Anonym skriver:
Hej.
Jeg skriver lige som anonym, da det ikke er offentligt endnu.
Vi skal efter en del år i udlandet flytte tilbage til Danmark, og jeg er derfor ved at danne mig et overblik over børnefamilie livet i Danmark.
Mine børn er 5 og 7 år, så jeg går ud fra, min søn skal i børnehave og min datter i skole.
Men meget er sket med skolesystemet, siden jeg selv gik i folkeskole, og jeg kan se, der nu er heldagsskole, men betyder det, de skal være der fra 8-15? Jeg var inde og kigge på den skole, min datter evt skal gå på, og der stod der ringede fra 7.50 -15.15. Er børnene virklig i skole så mange timer?
Er der andre råd, I kan give til mig, når jeg nu aldrig har haft børn i Danmark og egentligt ikke kender systemet og en hverdag med børn der?
Jeg flyttede fra Danmark for 13 år siden, så det bliver en stor omvæltning at flytte tilbage.
På forhånd tak for svar.
Som udgangspunkt (der er skoler der får dispensation i denne tid) hedder skole tiden:
0.-3. Klasse: 30 timer om ugen inklusiv pause
4.-6. Klasse: 33 timer om ugen inklusiv pauser
7.-9. Klasse: 35 timer om ugen inklusiv pause.
Det er ikke længere obligatorisk at tilbyde lektiehjælp. Men en lille håndfuld af timerne er såkaldte understøttende undervisningstimer som nogle steder varetages af SFO eller klub personale. Her kan der foregå lektiehjælp, men det kan også være reelle matematiktimer, det afhænger af personale og ideer.
Der skal være i gennemsnit 45 min bevægelse om dagen, men hvis fx du har idræt i et modul, har du dækket bevægelse for to dage, en motionsdag kan dække for en hel uge osv. Det skal være i gennemsnit. Hvordan skoledagen er bygget er meget lokalt bestemt, ja endda helt ned lokalt fra klasse til klasse.