Irriteret over børnehavens ferie/fri krav

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2017

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

Mht til de obligatoriske ferie og lukkedage er man desværre i god tid mødt til at melde dit barn til eller fra.  Jeg ved heller ikke altid hvornår jeg kan holde fri så fx da der var deadline for tilmelding til vi terrerirn meldte jeg begge til pasning . Så kunne jeg nemlig skrive dem fri hvis det blev aktuelt men det er lidt mere besværligt hvis man har meldt dem fri og så får brug fir pasning . De skal jo have det til at gå op med pædagoger . Jeg arbejder i en SFO og en dag i vi terferien var vi 5 børn og tre voksne fordi folk erholdt dårlige til at få meldt tilbage og det er altså lidt træls. Men igen de kan ikke tillade sig at blande sig

Vi har meldt dem til pasning, inden der blev lukket for tilmelding. Hun var sur over de var meldt til 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg er også så heldig at ha et arbejde hvor jeg tit har fridage i løbet af ugen, så har også mulighed for at gi mine børn fridage eller korte dage.

Her har det aldrig været et problem, og hvis nogen havde klaget, så havde jeg bedt dem passe sig selv. 

Nu har mine unger så heller aldrig haft problemer med at følge med i hverdagen, har mange gode legekammerater osv.

Mine fridage har også betydet at ungerne ka få en ven med hjem osv, hvilket jo også er fedt.

I forhold til at melde til og fra i ferie, så plejer vi at melde ungerne til i alle de uger, vi ved vi skal arbejde. 

Jeg arbejder feks både hver anden weekender, aftner og helligdage. Jeg har krav på at kende min vagtplan 4 uger før, så over ferie perioder, ka der være ændringer i mit normale 8 ugers rul, eller jeg ka blive bedt/pålagt at tage extra vagter hvis der er sygdom osv. Dette betyder at vi i ferie perioder, ik altid ved om mine faste fridage gælder, og derfor bliver meldt til pasning.

Hvis så jeg har fridage i ferien, så meddeler jeg børnehave/klub at mine børn holder fri, så snart jeg ved det med sikkerhed. 

De har heldigvis altid haft fuld forståelse for at vi gør det på den måde. Vh Stine 

Anmeld Citér

3. marts 2017

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Jeg er også så heldig at ha et arbejde hvor jeg tit har fridage i løbet af ugen, så har også mulighed for at gi mine børn fridage eller korte dage.

Her har det aldrig været et problem, og hvis nogen havde klaget, så havde jeg bedt dem passe sig selv. 

Nu har mine unger så heller aldrig haft problemer med at følge med i hverdagen, har mange gode legekammerater osv.

Mine fridage har også betydet at ungerne ka få en ven med hjem osv, hvilket jo også er fedt.

I forhold til at melde til og fra i ferie, så plejer vi at melde ungerne til i alle de uger, vi ved vi skal arbejde. 

Jeg arbejder feks både hver anden weekender, aftner og helligdage. Jeg har krav på at kende min vagtplan 4 uger før, så over ferie perioder, ka der være ændringer i mit normale 8 ugers rul, eller jeg ka blive bedt/pålagt at tage extra vagter hvis der er sygdom osv. Dette betyder at vi i ferie perioder, ik altid ved om mine faste fridage gælder, og derfor bliver meldt til pasning.

Hvis så jeg har fridage i ferien, så meddeler jeg børnehave/klub at mine børn holder fri, så snart jeg ved det med sikkerhed. 

De har heldigvis altid haft fuld forståelse for at vi gør det på den måde. Vh Stine 

Lyder meget alla os. Dog har det været svært for vores ældste barn at skifte børnehave og der sagde hans primære pædagog at ekstra fridage var en god ide og pludselig mente lederen det var problematisk men ærligt virker hun også sådan lidt. Ved et møde vi havde blev pædagogerne konstant afbrudt. På et tidspunkt ville lederen holde møde omkring en af børnene. Barnet blev kaldt en tyv fordi barnet lånte og gik i nogle af de andre børns sko. Selvfølgelig skal barnet ikke det men når vi kom derhen virkede det på pædagoger ikke til at være et problem og de sagde intet til barnet om at det var forkert. Vi har selvfølgelig snakket om det og sagde til pædagogerne at så måtte de også sige at det er forkert. Vi fik igen at vide af lederen at vores barn var en tyv og de ville indkalde til møde. Efter noget tid hvor vi intet havde hørt spurgte jeg, og så var der intet life pludselig og der bliver ikke lånt ting mere, men vi snakker om et barn som var 4 år da det var. har det bare svært med det, og føler at vi bliver talt lidt til som om vi var børn. Vi melder altid ferie ind til tiden og der gar været nogle problemer med tabulex, som jeg påpegede, og der fik vi så at vide der var os som ikke kunne finde ud af det, og om vi ville have et kursus i at læse på tabulex. Men det blev pludselig glemt men er også svært at læse ting som ikke står der og andre forældre har også manglet info på de samme ting. Vi er glade for børnehaven, det er kun lederen som vi har problemer med 

Anmeld Citér

3. marts 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg er næsten lodret uenig 

Der er en tråd herinde om forargelsen over bærn der ikke får fri og så kommer der så også argumentet: de må heller ikke få for meget fri. Jeg forstår udemærket dit argument om at så kan de komme "udenfor" i det sociale fællesskab, 'en er det så ikke de professionelles ypperste opgave at arbejde med det, både i forhold til der barn der kommer ud og den gruppe der lukker ude?

Nu er jeg så godt nok professionel et sted hvor der er deltagelsespligt modsat en børnehave. Og modsat en børnehave så skal jeg reagerer på for meget fravær også selvom det skyldes fantastiske forældre der giver deres barn en fridag om ugen. Men jeg har da haft elever hvor deltagelsen kunne være sporadisk, hvor de har været meget syge, hvor de måske både før og efter ferier tog afsted til hjemland før ferien startede.jeg har selvsagt talt med forældrene om det, men når det var sagt så gjorde jeg da alt hvad da stod i min magt for at hjælpe barnet. 

Jeg ser derimod børn som sagtens kunne bruge mere tid sammen med deres forældre (mine egne inklusiv), og kan ikke købe præmissen at jo ældre de bliver jo mere skal de institutionaliseres. En dag med mor mens de andre er i børnehave er da en gave. Og skulle er børnehavebarn have en ugentlig fridag så er det da fantastisk. 

En lille historie: en pige startede i SFO som alle andre 1. Maj, men hendes familieforhold gjorde st hun i de første 3 mnd opholdt sig mere i en anden by. Derfor var hun i SFO 2 dage om ugen max. SFOen tog opgaven til sig og pigen havde det fantastisk i den sociale gruppe både fordi hun var sammen med skønne børn men så sandelig også fordi pædagogerne så det som en pædagogisk udfordring og deres job. 

Så ja er lodret uenig: nyd at man kan tage fridage før de starter i skole. Når først de er startet i skole er der deltagelsespligt og man kan ikke holde de sporadiske fridage med samme gode samvittighed. Jeg personligt er glad for jeh ikke mødte sådan en børnehave og jeg kan se tilbage på 6 år hvor de børn der ikke gik i skole fik en ugentlig fridag med mig. Er ikke et selund i tvivl om det har givet dem en god ballast med i livet

Tak for dit besyv

har selv været ked af det blev et problem, for pædagogerne på stuen og den primære pædagog sagde netop at det var godt da det har været hårdt for vores barn at skifte, og at der var mange indtryk, så at fridage og pauser, samt nogle korte dage indimellem kun var godt og dejligt vi kunne tilbyde det. Det hjalp også vores barn og pludselig var det et problem og lederen blev sur hvis over de pludselige fridage, hvor jeg sagde at havde jeg pludselig fri og kunne give en hjemmedag så holdte vi hjemmedag der og så er det jo svært at give besked før samme dag hvis de er spontane. Vi fik at vide eet skulle meldes på tabulex 14 dage før så de ikke spildte ressourcer. Bliver lidt ked af at muligheder for fridage og bedstehygge er et problem og nu også vores ferie. Det var så vigtigt at det blev lige hvor børnehaven havde brug for det. Men når vi begge skal holde ferie, dagpleje, evt skole og børnehave alle skal medregnes og hvirnår bedster har ferie da vi bla skal en uge på ferie sammen med bedsterne, så er det ikke lige til, og når de selv ændrer planer og vi afventer svar kan vi jo ikke bare hoppe og danse. Bliver så frustreret 

Anmeld Citér

3. marts 2017

lineog4

Anonym skriver:

Lyder meget alla os. Dog har det været svært for vores ældste barn at skifte børnehave og der sagde hans primære pædagog at ekstra fridage var en god ide og pludselig mente lederen det var problematisk men ærligt virker hun også sådan lidt. Ved et møde vi havde blev pædagogerne konstant afbrudt. På et tidspunkt ville lederen holde møde omkring en af børnene. Barnet blev kaldt en tyv fordi barnet lånte og gik i nogle af de andre børns sko. Selvfølgelig skal barnet ikke det men når vi kom derhen virkede det på pædagoger ikke til at være et problem og de sagde intet til barnet om at det var forkert. Vi har selvfølgelig snakket om det og sagde til pædagogerne at så måtte de også sige at det er forkert. Vi fik igen at vide af lederen at vores barn var en tyv og de ville indkalde til møde. Efter noget tid hvor vi intet havde hørt spurgte jeg, og så var der intet life pludselig og der bliver ikke lånt ting mere, men vi snakker om et barn som var 4 år da det var. har det bare svært med det, og føler at vi bliver talt lidt til som om vi var børn. Vi melder altid ferie ind til tiden og der gar været nogle problemer med tabulex, som jeg påpegede, og der fik vi så at vide der var os som ikke kunne finde ud af det, og om vi ville have et kursus i at læse på tabulex. Men det blev pludselig glemt men er også svært at læse ting som ikke står der og andre forældre har også manglet info på de samme ting. Vi er glade for børnehaven, det er kun lederen som vi har problemer med 

Ærligt vælg at have kontakt med pædagogerne, de som har hverdagen med jeres barn. 

Anmeld Citér

3. marts 2017

lineog4

Tak for dit besyv

har selv været ked af det blev et problem, for pædagogerne på stuen og den primære pædagog sagde netop at det var godt da det har været hårdt for vores barn at skifte, og at der var mange indtryk, så at fridage og pauser, samt nogle korte dage indimellem kun var godt og dejligt vi kunne tilbyde det. Det hjalp også vores barn og pludselig var det et problem og lederen blev sur hvis over de pludselige fridage, hvor jeg sagde at havde jeg pludselig fri og kunne give en hjemmedag så holdte vi hjemmedag der og så er det jo svært at give besked før samme dag hvis de er spontane. Vi fik at vide eet skulle meldes på tabulex 14 dage før så de ikke spildte ressourcer. Bliver lidt ked af at muligheder for fridage og bedstehygge er et problem og nu også vores ferie. Det var så vigtigt at det blev lige hvor børnehaven havde brug for det. Men når vi begge skal holde ferie, dagpleje, evt skole og børnehave alle skal medregnes og hvirnår bedster har ferie da vi bla skal en uge på ferie sammen med bedsterne, så er det ikke lige til, og når de selv ændrer planer og vi afventer svar kan vi jo ikke bare hoppe og danse. Bliver så frustreret 

Igen hold kontakten med pædagogerne. Og ja selv om det lyder hårdt så har I købt en ydelse og hvordan I bruger den bestemmer I. Selvsagt er det bedst man samarbejder og man forsøger at tilrettelægge i forhold til deres dagsplan osv. MEn har du spontant lyst til at holde en fridag så er det du gør. Da kun skønt for de andre børn der er en mindre så der er mere voksen pr barn plus dit barn får en skøn mor dag - kan på ingen måde se problemet. 

Anmeld Citér

3. marts 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Ærligt vælg at have kontakt med pædagogerne, de som har hverdagen med jeres barn. 

Vi kontakter ikke selv lederen, det er hende som kalder til møder og som kommer til os. Ofte er det hvis jeg snakker med en pædagog at vi så bliver afbrudt af lederen, ligesom forleden. Midt i børnehaven og følte mig lidt overfuset. 

Anmeld Citér

3. marts 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Igen hold kontakten med pædagogerne. Og ja selv om det lyder hårdt så har I købt en ydelse og hvordan I bruger den bestemmer I. Selvsagt er det bedst man samarbejder og man forsøger at tilrettelægge i forhold til deres dagsplan osv. MEn har du spontant lyst til at holde en fridag så er det du gør. Da kun skønt for de andre børn der er en mindre så der er mere voksen pr barn plus dit barn får en skøn mor dag - kan på ingen måde se problemet. 

Tak, vi gør også hvad vi kan, det samme med behovsdage, og imødekomme dagplejernes ferier og fridage osv. Så bliver lidt ked af det, føler vi bliver gjort til noget problematisk men fremad må vi bare holde fast. 

Anmeld Citér

3. marts 2017

lineog4

Anonym skriver:

Vi kontakter ikke selv lederen, det er hende som kalder til møder og som kommer til os. Ofte er det hvis jeg snakker med en pædagog at vi så bliver afbrudt af lederen, ligesom forleden. Midt i børnehaven og følte mig lidt overfuset. 

Bliver I indkaldt til møde? Er pædagogerne med til de møder og hvad siger de?

Anmeld Citér

3. marts 2017

EnGodMor

Anonym skriver:

Nøj jeg er irriteret og skal lige have luft. 

Vores barn skiftede børnehave i forbindelse med flytning, frihed og ferier har tidligere aldrig været et problem. H*n har været snart et år i børnehaven og da h*n var kørt godt ind og fået en god rutine kom der en masse fri i firbindelse med bla jul, og så har bedsterne tit en hyggedag og det samme har vi forældre. Tidligere uden problem men her vi fik vi så en røffel og at barnet ikke måtte have så meget fri, vi aftalte at da h*n skulle starte i skolegruppen at de dage var vigtige og fridage på de andre dage, dette var pludselig også et problem og at de nu helst så vi ikke gav fridage. Nu nærmer ferien sig og da vi afventer svar på skolestart om det bliver august eller i førskole, har vi ikke kunne fastlægge ferie, på nær en uge i uge 21(Kristi himmelfart ugen) 

dette var et stort problem. Første problem var at vi holdte uden for "sæson" og det næste var at lederen vældig gerne ville bestemme hvornår, og at det skulle være 2 sammenhængende uger, jeg har kun 3 uger og en bliver brugt tidligere og 2 til senere som afhænger af skolens ferie, og dagplejens ferie, og skal have det til at gå op. 

Nøj hvor er det trels at lederen vil bestemme og følte mig skældt ud over ferien. Vi har mindre børn at tage hensyn til, og bla en som overgår 1 juli. Fik så at vide at godt nok startede barnet 1/7 men den var jo betalingsfri så derfor startede barnet sådan set først 1/8. Der er sammen pasning og sagde at vi ikke kunne holde over 1 mdr fri. Det forventede de ikke men 3 uger og de skulle ligge i 27-28-29 eller 28-29-30 og min mand kan ikke få fri uge 29-30 og vi vil gerne bruge vores sammen som familie. Bæev så gal over hun ville blande sig. 

Juli er betalingsfri da raterne er lagt på 11 mdr i stedet for 12 pg efter at børnene har ca 4-5 ugers ferie på et år. Men at de vil bestemme hvornår synes jeg er langt ude, det er kun pga skole og dagplejen holder tidligere ferie for normalt holde vi i sendommeren da der oftest er bedre vejr og vi holder ferie i forår og der er mange helligdage og har aldrig været et problem. 

Ej hvor er jeg bare træt af lederes konstante brok over ferie og fridage og at vi først holder for meget fri og så for lidt og på de "forkerte" tidspunkter

forklarede endda at vi netop tog hensyn til indkøring i børnehaven men det kan åbenbart knap lade sig gøre pga sammenpasning, og der kom brokken så om betalingsfri måned. Hvorfor så lade barnet stoppe i dagpleje 1/7 og starte i bh i stedet for at pladsen så gjaldt fra 1/8 iiiiiih 

føler mig lidt frustreret og ikke særlig imødekommet af lederen. Godt nok ikke særlig fantastisk til kommunikation ��☹️

Kort og godt, sig til lederen 

1 er det dit eller mit barn?

2 betaler du for pasning eller Gør jeg?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.