Irriteret over børnehavens ferie/fri krav

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.354 visninger
29 svar
34 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. marts 2017

Anonym trådstarter

Nøj jeg er irriteret og skal lige have luft. 

Vores barn skiftede børnehave i forbindelse med flytning, frihed og ferier har tidligere aldrig været et problem. H*n har været snart et år i børnehaven og da h*n var kørt godt ind og fået en god rutine kom der en masse fri i firbindelse med bla jul, og så har bedsterne tit en hyggedag og det samme har vi forældre. Tidligere uden problem men her vi fik vi så en røffel og at barnet ikke måtte have så meget fri, vi aftalte at da h*n skulle starte i skolegruppen at de dage var vigtige og fridage på de andre dage, dette var pludselig også et problem og at de nu helst så vi ikke gav fridage. Nu nærmer ferien sig og da vi afventer svar på skolestart om det bliver august eller i førskole, har vi ikke kunne fastlægge ferie, på nær en uge i uge 21(Kristi himmelfart ugen) 

dette var et stort problem. Første problem var at vi holdte uden for "sæson" og det næste var at lederen vældig gerne ville bestemme hvornår, og at det skulle være 2 sammenhængende uger, jeg har kun 3 uger og en bliver brugt tidligere og 2 til senere som afhænger af skolens ferie, og dagplejens ferie, og skal have det til at gå op. 

Nøj hvor er det trels at lederen vil bestemme og følte mig skældt ud over ferien. Vi har mindre børn at tage hensyn til, og bla en som overgår 1 juli. Fik så at vide at godt nok startede barnet 1/7 men den var jo betalingsfri så derfor startede barnet sådan set først 1/8. Der er sammen pasning og sagde at vi ikke kunne holde over 1 mdr fri. Det forventede de ikke men 3 uger og de skulle ligge i 27-28-29 eller 28-29-30 og min mand kan ikke få fri uge 29-30 og vi vil gerne bruge vores sammen som familie. Bæev så gal over hun ville blande sig. 

Juli er betalingsfri da raterne er lagt på 11 mdr i stedet for 12 pg efter at børnene har ca 4-5 ugers ferie på et år. Men at de vil bestemme hvornår synes jeg er langt ude, det er kun pga skole og dagplejen holder tidligere ferie for normalt holde vi i sendommeren da der oftest er bedre vejr og vi holder ferie i forår og der er mange helligdage og har aldrig været et problem. 

Ej hvor er jeg bare træt af lederes konstante brok over ferie og fridage og at vi først holder for meget fri og så for lidt og på de "forkerte" tidspunkter

forklarede endda at vi netop tog hensyn til indkøring i børnehaven men det kan åbenbart knap lade sig gøre pga sammenpasning, og der kom brokken så om betalingsfri måned. Hvorfor så lade barnet stoppe i dagpleje 1/7 og starte i bh i stedet for at pladsen så gjaldt fra 1/8 iiiiiih 

føler mig lidt frustreret og ikke særlig imødekommet af lederen. Godt nok ikke særlig fantastisk til kommunikation ��☹️

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2017

klmf

Det er et pasningstilbud - som du betaler for - og ikke skole med mødepligt. Den leder skal da ikke blande sig i hvor meget I har brug for børnehave! 

Anmeld Citér

2. marts 2017

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

ej hvad bilder hun sig ind den leder... det rager da på ingen på hende hvornår, hvordan og hvor meget jeres barn holder fri..... hvis hun ikke fatter det må du tage fat i hendes overordnede for det kommer da på ingen måde hende ved.. kan godt forstå du bliver gal.... det var jeg godt nok også blevet hvis det var mig.....

Anmeld Citér

2. marts 2017

Anonym

Det med for meget fri kan evt handle om at hvis barnet har meget fri hele tiden kommer barnet ikke ordenligt ind i den sociale gruppedynamik så ALT for mange skæve fridage kan faktisk godt være et problem for dit barn.. og jo større barnet er jo mere vigtigt bliver det derfor er det ikke mærkeligt at børn der som små har holdt mange fridage bliver bedt om at skære ned på dem.. 

alt det andet hverken kan eller må hun bestemme. Hvis barnet har fået plads fra 1/7 så har du ret til at benytte dig af pladsen hele perioden hvis det passer dig.. hvornår du holder ferie må hun heller ikke bestemme. Hvor længe ej heller.. det er hende der prøver at tørre hendes problemer af på dig

dog kan det være et problem at I ikke kender til hvornår da de jo skal planlægge pædagogernes ferie og når så folk ikke ved det så kan de ikke give pædagogerne ferie da der jo skal være voksne nok og så ruller møllen jo for så kan pædagogernes familie ikke planlægge ferie sammen osv.. Derfor kan jeg godt forstå hun er lidt efter dig med det og tro mig ( er selv pædagog) du er ikke den eneste med rigtig god grund til ikke at hive besked lige pt men det kan hverken pædagogerne eller deres familier eller disse familiers arbejde bruge til noget.. kan godt forstå I gerne vil have det til at fungere men på et eller andet tidspunkt må I træffe et valg så lederen også kan gøre sit job.. 

hvis I er så utilfredse så må I jo søge et nyt sted hen og det vil sikket også blive bedre men visse ting vil jo nok være ens så som ferie tilbage melding og for mange fridage.. 

Anmeld Citér

2. marts 2017

Anonym trådstarter

klmf skriver:

Det er et pasningstilbud - som du betaler for - og ikke skole med mødepligt. Den leder skal da ikke blande sig i hvor meget I har brug for børnehave! 

Synes også det har været over grænsen. Jeg kunne forstå hvis de aldrig fik fri og harda fuld forståelse at det er godt de møder på før-skole gruppen hvor de forbereder til skolen. Men det var da nemlig i børnehaven vi ville udnytte at kunne hygge på fridage når det var muligt og tage billige ferier, sidste år kom vi i sommerhus 3 gange ud over normale ferier, det meste inden skiftet, og var intet problem og har det ikke været tidligere. Året inden havde de haft en masse ferie i foråret og vi havde meldt på til sommerferie i hele sommerferien. En af pædagoger spurgte om vi havde glemt at melde ugerne fra til ferie og forklarede det var pga ankomst af lillebror. Men at når jeg havde født og vi var hjemme igen ville de få ferie, der var ingen problem. Far fik næsten 4.5 mdr hjemme hvor alle unger var hjemme det meste af tiden. Så hyggeligt og ingen problem med børnehaven, de kom selvfølgelig afsted indimellem men det gik så fint og vi nød det som familie  

Anmeld Citér

2. marts 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det med for meget fri kan evt handle om at hvis barnet har meget fri hele tiden kommer barnet ikke ordenligt ind i den sociale gruppedynamik så ALT for mange skæve fridage kan faktisk godt være et problem for dit barn.. og jo større barnet er jo mere vigtigt bliver det derfor er det ikke mærkeligt at børn der som små har holdt mange fridage bliver bedt om at skære ned på dem.. 

alt det andet hverken kan eller må hun bestemme. Hvis barnet har fået plads fra 1/7 så har du ret til at benytte dig af pladsen hele perioden hvis det passer dig.. hvornår du holder ferie må hun heller ikke bestemme. Hvor længe ej heller.. det er hende der prøver at tørre hendes problemer af på dig

dog kan det være et problem at I ikke kender til hvornår da de jo skal planlægge pædagogernes ferie og når så folk ikke ved det så kan de ikke give pædagogerne ferie da der jo skal være voksne nok og så ruller møllen jo for så kan pædagogernes familie ikke planlægge ferie sammen osv.. Derfor kan jeg godt forstå hun er lidt efter dig med det og tro mig ( er selv pædagog) du er ikke den eneste med rigtig god grund til ikke at hive besked lige pt men det kan hverken pædagogerne eller deres familier eller disse familiers arbejde bruge til noget.. kan godt forstå I gerne vil have det til at fungere men på et eller andet tidspunkt må I træffe et valg så lederen også kan gøre sit job.. 

hvis I er så utilfredse så må I jo søge et nyt sted hen og det vil sikket også blive bedre men visse ting vil jo nok være ens så som ferie tilbage melding og for mange fridage.. 

For os er det helt forståeligt med mange fridage og har vi selvfølgelig ordnet ind efter. Men derfor undrede det mig også at vi pludselig blev bedt om at give dem mere fri. Grunden til vi ikke har meldt tilbage er at børnehaven for en uge siden meldte ud at der måske var en ledig skoleplads nu her, i stedet for august, sidste frist for tilmelding var 1 marts og derfor klikkede vi ikke nogen uger fra til pasning. Min mand har ferie så det passer med dagplejen og opstart i børnehaven men da vi fik at vide vi skulle tage hensyn  til skolen også måtte vi jo afvente om det blev relevant. De havde nemlig 2 uger hvor SFO osv var lukket helt og vores barn Kan jo ikke være alene hjemme. Børnehaven har åbent hele sommeren, dog sammenpasning i 3 uger og der var få børn sodste år og super hyggelig stemning. Ikke noget der gav negativt for vores børn, tvært imod. 

En anden børnehave er ikke muligt for os, og den vante gang i børnehaven er vi jo glade for. Synes bare lederen i børnehaven går for langt ved at ville bestemme hvornår vi skal holde ferie  

Anmeld Citér

2. marts 2017

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

ej hvad bilder hun sig ind den leder... det rager da på ingen på hende hvornår, hvordan og hvor meget jeres barn holder fri..... hvis hun ikke fatter det må du tage fat i hendes overordnede for det kommer da på ingen måde hende ved.. kan godt forstå du bliver gal.... det var jeg godt nok også blevet hvis det var mig.....

Ved ikke hvem det er da det er lederen i børnehaven. Havde godt nok ikke regnet med det. Kunne heller ikke se at en ferie i maj skulle være et problem da vi nyder at kunne tage et break indimellem, tage i sommerhus og bare være familie uden en masse forstyrrelser og gøre hvad vi har lyst til, om det så er en tur ved vandet, i skoven, zoo, ud at købe friske fisk, spise en ekstra stor is hvor man må levne, fange krabber osv. Der er ikke så mange uden for højsæson og vi nyder det så meget vi kan og når muligheden er der. Noget ferie holder vi lidt på skift, og jeg har få timer så derfor skal vi nok finde ud af det, men når vi skal væk er vi begge nød til at have fri, og det er altså bare dejligt at kunne tage væk, lægge mobilen og lade hverdag være hverdag og nyde ferien. Det er sværere når man er hjemme, for så skal haven have en tur, ting fikses, ryddes ud osv. Hvilket også er rart. Men ja det giver bare noget andet at være væk med børnene. Forstår ikke det kan være negativt når de trods alt kun går i børnehave. Sidste år var vi i sommerhus 3 gange, og ferie med et vennepar 1 uge og nogle uger hjemme med ture ud, som det kunne lade sig gøre. Der var det ikke noget problem men  noget lå selvfølgelig i tiden i den gamle børnehave og i år har jeg ikke så meget ferie, så er lidt mere tricky. Vil bare så gerne nå at nyde tid med børnene imens jeg kan. Vi får jo ikke den tid ogen og tempoet bliver bare større når de starter i skolen 

Anmeld Citér

3. marts 2017

lineog4

Anonym skriver:

Nøj jeg er irriteret og skal lige have luft. 

Vores barn skiftede børnehave i forbindelse med flytning, frihed og ferier har tidligere aldrig været et problem. H*n har været snart et år i børnehaven og da h*n var kørt godt ind og fået en god rutine kom der en masse fri i firbindelse med bla jul, og så har bedsterne tit en hyggedag og det samme har vi forældre. Tidligere uden problem men her vi fik vi så en røffel og at barnet ikke måtte have så meget fri, vi aftalte at da h*n skulle starte i skolegruppen at de dage var vigtige og fridage på de andre dage, dette var pludselig også et problem og at de nu helst så vi ikke gav fridage. Nu nærmer ferien sig og da vi afventer svar på skolestart om det bliver august eller i førskole, har vi ikke kunne fastlægge ferie, på nær en uge i uge 21(Kristi himmelfart ugen) 

dette var et stort problem. Første problem var at vi holdte uden for "sæson" og det næste var at lederen vældig gerne ville bestemme hvornår, og at det skulle være 2 sammenhængende uger, jeg har kun 3 uger og en bliver brugt tidligere og 2 til senere som afhænger af skolens ferie, og dagplejens ferie, og skal have det til at gå op. 

Nøj hvor er det trels at lederen vil bestemme og følte mig skældt ud over ferien. Vi har mindre børn at tage hensyn til, og bla en som overgår 1 juli. Fik så at vide at godt nok startede barnet 1/7 men den var jo betalingsfri så derfor startede barnet sådan set først 1/8. Der er sammen pasning og sagde at vi ikke kunne holde over 1 mdr fri. Det forventede de ikke men 3 uger og de skulle ligge i 27-28-29 eller 28-29-30 og min mand kan ikke få fri uge 29-30 og vi vil gerne bruge vores sammen som familie. Bæev så gal over hun ville blande sig. 

Juli er betalingsfri da raterne er lagt på 11 mdr i stedet for 12 pg efter at børnene har ca 4-5 ugers ferie på et år. Men at de vil bestemme hvornår synes jeg er langt ude, det er kun pga skole og dagplejen holder tidligere ferie for normalt holde vi i sendommeren da der oftest er bedre vejr og vi holder ferie i forår og der er mange helligdage og har aldrig været et problem. 

Ej hvor er jeg bare træt af lederes konstante brok over ferie og fridage og at vi først holder for meget fri og så for lidt og på de "forkerte" tidspunkter

forklarede endda at vi netop tog hensyn til indkøring i børnehaven men det kan åbenbart knap lade sig gøre pga sammenpasning, og der kom brokken så om betalingsfri måned. Hvorfor så lade barnet stoppe i dagpleje 1/7 og starte i bh i stedet for at pladsen så gjaldt fra 1/8 iiiiiih 

føler mig lidt frustreret og ikke særlig imødekommet af lederen. Godt nok ikke særlig fantastisk til kommunikation ��☹️

Lyder til der er en leder der er irriteret over noget i alt almindelighed. 

Du/I betaler for en pasningstilbud og selvsagt er det bedste man samarbejder fx ved at melde ferie i god tid osv. Men der kan også være perioder hvor det ikke er muligt. Jeg havde termin med min den yngste i juli og sagde det som det var til børnehaven; jeg aner ikke hvornår vi kommer til at holde ferie, måske kommer de næsten hele sommerferien (havde en uge med bestilt sommerhus) og får så ferie på et andet tidspunkt eller måske kommer de ikke. Det var da selvsagt okay - det endte med de havde fri i 6 uger. I står i ændrings situation på samme måde og så længe det ikke er ved hver ferie I ikke aner det så er det sådan det er.

hvis jeres barn har plads fra 1.7. Så har I plads fra 1.7. Uafhængigt af man ikke betaler i juli. Det kan så være børnehaven fortæller jer en indkøring i ferietiden ikke er optimal, men I skal vurdere hvad I kan og vil som familie. 

Med hensyn til fridage. Med mindre de decideret ser jeres barn får sociale udfordringer af det, så synes jeg de skal tie stille. Min dreng havde en fast fridag om ugen i alt den tid han gik i børnehave plus mormor også en gang imellem tog ham fri. Skulle de noget anderledes på fridagen kom han dog ofte afsted - modsat din oplevelse så nævnte jeg det en gang i forhold til en oplevelse de skulle have i børnehave og jeg havde bestilt teaterbilletter til samme dag. Pædagogens udmelding var; jamen Line han gpr måske glip af x, men så får han ro, alene tid med mor og en masse andet. 

Jeg ved godt der skrives lærerplaner, pædagogerne er veluddannede og der arbejdes med mål, med socialtræning og og og så der er mere en "bare" pasning. Men det er stadig et tilbud og heldigvis fyldt med fri skøn leg, og de kommer hverken bagefter eller bliver mindre egner til konkurrencestaten ved at få dejlige dage med forældre og bedster hvor de bliver knuselsket og stimuleret en til en 

Anmeld Citér

3. marts 2017

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er næsten lodret uenig 

Der er en tråd herinde om forargelsen over bærn der ikke får fri og så kommer der så også argumentet: de må heller ikke få for meget fri. Jeg forstår udemærket dit argument om at så kan de komme "udenfor" i det sociale fællesskab, 'en er det så ikke de professionelles ypperste opgave at arbejde med det, både i forhold til der barn der kommer ud og den gruppe der lukker ude?

Nu er jeg så godt nok professionel et sted hvor der er deltagelsespligt modsat en børnehave. Og modsat en børnehave så skal jeg reagerer på for meget fravær også selvom det skyldes fantastiske forældre der giver deres barn en fridag om ugen. Men jeg har da haft elever hvor deltagelsen kunne være sporadisk, hvor de har været meget syge, hvor de måske både før og efter ferier tog afsted til hjemland før ferien startede.jeg har selvsagt talt med forældrene om det, men når det var sagt så gjorde jeg da alt hvad da stod i min magt for at hjælpe barnet. 

Jeg ser derimod børn som sagtens kunne bruge mere tid sammen med deres forældre (mine egne inklusiv), og kan ikke købe præmissen at jo ældre de bliver jo mere skal de institutionaliseres. En dag med mor mens de andre er i børnehave er da en gave. Og skulle er børnehavebarn have en ugentlig fridag så er det da fantastisk. 

En lille historie: en pige startede i SFO som alle andre 1. Maj, men hendes familieforhold gjorde st hun i de første 3 mnd opholdt sig mere i en anden by. Derfor var hun i SFO 2 dage om ugen max. SFOen tog opgaven til sig og pigen havde det fantastisk i den sociale gruppe både fordi hun var sammen med skønne børn men så sandelig også fordi pædagogerne så det som en pædagogisk udfordring og deres job. 

Så ja er lodret uenig: nyd at man kan tage fridage før de starter i skole. Når først de er startet i skole er der deltagelsespligt og man kan ikke holde de sporadiske fridage med samme gode samvittighed. Jeg personligt er glad for jeh ikke mødte sådan en børnehave og jeg kan se tilbage på 6 år hvor de børn der ikke gik i skole fik en ugentlig fridag med mig. Er ikke et selund i tvivl om det har givet dem en god ballast med i livet

Anmeld Citér

3. marts 2017

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor
Anonym skriver:

Ved ikke hvem det er da det er lederen i børnehaven. Havde godt nok ikke regnet med det. Kunne heller ikke se at en ferie i maj skulle være et problem da vi nyder at kunne tage et break indimellem, tage i sommerhus og bare være familie uden en masse forstyrrelser og gøre hvad vi har lyst til, om det så er en tur ved vandet, i skoven, zoo, ud at købe friske fisk, spise en ekstra stor is hvor man må levne, fange krabber osv. Der er ikke så mange uden for højsæson og vi nyder det så meget vi kan og når muligheden er der. Noget ferie holder vi lidt på skift, og jeg har få timer så derfor skal vi nok finde ud af det, men når vi skal væk er vi begge nød til at have fri, og det er altså bare dejligt at kunne tage væk, lægge mobilen og lade hverdag være hverdag og nyde ferien. Det er sværere når man er hjemme, for så skal haven have en tur, ting fikses, ryddes ud osv. Hvilket også er rart. Men ja det giver bare noget andet at være væk med børnene. Forstår ikke det kan være negativt når de trods alt kun går i børnehave. Sidste år var vi i sommerhus 3 gange, og ferie med et vennepar 1 uge og nogle uger hjemme med ture ud, som det kunne lade sig gøre. Der var det ikke noget problem men  noget lå selvfølgelig i tiden i den gamle børnehave og i år har jeg ikke så meget ferie, så er lidt mere tricky. Vil bare så gerne nå at nyde tid med børnene imens jeg kan. Vi får jo ikke den tid ogen og tempoet bliver bare større når de starter i skolen 

Mht til de obligatoriske ferie og lukkedage er man desværre i god tid mødt til at melde dit barn til eller fra.  Jeg ved heller ikke altid hvornår jeg kan holde fri så fx da der var deadline for tilmelding til vi terrerirn meldte jeg begge til pasning . Så kunne jeg nemlig skrive dem fri hvis det blev aktuelt men det er lidt mere besværligt hvis man har meldt dem fri og så får brug fir pasning . De skal jo have det til at gå op med pædagoger . Jeg arbejder i en SFO og en dag i vi terferien var vi 5 børn og tre voksne fordi folk erholdt dårlige til at få meldt tilbage og det er altså lidt træls. Men igen de kan ikke tillade sig at blande sig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.