Du har ikke helt forstået problemstillingen.
Jeg var den der stillede spørgsmålet til Linda, og det handler IKKE om at jeg vil være kontrollerende overfor forældrenes opdragelse.
Det er MIG som bedsteforældre der bliver kontrolleret.
Ønsker blot lidt tillid således at jeg kan få lidt bedsteforældre oplevelser med mit barnebarn- alene.
Hmm, uden at kende alle involverede personligt vil alle svar jo være gæt, men jeg kan fortælle dig lidt om kravene herhjemme.
Jeg har 2 piger, der nu er 6 og 8 og både farmor og farfar og bedstemor får lov til at låne dem en uge hver i sommerferien og ellers weekender og forlængede weekender indimellem som det passer.
DA de var mindre, var det vigtigt for mig (og min mand) at bedsteforældrene så dem ofte, så børnene følte sig trygge, og at de gjorde en indsats for at følge samme rutiner mht. mad, lure og sengetider, simpelthen fordi begge mine børn har haft brug at fastholde rutinerne ellers er det endt med overstimulerede og ulykkelige børn, og det er der ingen grund til.
Pas på med misforstået godhed, det er ikke et lille barns behov at være længe oppe, eller at få en is, så der ikke er plads til ordentlig aftensmad, det er bedsteforældrenes, og det er ikke jeres behov, der skal tilgodeses. Jeg har altid været rimeligt afslappet omkring mad og søde sager til mine unger, men de har aldrig brudt sig om slik og is var de 2-3 år før de kunne lide, så deres bedsteforældre lærte på den hårde måde at det vat bedre at købe en lille bog, fx en pixi bog eller en malebog eller noget andet legetøj istedet. Som bonus fandt de også ud af at der er meget mere hygge involveret i at lege med det nye legetøj sammen med barnebarnet, end at stikke ungen en is.
Efterhånden som de er blevet ældre (omkring 4-5 års alderen) er faste rutiner blevet mindre vigtige og jeg blander mig mindre. Nu hvor mine piger er 6 og 8 blander jeg mig fx ikke i sengetider hos bedsteforældrene eller mad eller lækkerier, men jeg ved at deres bedsteforældre nu fortsætter de regler vi har herhjemme, med lidt ekstra plads til forkælelse. De får lov til at være længere oppe, de går ned og får en is, men de får stadig ordentlig mad, og den skal spises inden der er guf. Og som regel køber de en opgavebog istedet for en slikpose, også fordi mine børn stort set ikke kan lide slik.
I går havde vi fået tortillas til aftensmad og ungerne havde fået en lille skål popcorn hver og lidt vingummi og en slikkepind (som jeg ved de kan lide), til fredagsslik. 5 minutter senere satte de deres slik på bordet, og kom ud i køkkenet. Den ældste ville have lov til at slikke skålen fra min hjemmelavede guacamole, og den yngste ville have lov til at spise resten af dåsemajsen. Og det endte som deres fredagsslik.
Nå men helt kort, se børnene og vis interesse, ikke kun for at få lov til at have dem uden forældrene, spørg ind til rutiner og vaner og giv forældrene tillid til at I vil fortsætte disse, og så prøv at tøjle utålmodigheden.