Kan chefen det ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2017

Anonym trådstarter

sne190810 skriver:

Hverken mænd  eller kvinder får altså direkte fri, fordi de skal til skanninger mm. ifm graviditet... 

Det er der man skal planlægge sin tid, få lagt tiderne til læge/Jordemoder/skanning mm i ydertimerne, så det bliver så smertefrit for arbejdsgiveren og på sin vis også dig selv. 

Jeg kender godt regler vedr at jeg skal gøre det smertefrit for min arbejdsgiver.. og jeg prøver rykke dem hver gang de beder om det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2017

Bebe89

Nej, så vidt vides er der ikke nogle rettigheder omkring det med at komme med til scanninger. Hvis han meget gerne vil med til dem allesammen, må han jo bede om nogle feriedage. Er det ikke sådan at disse scanninger kan planlægges i god tid/skal foregå på bestemte tidspunkter igennem graviditeten? For så kan man måske ønske fri i god tid. Så burde det vel kunne lade sig gøre. Men altså ja, man kan jo desværre ikke altid holde fri når det passer en bedst. Hvis han vitterligt ALDRIG kan få lov til at holde fri, så må han da vist have fat i sin fagforening, for det lyder da underligt.

Og tillykke med graviditeten! 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Carina:-)

Man har ikke krav på fri - ligegyldigt hvor meget man render til fagforeningen.

Man har krav på ferie ,velogmærke planlagt ferie .

Og at han melder sig syg,er virkelig at gå den forkerte vej da det kan give en fyreseddel og har arbejdsgiveren bevis på at man har bedt om fri på ens"sygedag" kan det give karantæne ved fagforeningen.

For så er det selvforskyldt fyring. 

Jeg synes som arbejdsgiver at det bedste ville være dialog om din mands behov for fri - måske I kunne sortere lidt i dem så han ikke skal have fri hele tiden.? 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Man har ikke krav på fri - ligegyldigt hvor meget man render til fagforeningen.

Man har krav på ferie ,velogmærke planlagt ferie .

Og at han melder sig syg,er virkelig at gå den forkerte vej da det kan give en fyreseddel og har arbejdsgiveren bevis på at man har bedt om fri på ens"sygedag" kan det give karantæne ved fagforeningen.

For så er det selvforskyldt fyring. 

Jeg synes som arbejdsgiver at det bedste ville være dialog om din mands behov for fri - måske I kunne sortere lidt i dem så han ikke skal have fri hele tiden.? 

Vi har kun bedt om 2 datoer - 9g resten tager jeg til alene.

Misdannelse scan og samtale med speciel læge pga en af os har en arvelig sygdom og det er den dag resultat gives der vil jeg gerne ha ham med. 

Det er ikke andet der blevet bedt om. 

Er det for meget da ??

Anmeld Citér

20. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Altså jeg betaler selv ved lægebesøg, tandlæge scanninger og jm besøg da jeg ventede mig. 

Synes det giver fin nok mening at arbejdspladsen ikke betaler når det ikke skyldes at man er syg og ikke kan arbejde. 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Bananaalice

Anonym skriver:

Misdannelse scan og samtale med speciel læge pga en af os har en arvelig sygdom og det er den dag resultat gives der vil jeg gerne ha ham med. 

Er det for meget da ??

Jeg synes helt ærligt vi ikke kan skære alle ledere over en kam, og din mands chef er ret speciel at han ikke kan være behjælpelig med at finde en løsning, medmindre din mand ikke selv er for god til at tale om det.. Nej det er IKKE for meget at bede om, og jeg synes virkelig din mand skal få sat sig ned med chefen og fortælle det igen og igen, og så må han jo altså betale fra det, det kunne lige så godt være en sygdom såsom forkølelse han blev hjemme med

Anmeld Citér

20. juni 2017

lineog4

Anonym skriver:

Er det for meget da ??

Hvor vidt din mand har ret til det handler om aftale og overenskomst. 

Men en anden ting er værdibaseret ledelse og hvornår får man arbejdere der yder så meget de kan - og der stråler den chef så absolut ikke. En god leder leder ved at gå foran, og tager han selv til scanninger så skal hans medarbejdere selvsagt også - altså hvis han/hun er en god leder. 

Rigtig øv - kan din mand få lov at købe sig fri eller er det også umuligt? 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Altså jeg betaler selv ved lægebesøg, tandlæge scanninger og jm besøg da jeg ventede mig. 

Synes det giver fin nok mening at arbejdspladsen ikke betaler når det ikke skyldes at man er syg og ikke kan arbejde. 

Jeg siger skam heller ikke hans job skal betale hans fridage.. men han får ikke lov til at holde fri for egen regning, flex eller andet 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Hvor vidt din mand har ret til det handler om aftale og overenskomst. 

Men en anden ting er værdibaseret ledelse og hvornår får man arbejdere der yder så meget de kan - og der stråler den chef så absolut ikke. En god leder leder ved at gå foran, og tager han selv til scanninger så skal hans medarbejdere selvsagt også - altså hvis han/hun er en god leder. 

Rigtig øv - kan din mand få lov at købe sig fri eller er det også umuligt? 

Han spurgte om han kunne få to ferie dage de to datoer som hans chef han har fået.. men han fik af vide at det kunne han ikke for den ene dag er chefen selv væk sjovt nok pga skanning med hans kone. Og den anden var pga fælles møde og det tilbød min mand at komme fra 16-18 den dag selvom ham ville have fri.

Og som min mand sagde til hans chef at han var jo næsten aldrig syg og bad aldrig om fri.. så han havde håbet på forståelse for situationen.. (vi har kun sommerferie sammen hvert år.. ellers har han aldrig fri).

Så det virkelig surt der ingenting at gøre.  Vi har talt med fagforeningen gjorde han o går.. De kan heller ikke hjælpe ham 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Drop ligestillingskortet der er intet ligestilling i den problemstilling, det er trods alt din mave der skal scannes. 

Men hans chef lyder udfra din beskrivelse ualmindelig ufleksibel. Med små børn er fleksibilitet og samarbejde med sin arbejdsplads næsten uundværligt og det der gør at livet kan fungere når barns sygdom og søvnløse nætter begynder. 

Så mit bedste råd er at se sig om efter sndet job til din mand det er i vist bedst tjent med

og spørg på hospitalet om samtalen kan rykkes til en anden dag hvor han måske kan få fri eller har fri. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.