Eksperthjælp: Hvornår kan vi forvente forældrene har tillid til os bedsteforældre!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
mummitrolden skriver:

Gud, hvor er jeg for at jeg aldrig får svigerdøtre, synes virkelig I er hårde. 

Det kunne være at spørgers svigerdatter er en af de hysteriske speltmødre som ikke giver farmor et ben til jorden og farmor bare rigtig gerne vil.

Og ro på, et barn dør ikke af at få en is bedsteforældre selvom der er nul-sukker politik i hjemmet.

Slap af, kvinder

Æææh. Her var svigemoren sådan set altid at foretrække til pasning. Så ro på med fordommene. 

Farmor hørte helt simpelt efter og viste respekt for os forældre og vores valg ift VORES børn. Det er så nemt og simpelt. Jeg forstår ikke nogen bedsteforældres trang til at gå imod. Som fx mine egne forældre. De har haft deres egne unger og fodret dem med de is de synes var ok. Nu handler det om nogen andres børn. Det er SÅ NEMT at vinde den tillid hvis man bare sætter sig udover sit eget ego. 

Hvorfor skal forældre lade sig skide på og finde sig i ikke at blive respekteret for deres valg? Bare fordi mormor synes lille Egon skal have iiiiis. Ej come on! Stik ham en banan og se ham smile akkurat ligeså bredt. Find nu lidt respekt frem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2017

migxher

Nel skriver:

Hvorfor går du ud fra at der er tale om svigerdøtre? I mit tilfælde har jeg et langt bedre forhold til min svigermor, end egen mor. Det virker som om du bliver personlig stødt over de ting der bliver skrevet? For some reason

Jeg synes absolut ikke der er noget galt i at lytte til sine egne og sine børns behov, du er ret hurtig til at kaste spelt kortet.

Det er det samme her. Jeg vil langt hellere lade min dejlige svigermor passe end min egen mor, hvis det endelig skulle være. Her hjemme er der ikke forskel på bedsteforældre fra min side og dem fra min kærestes side. De har nøjagtig samme "rettigheder".

Anmeld Citér

6. maj 2017

brevkassen-38714

Vivienne skriver:

Et simpelt svar fra en forælder: 

Når bedsteforældrene stopper med at blande sig i vores liv og med at forsøge at være kontrollerende og lære os hvordan vi skal opdrage vores børn 

Du har ikke helt forstået problemstillingen.

Jeg var den der stillede spørgsmålet til Linda, og det handler IKKE om at jeg vil være kontrollerende overfor forældrenes opdragelse.

Det er MIG som bedsteforældre der bliver kontrolleret.

Ønsker blot lidt tillid således at jeg kan få lidt bedsteforældre oplevelser med mit barnebarn- alene.

Anmeld Citér

6. maj 2017

Skouboe

Jeg var den der stillede spørgsmålet til Linda, og det handler IKKE om at jeg vil være kontrollerende overfor forældrenes opdragelse.

Ønsker blot lidt tillid således at jeg kan få lidt bedsteforældre oplevelser med mit barnebarn- alene.

Hmm, uden at kende alle involverede personligt vil alle svar jo være gæt, men jeg kan fortælle dig lidt om kravene herhjemme. 

Jeg har 2 piger, der nu er 6 og 8 og både farmor og farfar og bedstemor får lov til at låne dem en uge hver i sommerferien og ellers weekender og forlængede weekender indimellem som det passer. 

DA de var mindre, var det vigtigt for mig (og min mand) at bedsteforældrene så dem ofte, så børnene følte sig trygge, og at de gjorde en indsats for at følge samme rutiner mht. mad, lure og sengetider, simpelthen fordi begge mine børn har haft brug at fastholde rutinerne ellers er det endt med overstimulerede og ulykkelige børn, og det er der ingen grund til. 

Pas på med misforstået godhed, det er ikke et lille barns behov at være længe oppe, eller at få en is, så der ikke er plads til ordentlig aftensmad, det er bedsteforældrenes, og det er ikke jeres behov, der skal tilgodeses. Jeg har altid været rimeligt afslappet omkring mad og søde sager til mine unger, men de har aldrig brudt sig om slik og is var de 2-3 år før de kunne lide, så deres bedsteforældre lærte på den hårde måde at det vat bedre at købe en lille bog, fx en pixi bog eller en malebog eller noget andet legetøj istedet.  Som bonus fandt de også ud af at der er meget mere hygge involveret i at lege med det nye legetøj sammen med barnebarnet, end at stikke ungen en is. 

Efterhånden som de er blevet ældre (omkring 4-5 års alderen) er faste rutiner blevet mindre vigtige og jeg blander mig mindre. Nu hvor mine piger er 6 og 8 blander jeg mig fx ikke i sengetider hos bedsteforældrene eller mad eller lækkerier, men jeg ved at deres bedsteforældre nu fortsætter de regler vi har herhjemme, med lidt ekstra plads til forkælelse. De får lov til at være længere oppe, de går ned og får en is, men de får stadig ordentlig mad, og den skal spises inden der er guf. Og som regel køber de en opgavebog istedet for en slikpose, også fordi mine børn stort set ikke kan lide slik. 

I går havde vi fået tortillas til aftensmad og ungerne havde fået en lille skål popcorn hver og lidt vingummi og en slikkepind (som jeg ved de kan lide), til fredagsslik. 5 minutter senere satte de deres slik på bordet, og kom ud i køkkenet. Den ældste ville have lov til at slikke skålen fra min hjemmelavede guacamole, og den yngste ville have lov til at spise resten af dåsemajsen. Og det endte som deres fredagsslik. 

Nå men helt kort, se børnene og vis interesse, ikke kun for at få lov til at have dem uden forældrene, spørg ind til rutiner og vaner og giv forældrene tillid til at I vil fortsætte disse, og så prøv at tøjle utålmodigheden. 

Anmeld Citér

6. maj 2017

Vivienne

brevkassen-38714 skriver:

Først og fremmest talte jeg sådan generelt og ikke til dig som trådstarter. 

Derudover så er jeg fuldstændig enig med Linda om at bedsteforældre ingen rettigheder har til at definere forhold i deres børnebørns liv og at det burde være et privilegium at få lov til at være bedsteforældre. Det er udelukkende forældrene til barnet der har retten til alt ift. deres børn. 

Når du så siger at du føler dig kontrolleret som bedsteforældre så er det fordi du netop forventer noget som din datter/søn ikke mener du har ret til? Har du været nok en del af børnenes liv? Er de trygge ved dig? Osv. Osv. Den snak skal du nok selv tage med børnebørnenes forældre. 

Anmeld Citér

6. maj 2017

Jullesnulle

For at "få lov" til alene tid og overnatninger m.m med børnebørn skal der være tillid. Nogle mennesker har brug for meget tryghed og er meget betænkelige generelt - andre tager ting mere som det kommer og viser som udgangspunkt tillid.

Således kan det både ligge hos dig (at du ikke gør hende tryg) eller at du har en datter/svigerdatter med et stort behov for at styre og være i kontrol..... eller en kombination. 

Mine forældre passede da vores var 3 måneder... men de var også en stor del af hverdagen. 

Hvor gammelt er barnet? Hvor ofte ser du barnet?

jeg ville tage en snak med forældrene og sige:

jeg kan rigtig godt tænke mig mere alene/ hygge tid med mit barnebarn. Er der nogen mulighed og hvordan kan vi arbejde hen imod det. Hvad skal der til for st I er trygge ved det..?  Fx

Anmeld Citér

6. maj 2017

2721

Måske når DU ændre din tanke gang

det er ikke rimelighed og rettigheder, bedsteforældre har ikke ret til "noget"

slap af, deltag, respekter og lyt så kommer det sikkert af Sig selv 

Anmeld Citér

6. maj 2017

Jullesnulle

2721 skriver:

Måske når DU ændre din tanke gang

det er ikke rimelighed og rettigheder, bedsteforældre har ikke ret til "noget"

slap af, deltag, respekter og lyt så kommer det sikkert af Sig selv 

Nu kan det jo faktisk godt være at bedstemor er sød men holdes i en armslængde af en svigerdatter eller datter der har et meget stor behov for kontrol. 

Anmeld Citér

6. maj 2017

Thea14

For mig handler det om hvornår jeg har det godt med at overlade mit barn i en andens varetægt og hvornår jeg følelsesmæssigt kan være adskilt fra barnet.

Dernæst handler det selvfølgelig om tillid. Bedsteforældrene (både mine egne forældre og svigerforældre), skal kende og acceptere de regler og grænser min mand og jeg har sat i opdragelse og rutiner for vores barn, og vi skal have tillid til at dette vil bliver overholdt - uanset hvor uenig bedsteforældrene er i vores meninger og holdninger.

Hvis mormor/farmor (eller morfar/farfar for den sags skyld) begynder at presse på og opføre sig som om de har lige så stor rettighed til barnet og opdragelsen af, som vi forældre har, så går jeg automatisk i baglås og så er tilliden der ikke. Samtidig skal barnet være trygt ved dem og føle sig knyttet til dem - og det kommer ikke fra den ene dag til den anden.

Det er svært at sætte en nøjagtig alder på, men hvis bedsteforældre forventer at have et barnebarn på et par måneder på overnatning, så skal de tage sig sammen. Snakker vi et barn på et par år og en tur i zoo eller lign. er den en helt anden snak.

Her presser både mine forældre og svigerforældre på for at må tage vores datter på 4 år med på ferie. De har begge haft hende overnattende flere gange og i længere tid af gangen, men for mig er det tanken om at hun er ude af landet uden jeg er med, der er den skræmmende. I mit hoved er flyet styrter ned fire gange, hun er druknet på stranden mindst 7 og bestemt blevet væk, bortført og meget andet. Ikke fordi jeg ikke har tillid til bedsteforældrene, men fordi jeg som mor også har et behov når det kommer til mine børn.

Så kære bedsteforældre. Træk vejret, nyd jeres barnebarn i den omfang mor og far er klar til at give slip, respekter deres ønsker, regler og behov - og så skal det hele nok komme før eller siden.

Anmeld Citér

6. maj 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Vivienne skriver:

Først og fremmest talte jeg sådan generelt og ikke til dig som trådstarter. 

Derudover så er jeg fuldstændig enig med Linda om at bedsteforældre ingen rettigheder har til at definere forhold i deres børnebørns liv og at det burde være et privilegium at få lov til at være bedsteforældre. Det er udelukkende forældrene til barnet der har retten til alt ift. deres børn. 

Når du så siger at du føler dig kontrolleret som bedsteforældre så er det fordi du netop forventer noget som din datter/søn ikke mener du har ret til? Har du været nok en del af børnenes liv? Er de trygge ved dig? Osv. Osv. Den snak skal du nok selv tage med børnebørnenes forældre. 

Men dit generelle svar var nu meget fordømmende, og det er da forhåbentlig mere undtagelsen end reglen, at bedsteforældre opfører sig på den måde, du skriver, de skal holde op med. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.