Anonym skriver:
Det gør jeg jo heller ikke??
jeg kalder det putte nutte fis at børn skulle tage varig skade af konsekvens.
Det er stråmandsargumentation - du tillægger andre holdninger, de ikke har. Ingen har talt imod konsekvens. Alle, på nær dig og en eller flere anonyme, som måske alle er dig, taler imod eksklusion fra ferie eller fællesoplevelse som konsekvens. I det indlæg af mit, du svarer på, skriver jeg udtrykkeligt, at man ikke udelukker et barn fra en ferie, og til det svarer du, at vi ikke bliver enige.
Selvfølgelig falder der en konsekvens, når et barn foretager en handling som fx at slå lillebror - det er vel indlysende, at ingen forældre bare smler eller ignorerer det. Men konsekvenser á la "nu har du gjort så mange dumme ting, at de tilsammen udløser, du ikke kommer med os i Tivoli eller på ferie", er uden mening, for den 5-årige kan ikke se sammenhængen mellem "Jeg blev sur i skobutikken" og "Om tre uger tager mor, far og mine søskende i Tivoli uden mig".
Og så er eksklusion et nederdrægtigt magtmiddel fra forældrene - som en anden skrev, er der intet, der gør så ondt som at blive holdt ude i børnehaven eller skolen - det skulle da lige være at blive holdt udenfor det naturligste og sikreste fællesskab i verden, nemlig familien. Man kan også vende den om og sige: Hvem skal lige tage sig af det "fejlfulde" barn, mens familien hygger sig? Er det ikke forældrenes suveræne opgave at tage sig af barnet, uanset hvor "forkert", det opfører sig?
Anmeld
Citér