Kan chefen det ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2017

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Drop ligestillingskortet der er intet ligestilling i den problemstilling, det er trods alt din mave der skal scannes. 

Men hans chef lyder udfra din beskrivelse ualmindelig ufleksibel. Med små børn er fleksibilitet og samarbejde med sin arbejdsplads næsten uundværligt og det der gør at livet kan fungere når barns sygdom og søvnløse nætter begynder. 

Så mit bedste råd er at se sig om efter sndet job til din mand det er i vist bedst tjent med

og spørg på hospitalet om samtalen kan rykkes til en anden dag hvor han måske kan få fri eller har fri. 

Hvis du læser det jeg skriver ville du vide at 1. Hans arbejdstider er ret lange og 2. Han har kun fri i sommerferien.

Så tro ikke at vi prøver BEGGE to at ikke at være til gene for vores arbejdspladser.. er klar over de ikke har valgt min graviditet og jeg VED udemærket godt det min mave som skal skannes...

Jeg spurgte til råds om der var noget vi kunne gøre eftersom hans chef kone også er gravid og chefen er væk ca 2 gange om måneden min.. for at tage med hans kone.. Det jeg ikke kunne forstå han måtte når min mand ikke må komme med til de 2 datoer.. Han var ikke med til min NF fordi hans chef sagde han ikke kunne få 11/2 time før fri.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hvis du læser det jeg skriver ville du vide at 1. Hans arbejdstider er ret lange og 2. Han har kun fri i sommerferien.

Så tro ikke at vi prøver BEGGE to at ikke at være til gene for vores arbejdspladser.. er klar over de ikke har valgt min graviditet og jeg VED udemærket godt det min mave som skal skannes...

Jeg spurgte til råds om der var noget vi kunne gøre eftersom hans chef kone også er gravid og chefen er væk ca 2 gange om måneden min.. for at tage med hans kone.. Det jeg ikke kunne forstå han måtte når min mand ikke må komme med til de 2 datoer.. Han var ikke med til min NF fordi hans chef sagde han ikke kunne få 11/2 time før fri.

Hvad chefen gør er en anden sag. Det er da rigtig dårlig stil af en leder, at han render til de ting, når medarbejderne ikke kan tage fri til det samme, MEN eftersom han er chefen, er det jo ham der bestemmer det. Min kæreste er da også nogle gange træt af, at han må arbejde 12 timer over på en uge, mens chefen smutter tidligt for at gå til golf. De laver dog ikke det samme arbejde i det daglige, så sådan er det jo bare.

I stedet for at blive sur og irriteret over, at chefen selv tager fri til de ting, synes jeg din kæreste skal prøve at tage en snak med chefen. Han skulle fortælle, at det betyder meget for ham at kunne være med til scanningerne - eventuelt selv komme med forslag om at flexe. I de perioder hvor der er travlt på min kærestes arbejdsplads, tror jeg heller ikke han kunne smutte en time tidligere - han kunne dog helt sikkert få lov til det, hvis han mødte 1 - 1,5 time før ind om morgenen.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der vil virke for jer, men jeg tror samtale er vejen frem. UDEN at trække chefens kones graviditet ind i det - det giver kun anledning til irritation/diskussion. Når det kun drejer sig om to scanninger, burde det være muligt at tage fri de dage, hvis chefen er helt usamarbejdsvillig... For selvom du skriver, at han kun har fri i sommerferien, så har han jo altså som alle os andre ret til (minimum) 5 ugers ferie om året  Mon ikke en feriedag så kan arrangeres, bare det meldes ud i god tid.

Held og lykke med det hele 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Bananaalice

Jeg spurgte min kæreste, og han ville have sagt op. SÅ ufleksibel en chef kan kun blive et mareridt senere når børn skal til læge akut eller er syge og du ikke kan. For slet ikke at tale om hvordan Barslen måske skal gå (DER kan man snakke ligestilling, tvungen barsel til faren også..).

Det er også vilde arbejdstider, og fair nok hvis man kan lide det man laver.

Ellers må han jo melde sig syg.

Anmeld Citér

21. juni 2017

Tante15

jeg håber, at der er meget få af den slags leder. indenfor hvilket område arbejder din mand? 

Du efterspurgte forslag til, hvad man kunne gøre - kunne I evt. Flytte tiden, og så beder din mand om en feriedag den pågældende dag? Din mand må da kunne afholde feriedage, eller hvad gør de andre ansatte, hvis de skal have en fridag?

Anmeld Citér

24. juni 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Anonym skriver:

Jeg har skam læst tråden. Men det korte svar er nej i har ikke ret til noget. Hvad chefen gør de hans privilegium som chef og giver ingen rettigheder til jer. 

Men igen vil jeg opfordre til at han får et nyt job ASAP. Det er ærgerligt han ikke kan komme med men så er det ikke værre. Men når i står med sygt barn og hvad der ellers kan ske bliver det umuligt med de arbejdsforhold og manglende fleksibilitet. 

Pas på du kkke lader din frustration over situationen gå id over os der bruger tid på at svare dig bare fordi vi ikke svarer det du vil. I flere af dine indlæg er du meget hård. 

Anmeld Citér

24. juni 2017

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Jeg har skam læst tråden. Men det korte svar er nej i har ikke ret til noget. Hvad chefen gør de hans privilegium som chef og giver ingen rettigheder til jer. 

Men igen vil jeg opfordre til at han får et nyt job ASAP. Det er ærgerligt han ikke kan komme med men så er det ikke værre. Men når i står med sygt barn og hvad der ellers kan ske bliver det umuligt med de arbejdsforhold og manglende fleksibilitet. 

Pas på du kkke lader din frustration over situationen gå id over os der bruger tid på at svare dig bare fordi vi ikke svarer det du vil. I flere af dine indlæg er du meget hård. 

Beklager hvis du synes jeg er hård.. svare folk som de svare mig.. flere understreger jo at jobbet ikke skal betale for min graviditet uden at vide hvilken overenskomst jeg er på.. så man bliver lidt irriteret over man antager jeg forventer alt betalt m.m. for det sådan jeg føler det.. når jeg læser hvad folk siger.

Du siger det er heller ikke værre, Han ikke kommer med.. og jeg må indrømme det såre mig du siger sådan for du ved jo ikke rigtig noget om min baggrund.. Du ved fx ikke vi har prøvet i mange år at få det her barn...... så for mig er det mere end bare " så er det ikke værre".. 

Og jeg siger heller ikke at man ikke har sine gode ting ved at være chef.. Men derfor synes jeg stadig at når chefen kender historien og ovenikævet selv er far og skal til at have en mere.. at han behøver være sådan en idiot.. for det synes jeg han er..

Anmeld Citér

24. juni 2017

Anonym trådstarter

Tante15 skriver:

jeg håber, at der er meget få af den slags leder. indenfor hvilket område arbejder din mand? 

Du efterspurgte forslag til, hvad man kunne gøre - kunne I evt. Flytte tiden, og så beder din mand om en feriedag den pågældende dag? Din mand må da kunne afholde feriedage, eller hvad gør de andre ansatte, hvis de skal have en fridag?

Salg og marketing.. meget arbejdspres og lange tider men han kan lide at have travlt osv.. så det er dejligt for ham.. (:

Jamen jeg har faktisk fået flyttet den ene tid to gange.. Jeg må indrømme den anden har jeg ikke.. mest for ham chefen først siger ok og så ender det altid med hans inddrager han fridage. Jeg havde faktisk fået lagt tiderne med en dags mellem rum inden jeg måtte flytte den ene igen.. sådan at min mand kunne bruge to feriedage og så var der ude at chefen irritations moment at vi skal have et barn.. Resten har jeg sagt jeg nok skal tage alene.. ville bare rigtig gerne have ham med til de to "vigtigste" tider.. hvis det giver mening..

Anmeld Citér

24. juni 2017

Tante15

Anonym skriver:

Salg og marketing.. meget arbejdspres og lange tider men han kan lide at have travlt osv.. så det er dejligt for ham.. (:

Jamen jeg har faktisk fået flyttet den ene tid to gange.. Jeg må indrømme den anden har jeg ikke.. mest for ham chefen først siger ok og så ender det altid med hans inddrager han fridage. Jeg havde faktisk fået lagt tiderne med en dags mellem rum inden jeg måtte flytte den ene igen.. sådan at min mand kunne bruge to feriedage og så var der ude at chefen irritations moment at vi skal have et barn.. Resten har jeg sagt jeg nok skal tage alene.. ville bare rigtig gerne have ham med til de to "vigtigste" tider.. hvis det giver mening..

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have ham med. 

Så kan jeg godt se, at det er svært, når man planlægger efter en dag, også ændrer chefen mening.

Hvis din mand har fået lov til at have en feriedag, og har fået besked herom, ville jeg lige vende det med fagforeningen, om en chef så bare kan inddrage dagen igen, som han lige føler for det.

hvad gør de andre, hvis de skal til undersøgelse og til speciallæge? De tider ligger jo inde for arbejdstid, men ville helt klart tage fat i fagforeningen, og snakke med dem. Ud fra det beskrevne om chefen er han nok endnu mindre fleksibel efter barnet er født, så din mand får næppe lov til at få barnets sygedag etc. 

Hvis min chef var så ufleksibel, ville jeg også blive ret ufleksibel, forstået på den måde, så følger vi reglerne, og derudover er jeg ikke fleksibel.

Anmeld Citér

24. juni 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Beklager hvis du synes jeg er hård.. svare folk som de svare mig.. flere understreger jo at jobbet ikke skal betale for min graviditet uden at vide hvilken overenskomst jeg er på.. så man bliver lidt irriteret over man antager jeg forventer alt betalt m.m. for det sådan jeg føler det.. når jeg læser hvad folk siger.

Du siger det er heller ikke værre, Han ikke kommer med.. og jeg må indrømme det såre mig du siger sådan for du ved jo ikke rigtig noget om min baggrund.. Du ved fx ikke vi har prøvet i mange år at få det her barn...... så for mig er det mere end bare " så er det ikke værre".. 

Og jeg siger heller ikke at man ikke har sine gode ting ved at være chef.. Men derfor synes jeg stadig at når chefen kender historien og ovenikævet selv er far og skal til at have en mere.. at han behøver være sådan en idiot.. for det synes jeg han er..

Jeg kan godt forstå du synes folk er hårde men hvis du læser sit startindlæg fremstår der som om du forventer de skal betale og når du trækker ligestillingskortet er det også useriøst for det er nu engang dig der er gravid. 

Når jeg siger det ikke er værre er det fordi det jo går uden ikke fordi jeg ikke anderkender dine følelser.. Men når i kommer til at stå med syge børn som i må sende afsted en dag for tidligt eller står med et barn der trænger til en tidlig dag fordi alt er for meget eller du ligger med 40 i feber og influenza på barsel så får det jo oprigtige konsekvenser langt værre end at du er ked af en scanning (hvilket jeg sagtens forstår) at din mands job er ufleksibelt  

Hvis du skal værre sur/skuffet over nogle er det din kæreste. Han må skynde sig at finde et mere familie venligt job selvom han er glad for det. Man må prioritere hvad der er vigtigst her i livet og det job kommer ikke til at fungere. Fint din kæreste nyder at have travlt osv men livet med børn ændrer sig og helt ærligt (nu synes du nok jeg er hård og urimelig igen) så er det her kun en mikro forsmag på hvad der venter jer med livet med børn.

At du synes chefen bør vise hensyn forstår jeg godt men det kommer ikke til at ske. Nogle gange må man ændre på det man selv kan ændre på (her finde nyt job eller acceptere tingene) istedet for at være skuffet over andre mennesker ikke gør som man synes de bør. 

Læs hvad vi skriver og lad være at tolke mellem linjerne. Vi kender ikke din baggrund og følelser men svarer på det du spørger om. At det har taget lang tid at blive gravid er altså sagen underordnet. Som chef ville jeg altså ikke give andre rettigheder til nogle kommende fædre end andre og som medarbejder ville jeg blive tosset hvis en anden gravid eller far fik andre rettigheder fordi de havde haft svært ved det. 

Anmeld Citér

24. juni 2017

nille

Profilbillede for nille
Bananaalice skriver:

Selv kvinder har ikke nødvendigvis ret til at få fri til det, så stop lige ligestillingsdebatten Det kommer helt an på arbejdspladsens regler og overenskomst, og nogen steder tangere det med alm. lægebesøg der selvf. stadig helst skal ligge til mindst mulig gene. Har hørt om kvinder i både det offentlige og private der ikke måtte GRATIS, men altså selv skal bruge flex eller trækkes i løn. Sådan er det nu altså engang  
Og den mulighed burde TS's mand også have, så læs lige overenskomst og ansættelseskontrakt igennem, for det burde være i nærheden af sygehusbesøg eller egen læge.
Ellers må I få en ny tid evt. der ligger på et tidspunkt hvor han kan gå tidligt/møde senere. 

Alle kvinder har da ret til fri når de skal til graviditetsundersøgelser uanset overenskomst, da det er lovreguleret i barselsloven. Man har tilmed ret til at modtage den ydelse man normalt modtager når man er syg, så hvis man normalt får fuld løn under sygdom har man også ret til dette under til disse undersøgelser og hvis man kun har ret til en sygeløn/ sygedagpenge sats har man ret til denne ydelse under fraværet til disse undersøgelser.

hvis det er muligt skal man ligge undersøgelserne uden for arbejdstid men er dette ikke muligt er ovenstående gældende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.