Mødetider skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. april 2017

Miti's mama

Hej, jeg har arbejdet som lærervikar i bla. modtagerklassen.

Alt efter din datters dansk niveau vil hun starte i modtagerklassen eller direkte i klassen. I modtagerklassen har de typisk matematik og et par andre fag som musik, men størstedelen af tiden er tildelt dansktimer. Hvis I kan starte derhjemme allerede nu, vil det være en fordel for hende. Da du snakker dansk og kan hjælpe hende, vil det også være begrænset hvor længe hun skal være der, og kan komme "rigtig i skole" som nogle af børnene jeg har arbejdet med siger. 

Hvilket sprog er hendes hovedsprog?

Mht til SFO vil jeg spørge ind til hvor mange i hendes nye klasse der går der? Nogle klasser er det næsten 100% og det kan tit mærkes socialt på den ene der ikke gør, og det ville være en ærgelig start.

Men ring til skolen og sig i kommer, og spørg hvordan i kan få den bedste start mht sprog og SFO. De vil hellere end gerne hjælpe 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2017

Anonym trådstarter

Miti's mama skriver:

Hej, jeg har arbejdet som lærervikar i bla. modtagerklassen.

Alt efter din datters dansk niveau vil hun starte i modtagerklassen eller direkte i klassen. I modtagerklassen har de typisk matematik og et par andre fag som musik, men størstedelen af tiden er tildelt dansktimer. Hvis I kan starte derhjemme allerede nu, vil det være en fordel for hende. Da du snakker dansk og kan hjælpe hende, vil det også være begrænset hvor længe hun skal være der, og kan komme "rigtig i skole" som nogle af børnene jeg har arbejdet med siger. 

Hvilket sprog er hendes hovedsprog?

Mht til SFO vil jeg spørge ind til hvor mange i hendes nye klasse der går der? Nogle klasser er det næsten 100% og det kan tit mærkes socialt på den ene der ikke gør, og det ville være en ærgelig start.

Men ring til skolen og sig i kommer, og spørg hvordan i kan få den bedste start mht sprog og SFO. De vil hellere end gerne hjælpe 

Tak for dit svar. 

Mine børns modersmål er engelsk, men jeg har altid forsøgt at tale dansk med dem, som er mit modersmål.

når samtaleemnerne bliver dybere, slår vi over i engelsk, da de ellers ikke forstår, hvad jeg mener, og de svarer også oftest mig på engelsk med mindre det er korte, lette sætninger.  

Jeg vil ringe til skolen, når vi er sikre på, hvor vi skal bo henne (venter stadig på lejekontrakten), og så tale med dem om det, tak. 

Anmeld Citér

3. april 2017

B&J

Dorthe1986 skriver:

Altså på min søns skole starter dagen klokken 8 og varer indtil klokken 14. Sådan er det i 0. Klasse i hvert fald. Efter kl 14 er der sfo.

Sådan er det også her min søn er også i 0kl

Anmeld Citér

3. april 2017

Miti's mama

Anonym skriver:

Tak for dit svar. 

Mine børns modersmål er engelsk, men jeg har altid forsøgt at tale dansk med dem, som er mit modersmål.

når samtaleemnerne bliver dybere, slår vi over i engelsk, da de ellers ikke forstår, hvad jeg mener, og de svarer også oftest mig på engelsk med mindre det er korte, lette sætninger.  

Jeg vil ringe til skolen, når vi er sikre på, hvor vi skal bo henne (venter stadig på lejekontrakten), og så tale med dem om det, tak. 

Så burde det komme rimelig hurtigt. De børn jeg har haft med engelsk som hovedsprog kommer oftest hurtigere igennem end de fleste andre, måske fordi der er en del ligheder på sprogene.

Og i den alder lærer de sprog utroligt hurtigt ligeså snart der er jævnaldrende  Velkommen hjem!

Anmeld Citér

4. april 2017

L-mor

Anonym skriver:

Tak for svar

Han er kun lige blevet 5, så kan han ikke vente et år, eller hvordan er det?

Man starter i skole det kalenderår, man fylder 6 år.

Anmeld Citér

4. april 2017

Mortilsnart4

Anonym skriver:

Hej. 

Jeg skriver lige som anonym, da det ikke er offentligt endnu. 

Vi skal efter en del år i udlandet flytte tilbage til Danmark, og jeg er derfor ved at danne mig et overblik over børnefamilie livet i Danmark. 

Mine børn er 5 og 7 år, så jeg går ud fra, min søn skal i børnehave og min datter i skole. 

Men meget er sket med skolesystemet, siden jeg selv gik i folkeskole, og jeg kan se, der nu er heldagsskole, men betyder det, de skal være der fra 8-15? Jeg var inde og kigge på den skole, min datter evt skal gå på, og der stod der ringede fra 7.50 -15.15. Er børnene virklig i skole så mange timer? 

Er der andre råd, I kan give til mig, når jeg nu aldrig har haft børn i Danmark og egentligt ikke kender systemet og en hverdag med børn der? 

Jeg flyttede fra Danmark for 13 år siden, så det bliver en stor omvæltning at flytte tilbage. 

På forhånd tak for svar. 

Mine to store er 7 & 10 år de går i det der vil sige indskoleingen 0 & 3 kl deres dag er fra 8-14 og derefter er der sfo

de har meget bevægelse imellem timerne 

fra 4 kl er skoledagen fra 8-15,15 

Anmeld Citér

4. april 2017

lineog4

Anonym skriver:

Tak for svar. Så man ved ikke på forhånd, om de laver lektier i skolen eller skal lave dem hjemme? Ændrer det sig fra uge til uge eller er det fastlagt for hele året? Håber, det er OK, jeg spørger, nu jeg ved, du er lærer. 

Nogle skoler har valgt de er lektiefrie (det er efterhånden få som jeg hører det). Derfor oplever jeg det er meget lokalt, i nogle klasser er der stort set aldrig lektier (hos min søn i 3. Klasse har de "kun" at læse og øve diktat). Hos andre er der lektier hver uge. Men nej med mindre læreren melder noget principielt ud, så ved man det kun uge for uge. 

Jeg kan fortælle i udskolingen som jo ikke er relevant for dine børn endnu der har min datter i hvert fald 2-3 timers lektier på de rolige uger udover de 35 timer. De har så lektiecafe men den bliver nogle gange inddraget fx her hvor hun har lavet musical og hvor hun er blevet tilknyttet en "talent" klasse i mundtlig dansk. 

Men som udgangspunkt skal du nok regne med læsning i 20 minutter der hjemme om dagen. Og hos jer hvor der er ekstra udfordring med sproget ville jeg som lærer sige brug hellere tiden på at tale, ud og gå og tal om det i ser osv. End på lektier....

Anmeld Citér

4. april 2017

Kofoed.

Anonym skriver:

Jo på den måde giver det det samme.

Men forskellen står i, at i børnehave kan man aflevere på et andet tidspunkt, holde fridage og have tid til at blive kørt ind. Det kan man Ikke i skolen, og for mig betyder det enormt meget, at min søn ikke skal smides ind i en klasse som det første, når vi flytter. 

Derudover vil et år i børnehave også gavne hans sprog, inden han skal i skole. 

Det kan jeg godt forstå. Det giver god mening. 

Anmeld Citér

4. april 2017

Kofoed.

Mor og meget mere skriver:

Hvordan er det det samme? Jeg mener, der er kolossal forskel.

Både og. Med læreren er der mere direkte voksen kontakt og med sfo pædagogen er man mere overladt til sig selv. Så vil læreren for mig være, at fortrække.

Anmeld Citér

4. april 2017

Xolia

Anonym skriver:

Hej. 

Jeg skriver lige som anonym, da det ikke er offentligt endnu. 

Vi skal efter en del år i udlandet flytte tilbage til Danmark, og jeg er derfor ved at danne mig et overblik over børnefamilie livet i Danmark. 

Mine børn er 5 og 7 år, så jeg går ud fra, min søn skal i børnehave og min datter i skole. 

Men meget er sket med skolesystemet, siden jeg selv gik i folkeskole, og jeg kan se, der nu er heldagsskole, men betyder det, de skal være der fra 8-15? Jeg var inde og kigge på den skole, min datter evt skal gå på, og der stod der ringede fra 7.50 -15.15. Er børnene virklig i skole så mange timer? 

Er der andre råd, I kan give til mig, når jeg nu aldrig har haft børn i Danmark og egentligt ikke kender systemet og en hverdag med børn der? 

Jeg flyttede fra Danmark for 13 år siden, så det bliver en stor omvæltning at flytte tilbage. 

På forhånd tak for svar. 

Ja det passer mere eller mindre, måske lidt kortere dage i de små klasser. 

Og så lige en oplysning omkring børneydelser /børnechecken - hvis du eller far ikke har boet / arbejdet indenfor DK / EU de sidste 10 år, så kan du ikke få noget de første 6 mdr. Og herefter stiger den gradvist. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.