Sjovt, jeg troede det var mortilpige der stillede et spørgsmål, alligevel så er det mig der skal have alle jeres svar
Jeg vidste bare folk ikke kunne lade mig komme med mit input uden at skulle fodre mig med deres meninger
Svar nu bare for jer selv på det der bliver spurgt om, så svare jeg for mig hvad min mening er. Det sjove er bare, de forældre jeg besøger, SELV legede på deres værelser som barn, folk glemmer fuldstændig selv hvordan det var at være barn, hvor fedt det var at kunne leve sig ind i en leg uden voksne, og at man kunne forlade et selskab for at kunne søge ro på sit værelse, nu oplever jeg børn der sidder til familiefødselsdage og tysser på de voksne der larmer, mens ipaden køre. Det er seriøst! Børnene TYSSER på de voksne, og beder(råber) de voksne om at være stille, og vi snakker almindelig kaffe og hyggesnak. Hvis I har oplevet de børn jeg har oplevet, ville I måske have en anden mening, og det er lidt derfor vi skal respektere hinandens meninger, for vores meninger er dannet udfra hvad vi har oplevet
Jeg er bare den sjældne type der mener børn ikke er hele verdens eller husets navle, og at alt skal dreje sig om dem hele tiden.Jeg har aldrig sagt noget om at SMIDE eller TVIIIINGE et barn ind på et værelse
For det er ikke min mening, min mening er at man skal gøre værelses attraktivt, ligge det tæt på stuen evt. og ikke i den anden ende af huset f.eks. ved siden af bryggerset, eller tæt på hoveddøren. Jeg har heller ikke decideret ment at børn ikke må lege i stuen, jeg mener mere det faktum at alt deres legetøj er i stuen fast, og ikke på deres eget værelse, så barnet altså ligesom føler det har 2 værelser.
Og ja, en af jer snakker om instinkter som frygt, angst, og overlevelse. Aldrig har så mange børn fået diagnosen stress, angst, og igen, et af de børn jeg kender (5 år) tør ikke være på sit eget værelse, ubevidst bliver han bare bekræftet I at hans angst for sit værelse er god nok, derfor skal han sove hos mor og far, fordi det er lettere end at gøre noget ved rummet så han f.eks. ikke er bange.
Igen, jeg ville aldrig tvinge et skrigende og grædende barn ind på et værelse hvis det ikke vil, men jeg vil personligt gøre mit for at fra dag 1 skal der foretrækkes man kan lege på værelset, værelset er ens eget hvor man må lave hvad pokker man vil i, og er man angst for værelset må man lave det om eller arbejde med følelsen. Angst er en livslang følelse man kun kan lære at tackle ved at tage den alvorligt og arbejde med, ikke ved at sørge for ens barn bare skal undgå alle angst situationer. Jeg vil personligt hellere sove på barnets værelse i en kort periode, end jeg vil bekræfte barnet I at angsten går væk hvis han/hun sover hos mig. Det er MIN holdning. Og ja, jeg skal sgu nok blive klogere
Jeg har jo jer til at fortælle mig hvordan virkeligheden er
Så skriv nu jeres erfaringer, som vi andre kan suge til os, uden at rette!
Og nu kommer I sikkert allesammen og siger det er en debat, og at alle må svare mig, og at jeg skal holde mig væk hvis jeg ikke kan klare at få svar, men skal vi ikke bare blive enige om debatten er ikke for at vi skal diskutere, debatten er for at mortilpige kan få et svar hun kan bruge til noget, så hjælp nu hende, istedet for at bruge tid på at svare mig
Nu vil jeg så både svare dig og trådstarter:børn er forskellige. Det var de da jeg var barn og det var de da min mor var barn og det er de nu.
At have sit eget værelse med bunker af legetøj wr en ny opfindelse, du skal såmænd ikke længere tilbage end til 50'erne så var der familier der boede med 3 børn i en toværelset lejlighed (jeg kender familier også i dag der bor så børnene ikke har eget værelse - ja mine to drenge har ikke men deler).
Jeg elskede mit eget værelse, min egen tid, roen og den lukkede dør. Det samme gør mine ene søn, mens den anden er yderst social og helst vil være i snak hele tiden. De er vokset op i samme familie og er dybt forskellige.
Men jo det er instinktivt en fare at være ladt alene, derfor søger børn især når de er små fællesskabet også om natten. Og tro mig man udviklere ikke angst af at samsove, så ville alle i vikingetiden have haft angst 
Og ja smiler lidt og tænker på da jeg sad som gravid og bestilte billetter til Wagner opera 5ugee efter termin og sagde: ork ja jeg skal da ikke stoppe med at leve fordi jeg bliver mor - jeg blev klogere og jeg kom ikke i operaen 
og forresten hos os os er stuerne fælles rum, pg der er ingen krav om hvad man laver. Jeg må sidde og læse en bog, jeh må sy, jeg må gå på nettet. Børnene må lege, de må tegne, de må laver perler osv. Det jeg elsker aller mest er når vi alle er i gang i samme rum med hver vores sysler... og ingen tysser på hinanden for der er jo plads til os alle sammen.