Anonym skriver:
- Jeg vil lige sige at denne debat ikke er oprette for at få hug- men mere som et reelt spørgsmål omkring dét at ryge samtidig med være i behandling for barnløshed... ved godt det er dumt, usundt m.m men jeg kan vel ikke være den eneste kvinde herinde som har stået uden situation- at være ryger og samtidig modtage behandling,mit spørgsmål går på om hvorvidt det har haft en negativ retning at i har røget imens i har været i iui-H / iui-D?
Skal til at starte op her snart og er igang med at skære ned på de forbandet smøger,men ROM blev kkkr bygget på en dag, derfor taget jeg det stille og roligt.
Hvad er jeres erfaring med rygning og fertilitets behandling?
Jeg selv har været ryger i mange år, og jeg stoppede fra den ene dag til den anden. MEN ..... Det er ikke alle der kan det, så jeg kan godt forstå din sætning om at Rom ikke blev bygget på en dag.
Jeg synes det er flot at du i det mindste tænker over at det kan have negative konsekvenser, for dig, din chance for at blive gravid men ikke mindst dit kommende barn.
I forhold til vægt som flere også skriver om herinde, så har jeg en yoyo vægt. Det ene år kan jeg være normalvægtig og det andet år kan jeg ligge på kanten af overvægt, så det med for eksempel at tabe vægt for mig er svært, modsat at stoppe med at ryge.
For at give dig et svar: Ja. Det nedsætter dine chancer for graviditet, samme som at øget vægt, dårlig kost m.v. gør for din chance for graviditet sværere.
Nu er det alligevel mange der ryger og jeg er sikker på at der er rygere samt overvægtige der har lykkedes inden for de første par forsøg og er blevet gravide, så dine chancer er måske ikke helt små. Men hold alligevel lidt i dig selv og tænk på hvad rygning gør, ikke kun ved dig, men også dit barn.
Jeg vil ønske dig held og lykke med fertilitetsbehandlingen.
Anmeld
Citér