Hvad tænker I om folk ud fra stillingsbetegnelser?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.894 visninger
28 svar
18 synes godt om
21. maj 2017

Anonym trådstarter

Og hvor meget betyder det for jer i forhold til hvordan I ser på folk?

Jeg sidder selv som distriktssygeplejerske.  - Hvad tænker I f.eks. så om mig ud fra det?- Uden at have mødt mig. 

Og tænker I måske noget andet når I så har mødt folk?

Er nysgerrig på hvor hvor meget stillingsbetegnelser betyder nu til dags!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2017

Loa

Altså udelukkende udfra en stillingsbetegnelse gør jeg mig da automatisk nogle forestillinger, det vel erfaringer osv der er med til at danne disse, men er heller ikke i tvivl om at det absolut ikke er sikkert at det forholder sig sådan.  

Hvad tænker du mere specifikt?

Distriktsygeplejerske, så tænker jeg en moden kvinde med meget erfaring.

Er det også mht det mere personlige du mener?

Altså ligesom den klassiske, revisor = kedelig

Anmeld Citér

21. maj 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tænker en der ka li at arbejde med mennesker = et socialt menneske, der ka li at drage omsorg.

Men det ka jo sagtens være det er helt forkert. Vh Stine 

Anmeld Citér

21. maj 2017

Stivdie

Min umiddelbare tanke er en, der kan lide at drage omsorg for andre, og som kan holde mange bolde i ilden og navigere godt i en ofte stresset hverdag.

Jeg er selv ingeniør og gift med en mekaniker.  

Anmeld Citér

21. maj 2017

lineog4

Anonym skriver:

Jeg sidder selv som distriktssygeplejerske.  - Hvad tænker I f.eks. så om mig ud fra det?- Uden at have mødt mig. 

Jeg tror faktisk jeg har mange stereotyper om mennesker ud fra deres erhverv (mit eget inklusiv), og ved da godt de ikke holder, og alle mennesker er unikke. Men ved også jeg som menneske/tænkende væsen har brugt for kasser og kategorier til at sortere og forstå i den verden vir jeg får så mange indtryk og viden. Derfor tænker jeg de stereotyper er okay så længe jeg kkke lader mig begrænse.

jeg har selvsagt også om sygeplejerske og måske endda om sygeplejersker fordi jeg skrev speciale med overskriften sygeplejeskens møde med patienten. Jeg blev meget positivt overrasket over sygeplejerskens stolthed, over det var okay at sige: jeg er en god sygeplejerske og jeg kan lide mit arbejde. Så min stereotyp er at en gruppe af sygeplejersker er stolte og står ved deres stolthed - de hviler på en eller anden måde i deres rolle og den hvilen i sig selv bærer de ofte med sig i andre facetter af livet. 

Så er det sjovt nok ikke min stereotyp at de er voldsomt omsorgsfulde og kan lide mennesker (det er min stereotyp om pædagoger ). Det er mere den faglige stolthed, og i den en viden om man som professionel sygeplejesker også bruger omsorg som en del af sin faglighed. 

Så har jeg noget om temperaturen i hænderne og følelsen af hænderne. De virker altid bløde uden at være svage, hænder der har været brugt og så ikke for varme og ikke for kolde.

Jeg er selv en erhvervsblanding af en cand mag i pædagogik og filosofi og så også skolelærer 

Anmeld Citér

21. maj 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Min stereotype opfattelse af sygeplejersker er, at de er de pæne, "artige" piger. Søde og pligtopfyldende kvinder, der ikke gør så meget opmærksom på sig selv. 

Jeg har taget en slags mini-efteruddannelse som lærer og meningsdanner, og vores undervisere fortalte os, at når de havde samme uddannelsesforløb med sygeplejersker, var de enormt pligtopfyldende, overholdt nøje mødetidspunkter, men var tilbageholdende i forhold til at sætte sig selv i spil og overskride grænser solo - hvor vi lærere var nogle banditter, der ikke altid kom til tiden og var mere talende, også når vi ikke skulle være det (pinligt!), men til gengæld kastede os ud i tingene uden videre. Meget tankevækkende, at ens profession måske skinner tydeligere igennem, end man regner med. 

Anmeld Citér

21. maj 2017

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Min stereotype opfattelse af sygeplejersker er, at de er de pæne, "artige" piger. Søde og pligtopfyldende kvinder, der ikke gør så meget opmærksom på sig selv. 

Jeg har taget en slags mini-efteruddannelse som lærer og meningsdanner, og vores undervisere fortalte os, at når de havde samme uddannelsesforløb med sygeplejersker, var de enormt pligtopfyldende, overholdt nøje mødetidspunkter, men var tilbageholdende i forhold til at sætte sig selv i spil og overskride grænser solo - hvor vi lærere var nogle banditter, der ikke altid kom til tiden og var mere talende, også når vi ikke skulle være det (pinligt!), men til gengæld kastede os ud i tingene uden videre. Meget tankevækkende, at ens profession måske skinner tydeligere igennem, end man regner med. 

Ej vi kom da altid til tiden ognsad fint med hånden oppe til vi blev spurgt - sådan er lærere  tænker faktisk lærere er nogle af de allersværeste at undervise hver gang jeg sidder til noget med lærere, tænker jeg hold da op vi gør præcis der modsatte af hvad vi fordrer SF vores elever

Anmeld Citér

21. maj 2017

B&J

Jeg tænker ikke så meget på den måde ud fra den du skriver tænker jeg du godt kan lig at arbejde med mennesker 

( en på Kh) tænker jeg stakkels person de skal igennem en helt masse og håber de får en god hjælp ellers kan det virkelig være svært 

jeg vil gerne tænke set posetive i folk 

Anmeld Citér

21. maj 2017

altogintet

Anonym skriver:

Altså jeg tænker helt klart, at folk med høje stillinger har knoklet for det. Og så er folk jo bare forskellige. Nogle går vildt meget op i titler (fx min svigerinde), men så længe man er glad for sit job, så er set for mig fuldstændig sagen uvedkommende. 

Jeg vil 1000 gange hellere være sammen med glade mennesker der arbejder som skraldemænd eller gravere, end jeg vil omgåes sure travle mennesker, der ikke går op i andet end deres (chef)stilling. 

Anmeld Citér

21. maj 2017

MiniMe2005

Min fordom om sygeplejersker er, at de er de "pæne" piger i klassen. Søde og rare, men også lidt kedelige. Og så også lidt strikse. Især når de har rundet de 40.

Præcis med distriktsygeplejerske, tænker jeg, at du er lidt ældre, fordi du har brugt tid på at arbejde dig derop. Sikkert sød og venlig og nem at omgås. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.