Kan chefen det ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.373 visninger
29 svar
37 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juni 2017

Anonym trådstarter

Hej,

Er anonym da mit spørgsmål kan gå udover familie relationer.

Ville blot høre er der nogen der ved noget omkring mænds rettigheder vedr vigtige skanninger af barnet ?

Min mand har en arvelig sygdom - og dvs vi skal måske til 4 skanninger mere end normalt har spurgt hospitaler. Men min mand må aldrig få fri eller afspadsere for hans chef? Så over halvdelen af tiden er jeg helt alene om de skanninger.

Må chefen gerne nægte ham fri m.m pga det ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Så vidt jeg ved har vi mænd ingen specielle rettigheder når det kommer til scanninger og lign. Dog synes jeg det lyder lidt underligt at han aldrig må få fri - hvad hvis han selv skal til lægen eller andre ting?

Men i sidste ende, må din mand vel så tage en feriedag/omsorgsdag på de vigtige dage hvis chefen ikke er samarbejdsvillig.

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Så vidt jeg ved har vi mænd ingen specielle rettigheder når det kommer til scanninger og lign. Dog synes jeg det lyder lidt underligt at han aldrig må få fri - hvad hvis han selv skal til lægen eller andre ting?

Men i sidste ende, må din mand vel så tage en feriedag/omsorgsdag på de vigtige dage hvis chefen ikke er samarbejdsvillig.

Synes det sørgeligt man taler om ligestilling og det er der så ikke..

Så skal tingene lægges efter arbejdstid og ellers hvis det fx er noget med hjemmet osv så skal jeg altid tage fri.

Det Har han sagt - men så kommer hans chef altid med en undskyldning om at der allerede er folk der har fri, eller der vigtig møde osv osv.. så det ender med min mand er nød til at melde sig syg for komme med mig

Anmeld Citér

20. juni 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Syntes da han sku prøve at spørge sin fagforening, hva de tænker!

Og ellers må han tage en omsorgs/feriedag. Vh Stine 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Bananaalice

Selv kvinder har ikke nødvendigvis ret til at få fri til det, så stop lige ligestillingsdebatten Det kommer helt an på arbejdspladsens regler og overenskomst, og nogen steder tangere det med alm. lægebesøg der selvf. stadig helst skal ligge til mindst mulig gene. Har hørt om kvinder i både det offentlige og private der ikke måtte GRATIS, men altså selv skal bruge flex eller trækkes i løn. Sådan er det nu altså engang  
Og den mulighed burde TS's mand også have, så læs lige overenskomst og ansættelseskontrakt igennem, for det burde være i nærheden af sygehusbesøg eller egen læge.
Ellers må I få en ny tid evt. der ligger på et tidspunkt hvor han kan gå tidligt/møde senere. 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym

Er ret sikker på at mænd har ret til nogle ting i forbindelse med deres kommende børn - ligesom de også har ret til fx barn syg dage osv.

Snak med fagforeningen og hør hvad de siger.

Min mands overenskomst giver ham ret til fri ved undersøgelser i forbindelse med graviditeten - og det er med samme løn som hvis det var under sygdom. At vi så vælger at han ikke behøver med til lægen og ikke altid til jordemoder, er så en anden side af sagen...

Anmeld Citér

20. juni 2017

sne190810

Anonym skriver:

Synes det sørgeligt man taler om ligestilling og det er der så ikke..

Så skal tingene lægges efter arbejdstid og ellers hvis det fx er noget med hjemmet osv så skal jeg altid tage fri.

Det Har han sagt - men så kommer hans chef altid med en undskyldning om at der allerede er folk der har fri, eller der vigtig møde osv osv.. så det ender med min mand er nød til at melde sig syg for komme med mig

Hverken mænd  eller kvinder får altså direkte fri, fordi de skal til skanninger mm. ifm graviditet... 

Det er der man skal planlægge sin tid, få lagt tiderne til læge/Jordemoder/skanning mm i ydertimerne, så det bliver så smertefrit for arbejdsgiveren og på sin vis også dig selv. 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Mille123

Anonym skriver:

Er ret sikker på at mænd har ret til nogle ting i forbindelse med deres kommende børn - ligesom de også har ret til fx barn syg dage osv.

Snak med fagforeningen og hør hvad de siger.

Min mands overenskomst giver ham ret til fri ved undersøgelser i forbindelse med graviditeten - og det er med samme løn som hvis det var under sygdom. At vi så vælger at han ikke behøver med til lægen og ikke altid til jordemoder, er så en anden side af sagen...

Min mand har ikke ret til barnets første sygedag, så det er også overenskomstbestemt  

Anmeld Citér

20. juni 2017

heaven

Ifm vores fertilitetsbehandlinger har min mand kun haft krav på/ret til fri på æu-dagen....

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym trådstarter

Bananaalice skriver:

Selv kvinder har ikke nødvendigvis ret til at få fri til det, så stop lige ligestillingsdebatten Det kommer helt an på arbejdspladsens regler og overenskomst, og nogen steder tangere det med alm. lægebesøg der selvf. stadig helst skal ligge til mindst mulig gene. Har hørt om kvinder i både det offentlige og private der ikke måtte GRATIS, men altså selv skal bruge flex eller trækkes i løn. Sådan er det nu altså engang  
Og den mulighed burde TS's mand også have, så læs lige overenskomst og ansættelseskontrakt igennem, for det burde være i nærheden af sygehusbesøg eller egen læge.
Ellers må I få en ny tid evt. der ligger på et tidspunkt hvor han kan gå tidligt/møde senere. 

Det ved jeg godt ikke ALLE kvinder må JEG er skam selv en af dem der må betale SELV!.. så det ikke fordi jeg siger arbejdsgiver SKA betale. Men jeg synes det unfair når min mand aldrig må få fri på nogen måde..  og jeg prøver vitterlig at ligge tiderne meget tidligt eller sent eftersom ham arbejder fra 9 til 17.30 man-tors og fredag til 16.

Så det jævnt svært med tiderne!!

Og hans chef frue er selv gravid og han render i tide og utide derfor jeg synes det endnu mere unfair.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.