehaven, om der er nogle børn som siger han er dum vides ikke

Anmeld Citér

23. juni 2017

Abracadabra

Jeg synes, at du mangler proportionssans. Skulle pædagogerne have sagt til din 3 årige datter, at det er uhensigtsmæssigt at sove nøgen, fordi det strider mod institutionens politik til forebyggelse af pædofilimistanker mod de ansatte - og det skulle hun så have refereret til dig? 

Eller skulle du kunne forstå, at ordet 'dumt' i sammenhæng med denne konflikt dækker over ovenstående?

Eller skulle du have forudset denne situation?

Du skal i hvert fald IKKE gøre mere ud af dette! I stedet skal du få dig lidt proportionssans. 

Anmeld Citér

23. juni 2017

Anonym

I takt med at dit barn vokser, er der mange ting der i går var det bedste der pludselig bliver "dumt", fordi vi bliver bevidst via andre personer. Det er sådan vi vokser fra forskellige vaner og faser vi går igennem, for at få nye. Nu er hun måske ikke så "lille" mere, så når der står 2 "seje" pædagoger og siger man ikke sover med numsen bar, jamen så kan det måske pludselig føles som om det kun er babyer der gør det, for hun vil jo gerne være "god" i pædagogernes øjne. Så måske det er et helt normalt led i udviklingen, hun skal jo før eller siden lære at man 1) ikke kan sove til middag mere, 2)ikke sover med numsen bar, det skal jo komme før eller siden, og selvfølgelig kan vi alle håbe at det sker naturligt og fordi de selv ikke vil, men desværre bliver vi alle indimellem presset lidt til at ændre os via andres holdninger.

Anmeld Citér

23. juni 2017

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Jeg synes, at du mangler proportionssans. Skulle pædagogerne have sagt til din 3 årige datter, at det er uhensigtsmæssigt at sove nøgen, fordi det strider mod institutionens politik til forebyggelse af pædofilimistanker mod de ansatte - og det skulle hun så have refereret til dig? 

Eller skulle du kunne forstå, at ordet 'dumt' i sammenhæng med denne konflikt dækker over ovenstående?

Eller skulle du have forudset denne situation?

Du skal i hvert fald IKKE gøre mere ud af dette! I stedet skal du få dig lidt proportionssans. 

Tak skal du have, det vil jeg gøre. Spurgte om råd fordi min datter reagerede som hun gjorde og var ked af det. Synes ikke jeg blæste noget ud af proportioner, beklagede eller beskyldte nogen, ville angribe pædagoger eller andet. Ville høre hvordan jeg takler mit barn der blev trist og om vi skulle fortælle det til pædagogerne. Men jeg får mig bare noget proportionssans og lukker kæften, tak. 

Anmeld Citér

23. juni 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Du har også ret. Det var sikkert velment, selv om hun måske ikke følte det helt sådan, og derfor reagerede som hun gjorde herhjemme. Men ja, vi håber hun forstår det bare var deres måde at forklare reglerne på, efter vi har snakket om det, og det ikke gælder generelt og også herhjemme 

Jeg tror faktisk at det er vigtigt at hun lærer fra jer, at der er rigtig mange både voksne og børn, der bruger ordet -dumt- om noget der ikke er særlig smart enten generelt eller lige i den givne situation, for hos mange er det ikke et rigtigt skældsord. Pædagogerne har måske sagt - dumt her -, men din datter har ikke lagt mærke til ordet - her -. 

Det er lidt ligesom, hvad ord man bruger for f.eks at lave pølser på toilettet, nogle kalder det lort, andre puha og badr eller noget helt 4, og lort er for nogle et helt naturligt ord i den sammenhæng, men et skældsord for andre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.