Dele information

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. marts 2017

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Bestemt ikke alt. Langt fra alt. Det er indlysende. 

Spørgsmålet er hvad der okay eller ej . Hvor grænsen går kan jeg forstå. Det er selvfølgelig svært uden mere indformationer at forholde sig til . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2017

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Men her må jo være nævnt navne, eftersom TS er blevet klar over, at informationen er blevet delt. Hun ville jo ikke vide det, hvis læreren havde sagt det hjemme uden at fortælle, hvem det omhandlede. 

Det er kommet mig for øre fordi informationerne er delt videre igen til en jeg kender . Som kender os.

Anmeld Citér

24. marts 2017

Fremad

Nej det er ikke ok, og det er også et brud på tavshedspligten.....

Anmeld Citér

24. marts 2017

Abracadabra

Lærerne skriver selv således om deres tavshedspligt:

' Offentligt ansatte har tavshedspligt, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning for at varetage væsentlige hensyn til private eller offentlige interesser. For folkeskolens ansatte vedrører tavshedspligten først og fremmest beskyttelse af enkeltpersoners private eller interne (herunder økonomiske) forhold.'

Ergo er det ret løst formuleret. I praksis betyder det (vel), at kun ganske få emner hører ind under tavshedspligten. 

Anmeld Citér

25. marts 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

' Offentligt ansatte har tavshedspligt, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning for at varetage væsentlige hensyn til private eller offentlige interesser. For folkeskolens ansatte vedrører tavshedspligten først og fremmest beskyttelse af enkeltpersoners private eller interne (herunder økonomiske) forhold.'

Ergo er det ret løst formuleret. I praksis betyder det (vel), at kun ganske få emner hører ind under tavshedspligten. 

Jep, den fandt jeg også, men så har vi nok i tillæg et ikke nedfældet moralsk kodeks, som er mere fluffy. Der vil da være situationer, hvor forældre med rette vil kunne sige, at dén information ville de have ønsket var blevet i klassen og hos læreren. 

Private og interne forhold er sgu et diffust begreb.

Jeg er kredsstyrelsesmedlem i DLF og i gang med TR-uddannelsen - jeg vil prøve at spørge "de kloge" mere ind til det, evt. få nogle eksempler, for problemstillingen er jo interessant nok. 

Anmeld Citér

25. marts 2017

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Jeg har siden igår talt med flere personer som arbejder indenfor området, alle siger det samme. En overskridelse af tavshedspligten. Som ansat i det offentlige må man ikke dele oplysninger det kan føres tilbage til pågældende person. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.