Anonym skriver:
Må jeg lige høre, hvorfor er det ikke pænt, at sige til folk, de er dumme? (Altså når man er lille?) når nu i har lært hende, at det ikke er pænt at sige, at folk er dumme.
hvordan skal man ellers forklare, at man er utilfreds med situationen når er begrænset af sit sprog?
""Jeanette er dum" er jo slet ikke grimt at sige! Det er da rigtigt? Når nogen mennesker, gør eller siger noget, vi ikke bryder os om, så ER de da "dumme"?
Som voksen kalder vi det jo bare andre ting. Som "uenig, irriterende osv" men hos det lille barn er det altså summeret ned til ordet "dum" som i konteksten betyder "jeg er uenig i jeanettes beslutning. Hun er irriterende = dum"
Jeg ville blot sige "jeg tror ikke, jeanette mener det er dumt med numsen bar. Hun siger det er dumt, fordi man ikke må have numsen bar i børnehaven. ja, jeg kan godt forstå, du synes det dumt, du ikke må have bar numse i børnehaven. Men det må du herhjemme så - det er jo dejligt. Kom nu går vi ud og laver saft/spiller bold/tegner"
også ikke gøre mere ud af det. Folk ER dumme jo, og vi skal vel lære vores børn, at man gerne må være uenig og stille spørgsmål og sige sin mening højt?
Fordi vi snakker meget om alting, inklusiv ordenes betydning og hvordan man bruger dem. Så vi har snakket om, at det ikke er pænt at sige dumme mand til en mand i Lidl, eller dumme mormor osv. Ligesom det ikke er pænt at sige fuck og for helvede. Ordene eksisterer jo stadig, intet her i huset er forbudt at sige. Men der er ord der ikke er pæne, som vi vælger ikke at sige til hinanden og andre. Man starter jo med at lære nuanceret og godt sprog allerede som barn.
Hun er rigtig god til at udtrykke sig, og siger gerne "Jeanette gør mig ked af det.. hun gjorde sådan og sådan, så jeg blev sur eller trist.. hun opfører sig ikke særlig sødt", osv.
Men her var der jo ikke nogen der var dumme, eller datteren ikke måtte sige dumme. Hun blev bare ked af voksne kaldte noget hun gjorde og var glad for for dumt. Det kunne man vel også selv blive i nogle tilfælde som voksen.