Færdiglavet grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2017

Miti's mama

Anonymor skriver:

Jamen har du sat dig ind i de negative konsekvenser ved at starte før anbefalet? 

Selvfølgelig har jeg da det. Min ældste startede også på grød nogenlunde samme alder, og der undersøgte jeg det da også... hvem ville ikke gøre det? Det er jo heller ikke sådan at jeg bare har sagt ok til sundhedsplejersken, jeg har da selvfølgelig stilt en masse spørgsmål. Ville ønske at alt det her mommy shaming ville stoppe 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2017

Miti's mama

Mor11 skriver:

Det handler ikke om om hun kan lide det eller er i stand til at synke grøden. Det handler om tarmene der stadig er underudviklede ved 4mdr.. jeg synes det er en god ide at oplyse sig selv fremfor at stole blindt på fagfolk. 

Jeg er ikke dum... Selvfølgelig har jeg undersøgt det. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonymor

Miti's mama skriver:

Selvfølgelig har jeg da det. Min ældste startede også på grød nogenlunde samme alder, og der undersøgte jeg det da også... hvem ville ikke gøre det? Det er jo heller ikke sådan at jeg bare har sagt ok til sundhedsplejersken, jeg har da selvfølgelig stilt en masse spørgsmål. Ville ønske at alt det her mommy shaming ville stoppe 

Og jeg ville ønske, at folk ikke automatisk greb faklen "mommy-shaming", fordi man stiller sig kritisk over for folks valg. Den er ærlig talt for letkøbt. Mommy-shaming er i mine øjne et langt mere relevant begreb at bruge om situationer, hvor mødre dømmes for valg, som fx ikke følger "shamerens" normer, men som ellers er harmløse. I det her tilfælde er der jo tale om et valg til trods for en viden om, at sundhedsstyrelsen anbefaler at vente til et halvt år, fordi barnets tarmsystem ikke er tilstrækkeligt modnet, når det kun er 4 måneder gammelt. At stille sig kritisk over for det, når der ikke lader til at være en virkelig god grund til at starte tidligt, det er i mine øjne på ingen måde mommy-shaming, men snarere bare almindelig sund kritisk tænkning.

Det kunne jo også have været, at du ikke var bekendt med risici og negative konsekvenser, i hvilket fald det i mine øjne var ret vigtigt, at du blev gjort opmærksom på dem

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonymor

Miti's mama skriver:

Og jeg tænker nu ikke, at man er dum, bare fordi man ikke har undersøgt det. De fleste stoler vel på det, de får at vide af fagpersoner, så især førstegangsforældre vil måske være tilbøjelige til at stole på sundhedsplejerskens anbefalinger, uden at grave dybere. Hvilket viser hvor problematisk det er, at de rådgiver i modstrid med SST anbefalinger. Hvis min læge siger til mig, at jeg skal tage penicillin mod min halsbetændelse, går jeg heller ikke hjem og googler mig til, om han har ret, jeg stoler jo på udgangspunkt på, at han ved, hvad han taler om Sagt på en anden måde: Der er ingen her der siger, at du er "så dum", at du ikke havde undersøgt noget selv. Det ville jo være reelt, at du ikke havde undersøgt det, fordi du stolede på din SP.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Miti's mama

Anonymor skriver:

Og jeg ville ønske, at folk ikke automatisk greb faklen "mommy-shaming", fordi man stiller sig kritisk over for folks valg. Den er ærlig talt for letkøbt. Mommy-shaming er i mine øjne et langt mere relevant begreb at bruge om situationer, hvor mødre dømmes for valg, som fx ikke følger "shamerens" normer, men som ellers er harmløse. I det her tilfælde er der jo tale om et valg til trods for en viden om, at sundhedsstyrelsen anbefaler at vente til et halvt år, fordi barnets tarmsystem ikke er tilstrækkeligt modnet, når det kun er 4 måneder gammelt. At stille sig kritisk over for det, når der ikke lader til at være en virkelig god grund til at starte tidligt, det er i mine øjne på ingen måde mommy-shaming, men snarere bare almindelig sund kritisk tænkning.

Det kunne jo også have været, at du ikke var bekendt med risici og negative konsekvenser, i hvilket fald det i mine øjne var ret vigtigt, at du blev gjort opmærksom på dem

Tak for din bekymring, den er registreret. Jeg kan informere at jeg selvfølgelig har undersøgt området grundigt. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Miti's mama

Anonymor skriver:

Og jeg tænker nu ikke, at man er dum, bare fordi man ikke har undersøgt det. De fleste stoler vel på det, de får at vide af fagpersoner, så især førstegangsforældre vil måske være tilbøjelige til at stole på sundhedsplejerskens anbefalinger, uden at grave dybere. Hvilket viser hvor problematisk det er, at de rådgiver i modstrid med SST anbefalinger. Hvis min læge siger til mig, at jeg skal tage penicillin mod min halsbetændelse, går jeg heller ikke hjem og googler mig til, om han har ret, jeg stoler jo på udgangspunkt på, at han ved, hvad han taler om Sagt på en anden måde: Der er ingen her der siger, at du er "så dum", at du ikke havde undersøgt noget selv. Det ville jo være reelt, at du ikke havde undersøgt det, fordi du stolede på din SP.

Jeg stoler også på min sp, men ved at de kan huske ting forkert. Så jeg har tjekket det. Og det er mit andet barn.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Miti's mama skriver:

Jeg siger på ingen måde at du er dum!! Jeg ville egentlig bare informere dig sådan helt neutralt da det er helt almindeligt at man som især førstegangs stoler blindt på sin sp. Hvor skulle man ellers vide andet fra. 

Men du må undskylde hvis jeg formulerede mig skidt. I øvrigt tog jeg det automatisk som en selfølge at du var førstegangs pga spørgsmålet om hvordan og hvorledes med grød men det kan jeg så se nu at du ikke er. 

God aften 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Thea14

Vores datter begyndte altså også på grød som 4 måneders. Det var også er bevidst valg efter snak med sundhedsplejerske og læsning af diverse artikler. 

I får det til at lyde som om at det decideret er livsfarligt st give grød så tidligt - tænker at I måske heller ikke har læst ordentligt op på tingene. For ja, barnets tarme er ikke nok udviklet som 4 måneders - hvilket er årsagen til at det ikke er alle former for grød man må give i 4 måneders alderen, mens man gerne må give andre, tyndere former for grød.

Vores datter var konstant forstoppet, indtil hun begyndte at få tyndt grød og senere mos. 

Hvis jeg vurderer det bedst for min søn også, vil han også begynde på grød når han er 4 måneder.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Thea14 skriver:

Vores datter begyndte altså også på grød som 4 måneders. Det var også er bevidst valg efter snak med sundhedsplejerske og læsning af diverse artikler. 

I får det til at lyde som om at det decideret er livsfarligt st give grød så tidligt - tænker at I måske heller ikke har læst ordentligt op på tingene. For ja, barnets tarme er ikke nok udviklet som 4 måneders - hvilket er årsagen til at det ikke er alle former for grød man må give i 4 måneders alderen, mens man gerne må give andre, tyndere former for grød.

Vores datter var konstant forstoppet, indtil hun begyndte at få tyndt grød og senere mos. 

Hvis jeg vurderer det bedst for min søn også, vil han også begynde på grød når han er 4 måneder.

Hvis det er noget man vurderer udfra barnet, altså at der er en årsag til at man starter, så hører man heller ikke noget fra mig. Jeg synes bare det er vigtigt at man ikke starter bare fordi baby nu er 4mdr. der er jo en grund til at man har rykket anbefalingen til 6mdr og den er da værd at tage med. Ellers kunne vi jo også bare starte ved 2,5mdr

ej, men jeg Tænker bare, tænk hvis man nu rent faktisk havde et barn der slet ikke var klar i tarmene og reagerede voldsomt på det.. der er sååååå mange børn med Tarmproblemer der får afførende midler hver eneste dag i maaange år. Jeg ved ikke om det direkte skyldes for tidlig opstart, men jeg kunne godt have en mistanke eftersom de fleste jeg kender med "mavebørn" har haft problemet lige siden grødstart. men det er selvfølgelig kun min helt egen observation.

jeg ønsker ikke at dunke nogen i hovedet, jeg vil bare gerne give infoen videre - i tilfælde af at ts ikke VED det. Så kunne man sige "det ved jeg, men af forskellige årsager har vi besluttet at prøve at starte op nu". Og så var den skid jo egentlig slået  

Anmeld Citér

15. juni 2017

Miti's mama

Jeg blev bare irriteret over at man straks sprang til "åh nej, hun ved da ingenting"' 

• Det er mit andet barn, men har aldrig brugt færdiglavet grød. Så var første gang jeg så det
  • Det er hirsegrød, som er glutenfri, og det var helt bevist.
  • Min datter er ikke glad for sin erstatning
  • Jeg starter med at give hende et par teskeer de første gange for at være sikker på hun ikke får problemer med maven.

Så skulle der ikke være flere misforståelser.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.