Det, der springer mig i øjnene er:
- søskenderoller og -forventninger
- at mor og far er opgivende og ...?
- at I har høje forventninger til hans adfærd og måske ikke tæller de gode ting?
1. Det er nemt for et mellemstebarn at komme i klemme mellem en ældre bror, der er dygtigere til alt - og langt mere ansvarlig - og en eller flere små søskende, der ikke kan stilles til ansvar og skal tages hensyn til. Hvad er dit mellemste barns positive rolle i søskendeflokken?
Det er også let at komme til at have samme forventninger til en yngre søskende som til den ældre, især når der er endnu yngre søskende.
Fx hvorfor skal din 5-årige selv vælge sine sandaler? Hvis dit svar begynder med: 'men hans bror kan godt'/'kunne godt, da han var 5 år', vil jeg bede dig kigge på A. Kan A løse den opgave? Hvorfor give ham opgaven? Det kræver, at han kan overskue udvalget (og samtidig filtrere storebrors adfærd, de andre mennesker i butikken, muzak, dine forventninger, osv.) ind. Hvorfor ikke lade ansvarlige storebror selv vælge sandaler, mens du tager lillebror i hånden og guider ham? Se her står sandalerne til 5-årige drenge. De her tre par er gode, for de har velcro, så du selv kan tage dem på og af. Hvilken farve kan du bedst lide? Osv.
fx er han god til selv at sætte sig selv i gang med en leg i haven? Konkurrerer han med sine brødre om din opmærksomhed? (det lyder sådan). Så giv ham en opgave med at hjælpe dig med at slå græs (trykke på chokeren, sammen rydde legetøj op på græsset, køre græsslåmaskinen med dig, osv.) Lillebror har selv fundet på en leg og storebror kan holde øje med ham. Eller A kan blive i inde hos far og få en mandesnak mens mor går i haven med B og C.
2. Jeg anerkender, at I har nået bristepunktet og måske misforstår jeg dig, når du skriver, at i overvejer, om han skal med på ferie. Måske mener du, at I overvejer, om I skal tage på ferie. Hvis du mener, at I overvejer at tage på ferie som familie, men lade A blive hjemme, fordi I ikke orker ham, så må du anerkende, at A ikke er medlem af jeres familie på samme vilkår som familiens andre medlemmer. Han accepteres ikke betingelsesløst, men kan ekskluderes fra fællesskabet. Hvis det er der I er, forstår jeg godt, hvis A giver den gas med at afprøve jeres kærlighed og accept 24/7. I bliver nødt til at få vist ham, at I vil ham hele vejen igennem, uanset opførsel. Det må være frygteligt stressende for ham, hvis han fornemmer det, jeg fornemmer i dit opslag.
3. Jeg forstår godt, at det er pissehårdt. Men husker I at se på, at han faktisk gik i seng, da far sagde det? At han gik med i haven, da du sagde, at I skulle ud at slå græs? Hvordan gik det i butikken, inden det gik galt? Ser I en dreng, der gør rigtig meget af det, I beder ham om? Eller ser I kun de store konflikter?
Jeg synes, at I skal søge hjælp hos en familieterapeut, fx gennem kommunen. En, der kan hjælpe jer med at se på den måde, I er forældre og familie på og A rolle i det. I mellemtiden ville jeg give alt, hvad han gør rigtigt stor opmærksomhed. Husk at 'se' ham, mens det endnu går godt. Og giv ham begge små opmærksomheds'treats', hvor han er den der hjælper mor eller far, kommer op og sidde på køkkenbordet, osv. Og skru ned for forventningerne - få afgrænsede valg, sæt ham i gang med ting, bed ham om hjælp, m.m.