Min søn på 4 år står op hver morgen mellem kl. 4 og 4.15. Han sætter sig som regel bare og leger på sit værelse, og jeg opdager at han står op fordi jeg som regel er ude og tisse omkring det tidspunkt. Visse dage har jeg faktisk været inde hos ham hvor han er stået op kl. 3 fordi han ikke har kunnet sove mere
Han har altid været ultimativt A-menneske, og det var egentligt fint nok da han var mindre og kunne få en eller to middagslure i løbet af dagen, men nu skaber det nogle problemer i forhold til at få hverdagen til at fungere optimalt. Han er simpelthen så træt når jeg henter ham i børnehaven (hvor han er fra 9-15), at det første han gør når vi kommer ind af døren herhjemme er at sætte sig og sove på sofaen. Jeg kan godt forstå at han er dødtræt når vi kommer hjem, for på det tidspunkt har han jo allerede været vågen i 12 timer. Som regel får han lov til at sove en times tid, og så vækker jeg ham. Han er så sur resten af eftermiddagen til han kommer i seng omkring kl. 19.30 (de fleste dage beder han om at komme i seng kl. 18, men det synes jeg ikke er så optimalt når han i forvejen vågner så tidligt om morgenen).
Hans træthed gør desværre at han ikke trives med sine kammerater i børnehaven, fordi han er træt og sur om hele eftermiddagen. Han leger derfor meget alene om eftermiddagen. Trætheden gør også at vi ikke kan tage ud og besøge bedsteforældre om eftermiddagen, handle eller have hans venner på besøg.
Jeg har prøvet at bede ham om at gå i seng igen, hvilket bare resulterer i at han ligger vågen i sin seng og leger (kan høre ham fra vores soveværelse), og jeg har prøvet at rykke hans sengetid yderligere, hvilket bare gør at han er endnu mere træt i løbet af dagen (han vågner nemlig ikke senere af den grund). Han får også en vitaminpille hver dag, for at afhjælpe hans træthed, men den kan selvfølgelig ikke hjælpe på at han står så tidligt op hver dag.
Andre med børn som vågner ekstremt tidligt, og har nogle gode råd til at afhjælpe problemet? 
Anmeld
Citér