barn med stort temperament

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.012 visninger
72 svar
187 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. maj 2017

Anonym trådstarter

JEG råber om hjælp!!!! 

Jeg/vi som familie kan snart ikke mere!! 

sagen er den at vi har en 5 årig dreng, en 5 årig med en vanvittigt temperament, og jeg er fuldkommen på bar bund hvad jeg snart skal gøre ved ham! 

Han kan springe i luften når som helst og over hvad som helst! 

Kommer her med nogle eksempler: 

1: Mor og A er ude og køre med storebror B på 7 år. 
Vi skal ud og finde nye sandaler. B finder hurtigt et par og går stolt med dem. A havde glædet sig til nye sandaler, men da det kommer til at prøve nogen, nægter han! han siger hårdt NEJ og begynder så at drille storebror B meget. 
Mor bliver lettere sur og advare A om at fortsætte drillerierne. 
A fortsætter og begynder så at spytte efter storebror, samt går fra mor på gaden, råber og siger dumme mor. 
Siger til A at fredagsslik bliver inddraget hvis ikke han stopper NU! 
A lover at opføre sig pænt. de næste timer går nogenlunde fint, indtil vi rammer sengetid, A går op i en spids og nægter ALT! og råber alle skældsord han kan: lortemor, dumme mor, jeg smadre dig, jeg hader dig,. osv osv . 

ender med at far må overtage og sige at han SKAL gå i seng! drengen raser med høje lyde og vrisser, men går i seng. 

2: Idag. 
A har drillet hans yngre søskende med ALT! det kolominere da mor skal ud og slå græs, børnene går med. 
Lillebror C går rundt med en legegræsmaskine da A beslutter sig for at tage den fra ham. Lillebror C er kun 21 måneder, så han blver selvf ked af det, og forstår ikke hvorfor A tager den,. jeg siger han skal aflevere den tilbage, A bliver gal, går mod lillebror C, kaster den på ham, så C falder, og går derefter hen til ham og råber, JEG SMADRE DIG! hvor han så sparker lillebror  

jeg flyver mod ham, hvor han bare råber nja nja du kan ikke fange mig! mens han griner !! 

jeg får fat i ham, og han bliver sendt på værelset! hvor han så går i selvdistruktion! ALT på værelset kaster han med på døren, mens han råber og skriger alle de skældsord han kan mod mig 

jeg er fuldkommen knækket på min rygrad og i mit hjerte!! 

Børnehaven er med ind over og siger det jo nok bare er en fase, men den fase har varet i over 1 år! samt han bliver nærmere kun værre  

HVAD SKAL VI GØRE!???

vi står med en sommerferie som vi skal på, som vi virkelig overvejer at sige han ikke kan komme med på! for vi er SÅ nervøse for hans udbrud skal ske alle steder. i lufthavnen! når vi skal ud og gå! når vi skal ud og se noget osv osv. han kan få et flip over alt og ingenting! og jeg ved ikke om jeg personligt orker en hel uge i et eller andet fremmedet land med en dreng vi kan risikere springer i luften, samt hans søskende skal lide under hans temperament !!  

skal siges der går ikke EN dag hvor vi ikke har kontroverser! nogle dage flere end andre,. men vi har altid kampe med ham 

vi har selvf været ned på jorden med ham og spurgt hvorfor? og om han er ked af noget herhjemme osv . men han siger endt ingenting, eller også siger han at det er hans hjerne der bliver vred  suk.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2017

Jullesnulle

Anonym skriver:

JEG råber om hjælp!!!! 

Jeg/vi som familie kan snart ikke mere!! 

sagen er den at vi har en 5 årig dreng, en 5 årig med en vanvittigt temperament, og jeg er fuldkommen på bar bund hvad jeg snart skal gøre ved ham! 

Han kan springe i luften når som helst og over hvad som helst! 

Kommer her med nogle eksempler: 

1: Mor og A er ude og køre med storebror B på 7 år. 
Vi skal ud og finde nye sandaler. B finder hurtigt et par og går stolt med dem. A havde glædet sig til nye sandaler, men da det kommer til at prøve nogen, nægter han! han siger hårdt NEJ og begynder så at drille storebror B meget. 
Mor bliver lettere sur og advare A om at fortsætte drillerierne. 
A fortsætter og begynder så at spytte efter storebror, samt går fra mor på gaden, råber og siger dumme mor. 
Siger til A at fredagsslik bliver inddraget hvis ikke han stopper NU! 
A lover at opføre sig pænt. de næste timer går nogenlunde fint, indtil vi rammer sengetid, A går op i en spids og nægter ALT! og råber alle skældsord han kan: lortemor, dumme mor, jeg smadre dig, jeg hader dig,. osv osv . 

ender med at far må overtage og sige at han SKAL gå i seng! drengen raser med høje lyde og vrisser, men går i seng. 

2: Idag. 
A har drillet hans yngre søskende med ALT! det kolominere da mor skal ud og slå græs, børnene går med. 
Lillebror C går rundt med en legegræsmaskine da A beslutter sig for at tage den fra ham. Lillebror C er kun 21 måneder, så han blver selvf ked af det, og forstår ikke hvorfor A tager den,. jeg siger han skal aflevere den tilbage, A bliver gal, går mod lillebror C, kaster den på ham, så C falder, og går derefter hen til ham og råber, JEG SMADRE DIG! hvor han så sparker lillebror  

jeg flyver mod ham, hvor han bare råber nja nja du kan ikke fange mig! mens han griner !! 

jeg får fat i ham, og han bliver sendt på værelset! hvor han så går i selvdistruktion! ALT på værelset kaster han med på døren, mens han råber og skriger alle de skældsord han kan mod mig 

jeg er fuldkommen knækket på min rygrad og i mit hjerte!! 

Børnehaven er med ind over og siger det jo nok bare er en fase, men den fase har varet i over 1 år! samt han bliver nærmere kun værre  

HVAD SKAL VI GØRE!???

vi står med en sommerferie som vi skal på, som vi virkelig overvejer at sige han ikke kan komme med på! for vi er SÅ nervøse for hans udbrud skal ske alle steder. i lufthavnen! når vi skal ud og gå! når vi skal ud og se noget osv osv. han kan få et flip over alt og ingenting! og jeg ved ikke om jeg personligt orker en hel uge i et eller andet fremmedet land med en dreng vi kan risikere springer i luften, samt hans søskende skal lide under hans temperament !!  

skal siges der går ikke EN dag hvor vi ikke har kontroverser! nogle dage flere end andre,. men vi har altid kampe med ham 

vi har selvf været ned på jorden med ham og spurgt hvorfor? og om han er ked af noget herhjemme osv . men han siger endt ingenting, eller også siger han at det er hans hjerne der bliver vred  suk.. 

Tal med PPR og få en psykolog på. De beskæftiger sig bla med redskaber der kan hjælpe pressede familier. 

Anmeld Citér

20. maj 2017

Skouboe

Får han søvn nok? Min yngste er en regulær drage, når hun ikke sover nok. 

Og så tænker jeg, hvad med at prøve logiske konsekvenser i stedet? Hvis vi tog ud for at købe sandaler og mit barn opførte sig sådan, ville jeg advare en gang, og derefter var turen slut. Så kørte vi hjem, uanset om vi havde fået købt det vi manglede eller ej.

Hvis mit barn gik amok og smadrede halvdelen af sit værelse, ville jeg pakke de ting væk, der var i stykker, og hun ville ikke få noget nyt, men måtte leve uden. 

Og i en periode satte vi en alarm ved sengetid, så jo hurtigere man var til at få nattøj på, børstet tænder og komme i seng, jo mere godnathistorie var der tid til. 

Gør det attraktivt for ham at styre sit temperament, og giv ham samtidigt klare, entydige og logiske konsekvenser, når han ikke gør det. Der er fx ingen forbindelse mellem sko og fredagsslik, så det er mere en straf end en konsekvens. 

Anmeld Citér

20. maj 2017

Anonym

Det lyder rigtig hårdt for jer alle. Også for drengen selv �� har i prøvet med sådan seriøse konsekvenser? Fx når han kommer på værelset (hvilket jeg synes var helt på sin plads) og han sø smadre tingene, simpelthen siger: 'fint de ting ryger i skraldespanden' ? Og når han fx spytter i en butik, så kører i hjem med det samme? Ved ikke om det ku virke.. Det virkede da vores den store var 3 år og ulidelig ��

Anmeld Citér

20. maj 2017

Anonym

vi kører smiley system. 

- god opførsel 

- dårlig opførsel 

- ked af det ansigt 

det fungere sådan at inden en aktivitet f.eks i haven, snakkes der om regler og muligheder for leg og fantasi. 

når så hele have aktiviteten er færdig, gives der en  hvis det har været en god tur uden konflikter og brud på reglerne. 

det er vigtigt at reglerne er tydelige. 

f.eks:

1. Du må ikke slå, bide, rive, sparke eller skubbe 

2. Du må ikke tage andres legetøj. 

3. Du må ikke true 

osv. 

hvis der har været konflikter og brud på reglerne gives der en 

bruges hvis han har været voldsom overfor hans søskende eller gjort dem kede af det, bruges ked af det. 

Når der er 5  for han en lille oplevelse eller privligie. 

når der er 5  går han glip af en oplevelse eller mister et privilgie 

når der er 5  er han udelukket fra en fælles oplevelse. 

Vi bor ikke i Danmark, og her er metoden meget brugt og den virker rigtig godt  

Anmeld Citér

21. maj 2017

Anonym

Skouboe skriver:

Får han søvn nok? Min yngste er en regulær drage, når hun ikke sover nok. 

Og så tænker jeg, hvad med at prøve logiske konsekvenser i stedet? Hvis vi tog ud for at købe sandaler og mit barn opførte sig sådan, ville jeg advare en gang, og derefter var turen slut. Så kørte vi hjem, uanset om vi havde fået købt det vi manglede eller ej.

Hvis mit barn gik amok og smadrede halvdelen af sit værelse, ville jeg pakke de ting væk, der var i stykker, og hun ville ikke få noget nyt, men måtte leve uden. 

Og i en periode satte vi en alarm ved sengetid, så jo hurtigere man var til at få nattøj på, børstet tænder og komme i seng, jo mere godnathistorie var der tid til. 

Gør det attraktivt for ham at styre sit temperament, og giv ham samtidigt klare, entydige og logiske konsekvenser, når han ikke gør det. Der er fx ingen forbindelse mellem sko og fredagsslik, så det er mere en straf end en konsekvens. 

Jeg er nysgerrig Men hvad ville så være en naturlig konsekvens af det? Han er da pænt ligeglad med om de bare forlader en død-kedelig sko butik før tid, det vil da næste kun være en belønning. 
Det er ikke fordi det du siger er forkert, jeg tror bare vi alle måske så kunne få gavn af at høre hvad der vil være en naturlig konsekvens af et barn der bliver aggresiv sig i en sko eller tøjbutik

Anmeld Citér

21. maj 2017

Anonym

Jeg tænker også, at I skal droppe ulogiske konsekvenser til en start. Der er jo ingen sammenhæng mellem en shoppetur og fredagsslik. Det er meget muligt, at han virker ligeglad med, at I tager hjem uden sandaler, men han har jo alligevel glædet sig (lyder det til i det originale indlæg).

Generelt synes jeg altid, der skal være en sammenhæng mellem handling og konsekvens. Så små børn forstår ikke, hvis de pludselig ikke må få fredagsslik, spille iPad eller computer, hvis de for eksempel har skubbet lillebror.

Dernæst ville jeg nok også tage fat i nogle professionelle, der kan give jer nogle gode værktøjer til at håndtere hans udbrud, for det lyder bestemt ikke rart!

Jeg håber, I finder en løsning :-)

Anmeld Citér

21. maj 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er nysgerrig Men hvad ville så være en naturlig konsekvens af det? Han er da pænt ligeglad med om de bare forlader en død-kedelig sko butik før tid, det vil da næste kun være en belønning. 
Det er ikke fordi det du siger er forkert, jeg tror bare vi alle måske så kunne få gavn af at høre hvad der vil være en naturlig konsekvens af et barn der bliver aggresiv sig i en sko eller tøjbutik

Hun skriver, at han havde glæder sig til turen. Så er han måske ikke helt ligeglad med at de tager hjem igen? 

Anmeld Citér

21. maj 2017

Bananaalice

Hun skriver, at han havde glæder sig til turen. Så er han måske ikke helt ligeglad med at de tager hjem igen? 

Nej, han havde glædet sig til nye sandaler, udfra hvad moren tror. Men måske han ikke helt var klar over hvad det indebar at skulle finde nye sandaler, og hvem ved om han selv har sagt "iih jeg glæder mig til nye sandaler", eller om han er blevet spurgt/opfordret til at sige "ja" på f.eks. et spørgsmål om nye sandaler.

Og I så fald at turen hjem er "straffen" men fair nok, så sidder han satdig fredag aften med freddagsslik, så får han bare sko dagen efter eller næste uge, livet går da bare videre.

Det er også ligemeget, og giver en helt 3. diskussion jeg ikke vil ud på, jeg vil blot høre det jeg spørger om, hvilken konsekvens vil I så fald være logisk, hvis det ikke er at få fjernet "privilegier".

Anmeld Citér

21. maj 2017

Anonym

I princippet er det også for mig så ligegyldigt hvor han har kaldet mor for dum henne, der burde være den samme konsekvens om det er i hjemmet, i en skobutik, På udlandsferie, eller på besøg hos andre. Når man kalder mor for dum og stikker af synes jeg det burde give den samme "konsekvens" uanset hvor det er sket. Det sker jo også hjemme, så stedet er vel irrelevant, det er det at han kalder hende ting, ikke kan styre sig sprog, og gør det til en "fang mig"-leg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.