Ja det skader fertiliteten at ryge og dermed dine chancer i behandling. Jeg ville faktisk tage den omvendt, hvis jeg var dig. Få styr på rygevanerne inden I går i behandling - ikke imens. Ma kan få masser af hjælp til rygestop(spørg på apoteket).
Årsagen til mit råd er simpelt - jeg stoppede med at ryge, da jeg var cirka 23. Det var virkelig svært, og jeg kunne slet ikke forestille mig at gøre dette, mens man er mentalt og fysisk presset(som man kan blive i et behandlingsforløb). Derudover tænk nu hvis rygning/livsstil lige nøjagtig er den faktor, der kan gøre at det måske kan lykkes naturligt. Så er det da værd at prøve!
Jeg har fået begge mine børn gennem behandling, og jeg ved med mig selv, at jeg ikke kunne have gjort noget i forhold til livsstil m.m. for at få det til at lykkes naturligt. Den viden har været guld værd både igennem behandlingen, men ikke mindst når man gang på gang stod med negative test.
Så rådt for usødet: ned på apoteket og spørg om rygestop hjælp og smid de cigaretter allerede i dag! Det er det bedste, du kan gøre for dig selv og dit fremtidige barn.
Held og lykke med det!
Anmeld
Citér