RGN skriver:
Det var sørme et meget langt svar. 
Du spørger hvornår det er okay, at komme med et generaliserende og provokerende svar. Det findes der ikke noget svar på.
Som du selv skriver forstår du ikke hvorfor nogle bliver stødt over, at blive kaldt for overfladiske, mens du selv bliver stødt over, at de betegner sig som mere romantiske og kreative.
Jeg har det omvendt. Hvis folk kalder mine handlinger for overfladiske, fortæller det noget om opfattelsen af min personlighed og derfor kunne jeg tage det personligt.
At de er mere romantiske og kreative end mig, når det kommer til at overbringe nyheden, er jo sådan set sandt. Også selv om jeg kan være romantisk og kreativ på andre områder.
Kort sagt; Det vil være forskelligt hvad der rammer folk og derfor vil det være umuligt at "lovgive" omkring.
Det betyder bare, at hvis man ikke er meget påpasselig omkring sine formuleringer kan man støde folk og derfor blive citeret og afkrævet en forklaring eller uddybning.
Håber det gav mening. 
Ja, sådan er det med mig! Man kan ikke fatte sig i korthed når man forsøger at få så mange nuancer med så muligt!
Men.. jeg mener selvfølgelig ikke at folk ikke må blive stødt, det bliver jeg selv.. som jeg skriver, jeg undre mig egentlig slet ikke over folks reaktionsmønstre for dem kender jeg godt, jeg vil egentlig bare gerne sætte spørgsmål ved de forskellige reaktioner for at bevidstliggøre både mig selv og andre om mine egne og deres reaktioner og at man jo ikke er en skid bedre hvis man går til modangreb? Jeg kan ikke se hvorfor man ikke bare kan spørge ind til folks holdninger istedet for at angribe tilbage, men igen det er sgu svært på skrift, for har jo selv fået formuleret mig mindre konkret end jeg gerne ville.
men jeg kan også godt se at jeg har fået mig rodet ud i en temmelig kompliceret nuancering her.:p og så er det også skide svært at holde styr på hvem man har skrevet hvad til, når der er mange der citere. XD
jeg vil selvfølgelig ikke have folk til at svare mig på hvornår det konkret er okay og ikke okay at komme med generaliserende og provokerende svar, jeg forklarede dig hvorfor jeg skrev som jeg skrev til hende, hvor du så citerede mig. Jeg ville gerne vide hvorfor hun (og alle andre der gør det) blev så provokeret af den holdning, når hun lige bagefter gør det samme, altså kommer med en generaliserende og provokerende holdning/kommentar?
jeg tænker bare.. det kan da absolut ikke bære noget positivt med sig?
så.. vi er lidt ude i noget meta samtale her, hvor du svare generelt på et spørgsmål jeg stilllede specifikt til en anden og det er lidt noget rod!
Derudover tror jeg på, at uanset hvor pænt du skriver dine holdninger, så vil nogen folk stadig blive stødt, især hvis det er noget de netop føler sig ramt på deres personlighed over.
Men gad godt at sætte fokus på at man godt kan få en følelse uden at reagere på den, man kan godt blive stødt og føle sig enormt provokeret og stadig opføre sig ordentlig? altså at jeg synes vi skulle være bedre til bare at acceptere at vi har forskellige holdninger, men stadig kan være gode mennesker, der selvfølgelig er gode nok.
For når der er en der skriver "jeg synes det er overfladisk" siger hun jo ikke at alle dem der gør det er overfladiske, men at DEN specifikke handling er det? Og vi indeholder vel for fanden alle de forskellige aspekter af menneskelig adfærd, hvor "overfladisk" er en del af det? hende der synes det er overfladisk at gøre noget ud af at fortælle det, bruger måske Mega meget tid på at lægge make-up og tage billeder.. (noget jeg ser som værende lidt overfladisk adfærd) og er derfor også overfladisk selv, men bare på et andet punkt i sit liv? (Bare et eksempel, kender hende ikke)
ved ikke om der er en rød tråd i det jeg skriver.. men jeg synes det er spændene at debattere det.